menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien verwaarloosde leilinden

Ga naar meest recente reactie

TomEG

TomEG

Hey allemaal

Sinds een maand hebben we ons eerste huisje gekocht. Eindelijk kan het tuinieren echt beginnen.

De vorige eigenaars hebben vorig jaar de leilinden achteraan in de tuin niet gesnoeid. Gevolg is natuurlijk dat deze er nu zeer verwilderd bij staan.
Ik heb in verschillende topics reeds gelezen dat je bij het snoeien van leilinden vooral de verticale takken, nieuwe scheuten en takken die buiten het vlak staan mag snoeien. Omdat het al lang geleden is zijn deze takken toch al 1 tot 3 cm dik.

Mag ik deze zomaar allemaal snoeien? Mag ik dus buiten de horizontale gesteltakken (als ik dat woord hier mag gebruiken) alles weghalen?
De bomen komen momenteel ook te hoog. Mag ik eender waar de kop uit doen of moet ik rekening houden met bepaalde houtknoppen?

Ik zal proberen vanavond enkele foto's te plaatsen om jullie een beeld te geven wat er mij te wachten staat.

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

Tom
donderdag 3 maart 2011 - 15:49
Ed50

Ed50

ja, geen probleem, je mag alles gewoon wegsnoeien tot tegen de horizontale gesteltakken.
En in de hoogte gewoon op de plaats tot waar je ze wilt laten komen.

Groetjes,
Eddy
donderdag 3 maart 2011 - 16:42
WiPe

WiPe

Linde verdragt zeer goed snoei. Bovendien heeft linde zeer veel spinthout waardoor die vrij gemakkelijk kan omgaan met snoeiwonden die voor andere soorten veel te groot zijn. Snoeiwonden van amper drie cm zijn voor linden dan ook geen probleem.
donderdag 3 maart 2011 - 17:00
TomEG

TomEG

Bedankt allemaal voor de snelle antwoorden. Zaterdag maak ik er mijn werk van. Ik maak alvast een foto van voor en na.
donderdag 3 maart 2011 - 21:39
TomEG

TomEG

Ik post even wat foto's van het werk dat al gebeurd is.

Voor:
rechts


midden


links



Voorlopig resultaat:
rechts


midden


links


De bedoeling is dus om afscherming te hebben voor de achterburen. Het probleem is dus dat de kop moet worden uitgedund maar dan verlies ik wel het scherm.



Wat zijn jullie suggesties? Sommige takken vormen echt geen mooi rooster meer en als ik deze allemaal zou weghalen schiet er niks meer over.
Vooral bij de linkse boom vind ik die dikke aftakking een probleem. Hou zouden jullie dit oplossen? Deze volledig weghalen?

Ik heb ook op de lege plaatsen al sneden gemaakt. Zo hoop ik toch een mooi raster te creëren volgend jaar en de jaren nadien.

ps: het mocht wel wat mooier weer zijn.
zaterdag 5 maart 2011 - 14:38
TomEG

TomEG

Hey lieke

Bedankt voor het snelle antwoord. Ik heb geprobeerd maar het is zeer moeilijk zo niet bijna onmogelijk om dat te doen. Ze groeien echt alle richtingen uit behalve de richting die ik wil.
En het zijn ook al vrij dikke takken geworden die niet zomaar buigen.
zaterdag 5 maart 2011 - 15:17
jelmer

Jelmer

Hallo,

deze leilindes zijn idd erg verwaarloosd. Hoe hoog wil je ze hebben? Ik neem aan dat ze hoger moeten worden dan dat het rek nu zit.

Het beste is om een nieuw rek te plaatsen met stevige palen die hoog genoeg zijn, met ertussen ijzerstaven van 6 of 8 mm dik. Dan heb je een stevig rek waar de de takken aan kunt binden.

De dikke takken kunnen idd niet meer recht getrokken worden. Het beste hiervoor is om deze tot bijna aan de stam af te zagen en opnieuw uit te laten lopen. Als je dit nu doet heb je dit jaar nog nieuwe twijgen van zo'n 10-20 cm lang. Deze kun je dan weer aan het nieuwe rek binden.

De top zou ik er ook helemaal uithalen, om meer groeikrachten in de andere takken te laten zetten.

Kortgezegd, Nieuw rek, mooie horizontale takken laten zitten, en die niet goed of mooi zijn tot aan de verticale stam terugzagen en opnieuw uit laten lopen.

Hier is zeker nog wel wat mooi's van te maken!!
zaterdag 5 maart 2011 - 17:52
TomEG

TomEG

Hey jelmer

Bedankt voor het uitgebreide antwoord.

Ik heb me gisteren nog een halve dag bezig gehouden met de kop eruit te halen en om uitschieters af te doen. Ik denk dat ik jou plan wel ga toepassen. Dit jaar minder afscherming maar dat komt ten goede voor de jaren die komen.
De rastering komt nu inderdaad niet hoog genoeg. Ik heb reeds enkele sneden gegeven om hoger ook een mooi gelijklopend raster te krijgen.

Is er een reden waarom je een ijzeren raster zou maken en geen houten raster?

Verder vroeg ik me ook af wat je moet doen met horizontale takken die verder lopen dan de takken die van de andere boom komen. Weet iemand hierop een antwoord?

Ik zal uiteraard dit topic wat updaten met nieuwe foto's bij de vorderingen.
maandag 7 maart 2011 - 11:17
TomEG

TomEG

Gisteren is de kettingzaag erin gegaan. Nu is eindelijk de structuur duidelijk!

Vanavond een update met foto's.
maandag 14 maart 2011 - 10:13
TomEG

TomEG

Hier de foto's. We moeten wel nog een raster maken om de (de weinige) nog bestaande gesteltakken aan vast te maken.







Ik vind het veel beter zo. Er zit nu een structuur in en deze kunnen we dan hopelijk aanvullen met nieuwe scheuten van dit jaar.
maandag 14 maart 2011 - 22:01
jelmer

Jelmer

Dat ziet er al stukken beter uit. Velen zullen zeggen van zaag die rommel om, maar dit komt zeker wel weer bij.

De reden waarom je een ijzeren raster zou doen is simpel. Het raster zal toch zeker een jaartje of 10 moeten zitten voor de jonge takken. Geimpregneerd hout van tegenwoordig gaat de helft van dat mee, en dan is het zo goed als verrot. Beter nu een paar centen meer investeren in ijzer, dan over 5 jaar je gaan ergeren aan een half verrot en aan vervanging toe zijnde houten rek.

Je vroeg ook over de horzontale takken die verder groeien dan de takken van de andere boom. Stel dat je bomen 3 meter uit elkaar staan. Dan is het midden tussen de 2 bomen op 1,5 mtr. Tot hier lopen de takken van de bomen. Je knipt/zaagt de als ze die lengte hebben bereikt simpelweg af. De reden hiervoor is puur voor het zicht, en als je de horizontale takken te lang zou maken, bestaat de kans er dat als ze vol blad zitten dat ze op latere leeftijd zouden kunnen gaan scheuren door het gewicht.

Hopelijk heb je er wat aan.
woensdag 16 maart 2011 - 22:58
TomEG

TomEG

Bedankt jelmer. Ik ben er toch al vrij tevreden over en inderdaad, het zou zonde zijn om de bomen weg te halen terwijl er nog iets van te maken is.

Ik heb een horizontale tak lopen tot bij de volgende boom dus die ga ik zeker nog afknippen. Dat zal ook de groei van de zijtakken vermoedelijk verbeteren.

Ik ga zeker kijken voor een ijzeren rek. Zijn er bepaalde merken die dit verkopen of is dat eerder eigen fabricage?

Bedankt alleszins voor de informatie!!
vrijdag 18 maart 2011 - 08:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon