menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

PACHIRA AQUATICA sterft

Ga naar meest recente reactie

Drasha

Drasha

Hoi hoi lieve mensen!

Na lang zoeken, heb ik hopelijk en eindelijk, een geschikt forum gevonden waar ik hopelijk antwoord kan krijgen op mijn vraag.

Mijn plant, watercacao (of PACHIRA AQUATICA), lijkt te streven. Ik heb de plant in de gevlochten versie (je hebt ze ook ongevlochten). Ik heb een 5-tal stammetjes waar voorheen aan alle 5 een stronkje groeide met daaraan de bladeren.

Ik heb er nu nog maar 2 over, waar de bladeren aan groeien. De stammetjes lijken af te sterven. Ze lijken te verschrompelen, worden daarna heel langzaam hol aan de binnenkant, waardoor het lijkt alsof je een oud stuk bamboe in de bak hebt staan.

Aan de onderkant van de stammetjes, die zijn afgestorven, begint de bast te schilferen, je kent het droge tak effect wel, die in kleine touwtjes veranderd wanneer je ermee bijv. over straat rolt. Dit gebeurd nu dus ook onder aan de stervende stammetjes.

Verder is een van de kenmerken dat de bladeren geelachtig worden en gaan hangen en soms zelfs lijken te verschrompelen en vallen vervolgens vaak af.

Ik heb werkelijk waar GEEN idee hoe dit komt. Ik heb laatst de plant weer over gepot en geef hem genoeg water.

Hoewel ik denk dat het voor de 3 gestorven stammen te laat is, hoop ik dat ik de andere twee nog kan redden, hoewel daarvan ook reeds een bezig is met afsterven...

iemand enig idee wat ik er aan kan doen?

Groetjes,
chantal
maandag 25 april 2011 - 23:29
cee

Cee

De pachira kan eigenlijk best wel lang zonder water.

Ik dacht dat je die maar om de drie weken een rijkelijke gietbeurt moest geven.
De tijd ertussen hebben ze ook nodig zodat de potgrond goed kan uitdrogen, en dat vinden ze helemaal niet erg, ze hebben er zelfs deugd van!

Dus, hoe moeilijk het ook is, minder water geven!

Als je water geeft mag je dat wel gerust doen op zo een manier dat de plant volledig verzadigd is en hij goed kan uitlekken. Na het uitlekken kan je hem dan weer drie weken gewoon laten staan.
dinsdag 26 april 2011 - 08:46
Drasha

Drasha

Zoveel water geef ik hem niet. Ik vergeet toch altijd alle planten water te geven, omdat ik vaak ook dagen weg ben van huis. De grond is nooit te droog of te nat.

Ik zal er eens een foto van maken en die mee sturen.
dinsdag 26 april 2011 - 09:30
Drasha

Drasha

Hoi hoi!

De plant is idd verplaatst, maar dit afsterven begon al voordat ie was verplaatst.

Hierbij een aantal foto's.
Vanmorgen zag ik ook spontaan dat er onder aan de stam, bij de grond. Wittig poeder zat, misschien schimmel? Foto ook hiervan gemaakt. Zometeen ff naar de bloemist voor nog meer info, misschien kan ze me zo'n anti schimmel iets mee geven


[afbeelding verwijderd niet-https]
(Dat witte iets, waarvan ik denk dat het schimmel is)

[afbeelding verwijderd niet-https]
(De verkleuring op de stammen)

[afbeelding verwijderd niet-https]
(De raffelende stam)

[afbeelding verwijderd niet-https]
(de bladeren die kapot gaan, vouwen en slap hangen)

[afbeelding verwijderd niet-https] (bij deze foto: eerst zaten aan alle stammen dus zo'n groene tak met bladeren er aan, die zijn er dus allemaal af)
dinsdag 26 april 2011 - 10:58
Drasha

Drasha

Zo juist bij de bloemist geweest. Op advies van hun heb ik de stammen verder bekeken. In een paar weken tijd is het behoorlijk achteruit gegaan.

Voor een paar weken terug had ik de Pachira overgepot, zat al 2 jaar in de zelfde pot, dus het werd wel eens tijd voor een nieuwe, aangezien de Pachira toch blijft groeien. De stammen waren toen nog -redelijk- oke, maar nu...

Ik voelde er aan om te kijken of ie droog of nat was... Maar de hele stam brak af. Ik heb die stam er maar helemaal uit gehaald. Er zijn nu nog twee waarvan ik niet zeker weet of ze ook zo gaan, ik denk het haast wel.

Dan moeten die er ook uit en hopelijk, lukt het dan om de andere twee te redden, maar volgens de bloemist was het einde latijn als de stammetjes afbrokkelen...

Het witte zou idd schimmel kunnen zijn, maar daar kan niks aan gedaan worden volgens de bloemist... Maar las gisteren dat je schimmel kunt doden door speciaal anti schimmel iets en door de plant helemaal te laten drogen etc.

Maar goed, ik ben benieuwd... Ik hoop dat de plant het overleefd...

Nog mensen andere ideeen over wat het kan zijn?? En wat ik evt. kan doen?
dinsdag 26 april 2011 - 11:21
cee

Cee

Je zou een doekje kunnen bevochtigen met een verdunning van waterstofbicarbonaat om de stam mee te deppen en de schimmel te doden of toch ferm terug te dringen.

Heb je bij het verpotten er rekening mee gehouden dat er een deel zand bij je potgrond moet (50/50%)?
dinsdag 26 april 2011 - 11:42
Drasha

Drasha

Bedankt voor de reactie ^^

Waar zou ik dat waterstofbicarbonaat kunnen krijgen??

En ik heb het gewoon gedaan zoals ik het had gekregen: 100% potgrond, nooit gehoord dat er zand bij zou moeten. Waarom moet er zand bij dan? Want als je de planten gewoon koopt in winkels e.d. zit er ook geen zand bij in.
dinsdag 26 april 2011 - 12:08
Drasha

Drasha

Naja, ik kijjk het even aan hoe het straks gaat.

Verder: hij zat echt compleet in potgrond... Heeft ie jaren in gestaan.
dinsdag 26 april 2011 - 22:36
Benjamindd

Benjamindd

ik had ook vaak problemen met mijn planten en toen heeft een vriend die in het zuiden van frankrijk woont mij een product aangeraden die door een franse bio laboratorium is gemaakt.

Dit product is een groene vaccin zeg maar, het groepeert 3 belangrijke zaken in 1 product. het geeft alle vitamientjes die je plant nodig heeft, immuniteit tegen toekomstige ziektes en het geneest ook een 100-tal ziektes.

Bij mij was het vnl. voor de meeldauw op mijn druifgaard en deze zijn volledig verdwenen! Maar nu gebruik ik het ook voor mijn binnenplanten enz.. en sindsdien heb ik geen echte problemen meer gehad.
Tenzij door mijn eigen schuld natuurlijk

Als je wil kan ik je de contactgegevens geven van de vertegenwoordiger die ik indertijd hiervoor heb gecontacteerd.
donderdag 28 april 2011 - 13:03
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Help! Wat is er aan de hand met mijn Watercacao? Sinds een paar weken laat ze de bladeren los. Eerst worden de bladeren geel of trekken ze krom.
Er is een nieuwe scheut halverwege de stam ontstaan die er juist heel gezond uitziet! De bladeren die afvallen voelen plakkerig aan. Er zijn echter geen sporen van beestjes of luis? Wie weet raad voordat de boom helemaal kaal is?

Struiken & Bomen

zaterdag 14 december 2019 - 15:13
Annemarie Verboom

Annemarie Verboom

Nog een foto. Zo lijkt het nog wat maar de plant heeft al heel wat plakkerige bladeren verloren!

Struiken & Bomen

zaterdag 14 december 2019 - 15:15

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon