menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lindeboom en beukenhaag doen het niet echt goed Tips

Ga naar meest recente reactie

Roeland80

Roeland80

hallo,

Tussen de oprit van mij en van mijn buren hebben we een beukenhaag staan met glad blad dus deze blijft in de winter dicht en hier tussen in een 3 tal lindebomen waar van ik zo neit weet welk soort.

naast de oprit :

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu zijn het de zelfde soort als ik voor het huis heb staan waar ook een beuken haag staat. die voor het huis doen het super! ( zelfde tijd geplant)
maar die langs de oprit erg slecht wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kan ik dit oplossen? ligt het mischien aan het oprit zand wat wit is waar door deze minder
voeding krijgen?

Voor het huis:
[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 2 augustus 2011 - 21:26
Pieter2

Pieter2

De chape onder de bestrating loopt schuin af, waardoor er toch maar weinig plaats overblijft voor de plant om te wortelen. Maar desondanks ziet de haag er gezond uit bij mijn weten...

dinsdag 2 augustus 2011 - 22:00
Tuinprins

Tuinprins

Als de bestrating (gedeeltelijk) afloopt (afschot) naar de beukenhaag dan krijgt deze in periodes van veel neerslag (zoals we in juli hebben gehad) te veel water. Beuken houden absoluut niet van 'natte voeten' .

Een andere oorzaak kan zijn dat de grond tussen de twee inritten slecht is. Teveel 'gele' grond i.p.v. 'zwarte' grond.

Een derde oorzaak zou kunnen zijn dat de grond te vast is (verdicht).


Gegroet, de tuinprins


woensdag 3 augustus 2011 - 08:45
jdcoster

Jdcoster

De plaats tussen beide opritten is eigenlijk te smal om er met succes een haag en leilinden te plaatsen. Zelfs al zou de grond er onder voldoende voedzaam zijn, dan krijgen de wortels nog te weinig zuurstof.
Ik denk dat zij ook te weinig vocht krijgen want die verharding zal wel niet opzij afhellen, maar naar de straatkant (?) Het zeer droge voorjaar zal daar ook wel voor iets tussen zitten vermoed ik.
woensdag 3 augustus 2011 - 10:10
Rita1960

Rita1960

antwoord : zout of onkruidbestrijdingsmiddelen e/o slechte ondergrond

welke van de drie of juist alle beide in combinatie met slecht grond??

groetjes,

Rita
woensdag 3 augustus 2011 - 20:04
WiPe

WiPe

Eerder te weinig ondergrond. Voor een haag van 40 cm breed en 2 meter hoog heb je een strook van 70 cm goed doorwortelbare vruchtbare grond nodig. Voor die leilindes heb je nog eens zoveel nodig.
Tel daar nog eens zout of onkruidbestrijdingsmiddelen, watergebrek en op andere momenten wateroverlast bij.
De haag zal wel groeien, maar de kans bestaat dat ze het lastig zal hebben.
woensdag 3 augustus 2011 - 21:17
Roeland80

Roeland80

hallo,

Bedankt voor de reacties!
Ik woon er nu net een half jaar en de vorige bewoners hadden ook al gezegd dat die haag en die lindebomen het niet zo goed deden...

ik zelf dacht ook al aan een te smalle strook om goed in te kunnen wortelen...

zou het misschien helpen om meer te mesten? tuinmest
en de grond proberen lost te maken en te houden? zodat het water er makkelijk weg kan?

Ik heb zelf nog geen onkruid bestrijder of zout gestrooid en weet niet wat de vorige bewoners deden om hun oprit onkruid en sneeuw vrij te houden.....

gr Roeland
donderdag 4 augustus 2011 - 11:01
WiPe

WiPe

Door de grond te bemesten kun je er voor zorgen dat het nodige bodemvolume met een derde verminderd wordt. Maar te hard bemesten leidt tot andere problemen die de groei negatief beïnvloeden.
donderdag 4 augustus 2011 - 11:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon