menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Linde snoeien

Ga naar meest recente reactie

stoffelmans

Stoffelmans

Hallo,

Vorige winter hebben we een koningslinde geplant. Hij groeit goed, maar de top schiet nogal snel naar boven. Is het de bedoeling dat deze wordt "afgetopt" om een mooi evenwicht te bewaren? Of mag dat net niet?

Groetjes & bedankt voor de reactie!

Struiken & Bomen

maandag 20 juni 2011 - 16:14
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor de reactie! Het mag idd een grote boom worden. Ik vond alleen dat de top nogal snel omhoog schoot, en dat tegen dit tempo we binnenkort met een mega tak zitten, met de kruin enkele meters lager. Maar ik neem aan dat alles stilaan in evenwicht komt?
maandag 20 juni 2011 - 16:36
WiPe

WiPe

De knoppen op de doorgaande top zullen volgend jaar nieuwe takken vormen. De zijtakken die er nu zijn, ga je misschien moeten wegsnoeien. Dat hangt af van de hoogte waarop de kruin mag beginnen.
maandag 20 juni 2011 - 16:42
stoffelmans

Stoffelmans

Ah, dus als we willen dat de kruin wat hoger begint, mogen we de onderste takken wegsnoeien? Wanneer doen we dat best?
maandag 20 juni 2011 - 16:55
Pieter2

Pieter2

Niet nu, je moet je takken niet wegsnoeien als je er te weinig hebt...

Je moet weten dat takken die nu op een bepaalde hoogte op de stam zijn ingeplant op die hoogte blijven staan, dus kijk hoeveel takvrije stamlengte je wilt hebben en bepaal dan welke scheuten weg moeten. Verder moet je nog probleemtakken wegsnoeien die evenwijdig omhoog groeien met de stam, of takken die naar binnen groeien of met elkaar beginnen schuren.

Linde kun je volgens mij jaarrond snoeien, maar best natuurlijk in de juni- juli- aug

gr
maandag 20 juni 2011 - 17:50
stoffelmans

Stoffelmans

Dus beter in de zomer snoeien dan in de winter? Had ik niet verwacht. Ik kijk binnenkort alles even na, en dan zet ik de snoeischaar erin als het nodig moest zijn. Bedankt voor de tips!
maandag 20 juni 2011 - 17:59
Pieter2

Pieter2

Zomersnoei is voor de meeste bomen het meest geschikt. Er wordt vaak vanuit gegaan dat dit niet zo is omdat er meestal in de winter gesnoeid wordt (door bv gemeentes etc.) omdat er dan weinig werk is. Maar dan kan de boom de wonde niet direct afsluiten, waardoor wintersnoei minder geschikt is dan zomersnoei.

gr
maandag 20 juni 2011 - 19:44
stoffelmans

Stoffelmans

Bedankt voor het antwoordje - da's duidelijk!
dinsdag 21 juni 2011 - 12:31
WiPe

WiPe

Met het opkronen van de boom begin je best twee jaar nadat de boom is aangeplant.
Haal niet meer dan 20 % van de takken weg. Twee jaar later kun je dan opnieuw twintig % weghalen en zo verder tot de boom volledig is opgekroond.
dinsdag 21 juni 2011 - 16:28
stoffelmans

Stoffelmans

Ah, wist ik niet. Bedankt!
dinsdag 21 juni 2011 - 16:46
iecee

Iecee

je hebt de onderste takken een tijd nodig om de boom te laten dikken
volgend voorjaar schiethij aande de top alls eerste uit dus het komt wel goed
zaterdag 25 juni 2011 - 22:04
stoffelmans

Stoffelmans

Ok, ik laat 'm dus nog even met rust
zondag 26 juni 2011 - 09:26

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon