menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onderhoudsvriendelijk struiken

Ga naar meest recente reactie

dumela

Dumela

Dag,

Ik wil wat struiken aanplanten die onderhoudsvriendelijk zijn.

Ze mogen dus geen of weinig snoeiwerk vragen en mogen zeker niet te groot of te breed worden. Ze moeten kunnen gedijen in leemgrond.
Ook zou ik graag wat afwisseling hebben qua kleur en bloeitijd.

Hebben jullie ideeën? Steeds welkom!

Danku
woensdag 23 februari 2011 - 16:36
Polplastron

Polplastron

Snoeien doet men meestal om de struik in een bepaalde vorm te houden of om de struik klein te houden. Eigenlijk hebben de meeste struiken dus helemaal geen onderhoud nodig.

Hoe hoog en breed mogen de struiken worden? Als je dit weet, kan je kiezen voor struiken met deze maximumafmetingen en ze dus nooit snoeien.

Met leemgrond heb ik persoonlijk geen ervaring, dus anderen zullen je meer kunnen zeggen.


Groeten,

Pol
woensdag 23 februari 2011 - 18:31
Echinacea

Echinacea

dumela, ben uit de buurt, kom gerust eens kijken. www.familie-tuinen.be
donderdag 24 februari 2011 - 07:37
Polplastron

Polplastron

POL........als je een struik snoeit om hem klein te houden dan is er sprake van een verkeerde keuze......
In mijn optiek snoei je om te verjongen of om te vormen....


Ik ben daar wel mee akkoord hoor, maar helaas is het wel een realiteit dat vele struiken om die reden gesnoeid worden met alle ontsierende gevolgen van dien! Ik pleitte ook in mijn antwoord om een struik te kiezen naargelang de beschikbare grootte.
donderdag 24 februari 2011 - 10:05
Polplastron

Polplastron

Nu ja ... 't Is mijn eigen fout: ik was in mijn eerste post misschien niet echt duidelijk hieromtrent!
donderdag 24 februari 2011 - 19:11
Tuinprins

Tuinprins

Het probleem is dat er een gebrek is aan struiken die klein blijven.

Ik zou niet afgaan op de hoogtes die vermeld staan op de kaartjes die aan struiken hangen want die zijn standaard veel te laag weer gegegeven. Een Viburnum tinus die maar 60 centimeter hoog wordt is iets waar een kweker alleen maar van kan dromen.
De reden van het opzettelijk geven van verkeerde hoogtes is verkooptechnisch van aard: de meeste mensen hebben geen plek voor grote struiken en kopen dus ook geen struiken die hoog kunnen worden.

Mijn advies is eerst goed rond te kijken en niet impulsief planten te kopen omdat ze zo mooi staan te bloeien op een tuincentrum.

Verder niet bang zijn om te snoeien. Veel planten zijn goed in toom te houden door ze op de juiste manier te snoeien. Je moet je daar wel een beetje in verdiepen en hopelijk is dat niet te veel gevraagd.

Gegroet, de tuinprins
vrijdag 25 februari 2011 - 10:24
renate67

Renate67

Ik heb geen ervaring met leemgrond, dus dat deel weet ik niet.
hibiskus, skimia en hortensia macrophyla groeien zeker de eerste jaren langzaam en hebben dan geen of nauwlijks snoei nodig.
Forsythia, ribes, kerria en weighelia kunnen elk jaar na de bloei helemaal worden terug gesnoeid tot 10-20cm boven de grond.
De vlinderstruik budleija en kornoelje (mooie herfstkleuren en bij goed type in winter vuurrode takken) snoei je op dezelfde manier maar dan in maart.
Dus dat is ook weinig werk en gemakkelijk.
Deze struiken hebben allemaal flinke bloei of op andere manier erg attractief.
renate
vrijdag 25 februari 2011 - 10:53

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon