menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel in appelboom

Ga naar meest recente reactie

Pieke

Pieke

Drie jaar geleden kocht ik een appelboom. Het eerste jaar was okee, ik had zelfs vijf appels.
Maar het jaar erna: schimmel. En slechts drie appels.
Vorig jaar: schimmel. Heel erg. Geen enkele appel.

Dit jaar staat hij anders, tegen een muur. En opnieuw: dikke schimmel op sommige bladeren. Anderen zijn vrij van schimmel. Wat moet ik doen? Het is witte schimmel en hij ligt er vrij dik op.

Wat moet ik doen? Ik waardeer alle tips, alvast bedankt!
zondag 17 april 2011 - 15:57
Pieke

Pieke

Poeh, vind op dit forum zelfs al een soort antwoord... Met zwavel spuiten... Ik heb nu zoveel mogelijk blaadjes die besmet zijn eraf geplukt. Op veel blaadjes zat echt een dikke laag wit spul. Ik heb voorzichtig gedaan maar ja, ik trok soms een stukje tak mee. Ik ga spuiten met dat zwavelspul.
Maar dan nog: hoe kan ik dit voorkomen? Gaat het ooit weg??? De magnolia kreeg ook elk jaar schimmel. Die zal ik ook behandelen. Ik heb ook een vraag over die magnolia maar zal het overzichtelijk houden en die apart stellen.
zondag 17 april 2011 - 16:35
guy_fruit

Guy_fruit

Pieke,
Om welk appelras gaat het? Sommige appelrassen zijn meer vatbaar dan andere voor de echte meeldauwschimmel (= witziekte).
Dit probleem is te behandelen met spuitzwavel.
Probeer eerst één tak uit met dat product om te zien of uw appelboom niet gevoelig is voor zwavel (= biologisch product).
Gebruik ook geen spuitzwavel bij warm weer.

Door vanaf begin april wekelijks uw boom te controleren en alle witziektepluimen (en bladeren) te verwijderen kan je soms ook een goed resultaat bekomen zonder dat je moet behandelen met die spuitzwavel.
Volledig weg zal die schimmel niet gaan, maar de boom kan daar wel tegen.
http://fruitabc.blogspot.com/2011/04/witziektepluimen-op-appelbomen-en.html

Guy
zondag 17 april 2011 - 21:51
Pieke

Pieke

Bedankt Guy.
Ik moet bekennen dat ik niet meer weet welke soort het is... Het is een Italiaanse dessertappel, stond op de kaart. Maar die kaart heb ik niet meer... Ik heb de naam niet onthouden, dom he. Ik heb net de hele lijst van appelrassen op de pagina doorgezocht maar kom niks tegen dat een belletje doet rinkelen.
Maar hieronder een foto. Misschien heb je daar iets aan.



Gisteren heb ik allemaal blaadjes van de boom afgehaald met een handschoentje en ik heb geprobeerd geen andere blaadjes te raken. Dat ging toch af en toe fout. De aangetaste blaadjes heb ik in een plastic zakje gestopt en dichtgemaakt.

Hieronder een foto van de schimmel.

Struiken & Bomen

maandag 18 april 2011 - 10:30
Pieke

Pieke

Goed, kennelijk worden ook de links naar de plaatjes die ik met het forummenu moest aanmaken verwijderd. Dan apart nog maar het appelplaatje.

Struiken & Bomen

maandag 18 april 2011 - 10:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon