menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Plataan

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

Hallo,heb vandaag 4 platanen geplant boven ons terras,de bomen zijn voorgevormd en staan op een rechthoekige afstand van 3.60 m. op 5.80 m.Deze wil ik dan ook verbinden met bamboestokken,zodat het één geheel vormt.Platanen groeien snel,maar wanneer zou het beste tijdstip zijn om dit werk uit te voeren,of anders gezegt,wanneer is dit nodig.Ook enige tips in verband met verzorging zijn welkom.Bedankt.
zaterdag 16 december 2006 - 21:57
JovanDreumel

JovanDreumel

Het met elkaar verbinden kan nu al gerust gebeuren. Daarbij kun je takken, die horizontaal groeien of zodanig zijn uit te buigen, zonder te breken, al aanbinden. Ik zou tot na de winter wachten om de verticaal groeiende takken te snoeien. Probeer ze wel ieder jaar op deze manier bij te houden, omdat anders de takken te zwaar worden. Dan voorkom je dat je moet zagen. Je kunt die takken dan snoeien met een stokschaar.
zondag 17 december 2006 - 17:55
baron

Baron

Beste Jo,vriendelijk bedankt voor je antwoord,ga er dezer dagen werk van maken.Ook je advies ga ik in de toekomst uitvoeren.
groeten,luc
zondag 17 december 2006 - 18:10
Rodger

Rodger

Luc het positieve van die dakplatanen is ,dat je héél vlug een "dak" boven je hoofd hebt .
Het negatieve is dat die bomen enorm vlug groeien en je tijdens de zomer ook de rechtopstaande scheuten moet verwijderen .Ik doe dat drie keer in het groeiseizoen soms scheuten van 1 meter en meer .
Het onaangename van die scheuten te verwijderen is ,dat die bladeren onderaan een witte stof afgeven die zéér prikkelend werken in de neus en keel zodat je bijna verplicht wordt om een masker te gebruiken bij zomersnoei.
Luc ik overdrijf niet ,dat zul je in de toekomst zelf aan den "lijve"ondervinden.
groetjes
rodger
maandag 18 december 2006 - 22:30
parasolboom

Parasolboom

het witte stof is hinderlijk ja, ik kweek en verzorg en verkoop de voorgevormde bomen. Het helpt de boom echter om gezond te blijven, ongedierte blijft er voor weg!
Snoeien van nat blad na regen of 's morgens vroeg helpt wel wat. Succes, parasolboom.nl , kweker gevormdebomen
zondag 7 januari 2007 - 00:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon