menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat voor sierboom

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Wij willen graag zo`n 2 meter vanaf de coniferenhaag een paar hoe bomen planten.

Ik dacht zelf aan de malus liset.

Heeft iemand nog tips? Liefst met roze/purpere bloesem. Maar ze moeten dus niet veel te breed worden anders groeien ze in de weg.
maandag 2 mei 2011 - 18:28
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik vind Crataegus Paul's Scarlet heel mooi. Maar sierappeltjes hebben het voordeel dat ze twee keer mooi zijn; de bloei en de appeltjes.
maandag 2 mei 2011 - 18:40
HappyDeez

HappyDeez

Dat is toch waar de vogels zo graag van snoepen? De meidoorn?
Ik wil dolgraag vogels in de tuin.

maandag 2 mei 2011 - 19:02
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Ik zie ze hier niet bijzonder veel op Paul's Scarlet, misschien eerder op de 'gewone'meidoorn? Die ruikt wel sterker.
maandag 2 mei 2011 - 19:31
HappyDeez

HappyDeez

Ah oke, maar hij is inderdaad wel mooi. Volgens mij kende ik deze kleur variant nog niet. Alleen de witte,
maandag 2 mei 2011 - 19:43
WiPe

WiPe

Crataegus laevigata 'Paul's Scarlet' is niet alleen rood van kleur, de bloemen zijn ook nog eens gevuld. Dus geen meeldraden maar extra bloemblaadjes en dus geen zaden en geen vogels.
Als je het daarvoor doet kies je beter een gewone witte meidoorn.
dinsdag 3 mei 2011 - 11:14
iecee

Iecee

dit jaar is ie prachtig
straks een foto
dinsdag 3 mei 2011 - 18:06
HappyDeez

HappyDeez

Ik ben benieuwd naar de foto
vrijdag 13 mei 2011 - 09:38
iecee

Iecee

sorry, ik had zoveel foto's gemaakt de laatste tijd dat ik hem niet terugvond
paul's scarlet
milleniumboom van de stad gent dus 10 jaar oud
mooie maat, groeit meer in de hoogte dan in de breedte
helaas staat ie scheef
iemand een oplossing om hem recht te krijgen?

[afbeelding verwijderd niet-https][afbeelding verwijderd niet-https][/img]

inge
vrijdag 13 mei 2011 - 13:44
HappyDeez

HappyDeez

wat bloeit die mooi!!!
vrijdag 13 mei 2011 - 13:46
iecee

Iecee

ja echt prachtig

verder kan ik je nog aanraden de cornus causa of zoiets in het rose.
bloeit ook nu.
groeit erg traag maar je moet dan ook nooit snoeien
de zakdoekjesboom maar die duurt wel een jaar of 7 voor hij bloeit
vrijdag 13 mei 2011 - 13:53
HappyDeez

HappyDeez

Groeit die zakdoekjesboom en cornus causa ook meer in de hoogte dan in de breedte??

vrijdag 13 mei 2011 - 14:27
HappyDeez

HappyDeez

Oei ik zie dat die Davidia zo rond de 80 euro kost. Dat vind ik toch wel erg veel geld...

Hopelijk zitten er grote verschillen in per kweker?
vrijdag 13 mei 2011 - 14:35
HappyDeez

HappyDeez

Iecee ik heb nog een vraag

Die Causus. Welke bedoel jij?
Cornus kousa 'Milky Way' krijgt vooral mooie rode vruchten.
Cornus kousa 'Satomii' met rozerode schutbladen.


En komen aan beide die framboosachtige vruchten of alleen aan de Milky Way?
vrijdag 13 mei 2011 - 14:40
iecee

Iecee

oei dat weet ik niet
ik tik de naam in bij google en kijk dan bij "afbeeldingen " maar er zijn er zoveel
ik denk de florida die is rose , mmar er zijn zoveel soorten
die rode vruchten krijgen de kousa allemaal denk ik maar ik heb zelf alleen een witte.
het gaat wel om de schutbladeren die vruchtjes zijn wel leuk maar die "bloemen" zijn wel spectaculair
ze staan in bloei dus als je een beetje rondkijkt zie je er nu wel bij anderen in de tuin.
hier een foto van mijn witte maar het is niet zo,' duidelijke.
hij groeit in de lengte en blijft smal



[afbeelding verwijderd niet-https][/img]
vrijdag 13 mei 2011 - 23:00
HappyDeez

HappyDeez

Hmm ik gok dan op deze: http://www.eurodogwoods.com/nederlands/florida/index_red_giant.php http://www.eurodogwoods.com/nederlands/florida/index_red_giant.php

Het ligt in de planning vandaag bij wat boomkwekerijen langs te gaan. Volgens mij zitten er hier niet zulke grote dus hopelijk vinden we wat...

zaterdag 14 mei 2011 - 08:57
iecee

Iecee

zo eentje wil ik er ook nog wel bij hebben
ze zijn niet goedkoop maar je hebt er heel lang plezier van 2keet en mooi blad
zaterdag 14 mei 2011 - 13:17
HappyDeez

HappyDeez

Nog een vraag. Komen er aan die rode meidoorn eigenlijk ook van die stekels??
zaterdag 14 mei 2011 - 23:28
HappyDeez

HappyDeez

Iecee, ik hoorde vandaag bij de kweker dat deze niet van die framboosachtige vruchten krijgt...
Nu weet ik t ook even niet meer
zaterdag 14 mei 2011 - 23:29
Tuinprins

Tuinprins

Even wat duidelijkheid over Cornus soorten:

-- Het geslacht Cornus is tamelijk uitgebreid en divers varierend van struiken met mooie wintertakken (o.a. Cornus alba 'Sibirica') tot kleine en middelgrote bomen.

-- Voor het gemak noem ik de Cornussen met de opvallende 'bloemen' (eigenlijk schutbladeren) bloemkornoeljes. Deze vallen grofweg uiteen in 2 groepen. De eerste groep bloeit op het kale hout of tegelijk met het uitlopen van het blad. Tot deze groep behoren de soorten Cornus florida en Cornus nutalli. Deze soorten krijgen GEEN framboos-achtige vruchten maar kleine rode vruchtjes die nauwelijks opvallen. Van Cornus florida bestaan heel veel cultivars waarvan de opvallendste wel Cornus florida 'Rubra' met rozerode schutbladeren is.

Dan zijn er de bloemkornoeljes die bloeien in mei en juni. Ze bloeien dus als de bomen al in het blad staan. Tot deze groep behoort Cornus kousa en cultivars zoals China Girl (creme-wit), Satomi (kleur varierend, van lichtroze tot rozerood) en Milky Way (creme-wit). De Cornus kousa soorten bloeien voor een boom tamelijk lang en krijgen opvallende framboos-achtige vruchten.

Ook van Cornus kousa bestaan er talrijke cultivars maar meestal is het verschil niet al te groot. De Cornus kousa soorten met bont blad zijn over het algemeen niet erg gezond (meestal veel bladvlekken in de loop van de zomer) dus die zou ik niet aanraden. Goede soorten zijn m.i. 'Schmetterling' en 'National' .

Cornus florida en Cornus kousa worden zowel in struik- als boomvorm aangeboden. Het mooist vind ik persoonlijk de boomvorm. De struikvorm kan vooral bij Cornus florida wat slordig ogen.

Mijn verontschuldigingen voor al die Latijnse namen maar soms is het onontkomelijk. Belangrijkste w.b. de bloemkornoeljes is dat je beseft dat er vroeg bloeiende soorten zijn zoals Cornus florida en soorten die bloeien aan het eind van de lente en het begin van de zomer (Cornus kousa).


Gegroet, de tuinprins
zondag 15 mei 2011 - 10:34
HappyDeez

HappyDeez

Dankjewel voor je duidelijke uitleg.

Groetjes Desiree
maandag 16 mei 2011 - 09:08
iecee

Iecee

ik ken ze alleen van zien en uit de boekjes en ze zijn allemaal supermooi
heb ik ook weer wat geleerd
mischien gooi wel een gewone boom weg en zet zo ne mooie
alleen wat moet er dan weg??
maandag 16 mei 2011 - 15:02
WiPe

WiPe

Probleem is dat, hoe meer soorten je wil kennen, hoe groter je tuin zal moeten worden. Op de lange duur moet je echter stoppen omdat je zelfs met d egrootste tuin niet alles kan zetten wat je mooi vind.

Maar om terug te komen op het onderwerp:Van Cornus florida vind ik zeker Cornus florida 'Cherokee Chief' een interessante vorm met rode bracteeën, maar dat is persoonlijk dus zeer subjectief.
Andere soorten met rode bloemen die misschien het overdenken waard zijn zijn
Robinia x hispida
Magnolia 'Big Dude'
Magnolia 'Susan'
Acer palmatum 'Osakazuki'
Styrax japonicus 'Pink Chimes'

Je zal zelf moeten opzoeken waarom ik deze soorten aanraad, dan leer je ze het beste kennen.
Voor alle duidelijkheid: hoewel de bloemen van Acer palmatum 'Oskazuki' eerder klein zijn, zijn ze wel degelijk rood, maar bij die boom zit het rode toch vooral in de herfstkleur. En de ene Magnolia wordt stukken hoger dan de andere die ik opgaaf, maar wat je onder een boom wil verstaan is iets dat heel erg voor interpretatie vatbaar is.
donderdag 19 mei 2011 - 11:18
HappyDeez

HappyDeez

Van mij hoeven de bomen niet speciaal rood te zijn.

Ik vind alleen de Malus Liset erg mooi en nu hoorde ik dat de Rudolf bijna het zelfde is.

Van de Cornus zou ik het erg leuk vinden als het de soort is met de framboosachtige vruchten. Van mij hoeven de bloemen hiervan niet per se roze te zijn.

Maar ik heb nu zoveel soorten gezien en over gehoord dat ik door de bomen het bos niet meer zie...

Belangrijk is ook dat het omhooggroeiende bomen zijn dus niet heel erg horizontaal zeg maar.
donderdag 19 mei 2011 - 13:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon