menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Liguster 1ste maal snoeien

JefR

JefR

Ik heb onlangs een aantal ligusterhagen laten planten en deze zouden nu in de loop van deze maand - als het weer even mee (of minder) wil - voor de eerste keer gesnoeid moeten worden.

Nou was ik gisteren er wat op na aan het lezen en er werd aanbevolen de plantjes voor een eerste keer terug tot op 50cm hoogte te snoeien. Vond ik nogal laag dus ben ik buiten eens gaan kijken en als ik op 50cm snoei, schieten er alleen nog stammetjes over. Lijkt me toch niet de bedoeling, of wel soms?



donderdag 9 juni 2011 - 15:11
iecee

Iecee

een goeie tuinfirma snoeit de ligusterplanten half in nadat ze geplant zijn.
maar veel mensen vinden dat zonde of willen snel een hoge haag, maar een haag wordt het mooist als je hem de eerste jaren goed snoeit iedere keer als je hem lichtjes snoeit wordt hij bossiger , als je de topjes eraf haalt krijg je 2 toppen terug
dus nu redelijk veel van de hoogt af en een klein beetje van de zijkant
en je mag hem dit jaar regelmatig scheren /toppen.
vrijdag 17 juni 2011 - 08:05
JefR

JefR

Ik had 'm ondertussen al redelijk kort geknipt (lekker ouderwets met de schaar - vooral omdat ik de verlengdraad niet meer vond maar kom ... .

Als je zegt regelmatig scheren/toppen - hoe regelmatig bedoel je dan? Laat ik 'm dit jaar überhaupt groeien of is het voorlopig enkel laten uitbossen?
vrijdag 17 juni 2011 - 08:17
iecee

Iecee

ik denk regelmatig? de lange uitlopers eruit halen en een beetje laten groeien
ik denk dat dat zichzelf wel wijst, beter een keer teveel dan lange sprieten krijgen
als een haag traag groeit krijg je een sterker skelet.
vrijdag 17 juni 2011 - 11:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon