menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rhododendron

Ga naar meest recente reactie

edwin1

Edwin1

geachte redactie,

mijn rhododendron groeit niet, de takken zijn verdord, er zijn (te) weinig bladeren te bespeuren en hij heeft tot nog toe maar een tweetal keer gebloeid. De ruimte waar ik hem geplant heb is wel nogal beperkt: dien ik hem te verplanten naar een grotere ruimte en zo ja, wanneer?

Edwin
donderdag 28 december 2006 - 23:58
kurt

Kurt

Beste,

In welke streek woont U? Rhododendrons groeien niet overal met volle overgave. Als men bv. rhodo's plant op een kleihoudende ondergrond dan zullen die planten het zeer moeilijk hebben, zelfs al steekt men bij het planten veel turf of naaldgrond in de plantput. Die planten zullen het enkele jaren uithouden om nadien langzaam maar zeker weg te kwijnen.

Rhododendrons groeien het liefst in een zure grond met een PH waarde tussen 4.5 en 5.5. Ze houden van een losse water- en luchtdoorlatende grond die toch zijn vocht houdt.

Van nature uit groeien de meeste rhododendrons aan de randen van een naaldbos. Zij geven dan ook de voorkeur aan een plaats in de halfschaduw.
Sommige varieteiten kunnen beter tegen de zon dan andere; maar toch is het af te raden om rhododendrons in de volle zon te planten. Sommige bomen en struiken zorgen voor de natuurlijke schaduw met gefilterd licht waarvan de rhododendrons zo houden.

Zoals bij vele andere heesters is de beste tijd om rhododendrons te planten van september tot november. In perioden met strenge vorst kan U best geen rhododendrons planten.

In de zomer kan men bij perioden van aanhoudende droogte de planten best extra water geven. Beter een paar keer per week redelijk grote hoeveelheden; dan iedere dag een klein beetje dat toch dadelijk verdampt. Best s'avonds gieten; daar gieten in de zon bladbeschadiging kan veroorzaken.
Daar rhododendrons redelijk aan de oppervlakte wortelen kan men best geen onkruid verwijderen met een schoffel, daar dit de wortels degelijk kan beschadigen.
Om het onkruid tegen te houden kan men best een mulchlaag aanleggen rond de planten. Bovendien wordt op deze manier ook nog het vocht in de grond gehouden en zorgt men voor de humuslaag waar rhododendrons zo van houden.

Bemesten doet men best in de maand april.
Het best kiest men voor langzaamwerkende meststoffen in korrelvorm die geleidelijk in water oplossen. Het voordeel is dat U slechts eenmaal dient te bemesten in het voorjaar -de plant heeft dan voldoende meststoffen voor de komende zes groei maanden.
Tegenwoordig kan men in de meeste tuincentra speciale rhododendronmeststof kopen : het best geschikt zijn meststoffen die met magnesium of ijzer verrijkt zijn.

VERWIJDEREN VAN DE UITGEBLOEIDE BLOEMEN
Dit is vooral aan te raden bij jonge planten van minder dan een meter hoogte.
Door de uitgebloeide bloemen te verwijderen kan de plant geen kostbare energie meer steken in het vormen van zaaddozen. Bovendien kunnen de nieuwe scheuten dan niet beschadigen door de uitgebloeide bloem
Let er bij het uitbreken van de verwelkte bloem op dat U de nieuwe scheuten die hier vlak onder zitten niet beschadigd of mee uitbreekt.

Veel succes,
Kurt
vrijdag 29 december 2006 - 00:26
edwin1

Edwin1

Beste Kurt,

Bedankt voor je antwoord. Daar ben ik al goed mee geholpen. Blijft de vraag echter of ik de rhododendron elders mag verplanten? Ik woon in Mechelen (zanderige ondergrond).

Edwin
zaterdag 30 december 2006 - 18:49
WiPe

WiPe

Je kan hem zonder problemen verplanten, let er wel op om de planten niet te diep te planten. (De bovenste wortels mogen maar net onder de grond zitten)
zaterdag 30 december 2006 - 19:24
Jos Dreemans

Tekst aangepast

Jos Dreemans

Niet alleen verplanten, maar ook flink bijsnoeien. Lees er meer over op deze pagina:

https://snoeien.org/rhododendron/
zaterdag 20 oktober 2018 - 21:42
Tuinprins

Tuinprins

Lang niet alle rhododendron soorten verdragen snoei goed. Dwergrhododendrons en Rhododendron yakushimanum soorten zo min mogelijk snoeien.

Grootbloemige rhododendron soorten zoals 'Roseum Elegans', 'Cunningham's White' en 'Nova Zembla' verdragen snoei wel goed. Beste tijd hiervoor is als de groei weer op gang komt (april/mei).


Gegroet, de tuinprins
zondag 21 oktober 2018 - 06:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon