menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen met penwortels

Pieter2

Pieter2

Beste tuinliefhebbers,

Ik ben opzoek naar (liefst inheemse) boomsoorten met een penwortel. De bedoeling is enkele bomen dicht bij huis te plaatsen, maar ik wil beter voorkomen dat horizontale wortels tot tegen het huis groeien (zoals prunus). Ook ter voorkoming dat de verharding omhooggedrukt wordt.

Graag heb ik jullie mening van bomen die jullie mooi vinden, rekening houdend met bovenstaande eis en dat deze op droge zandgrond komt te staan (30cm zwarte grond).

Alvast bedankt

Mvg
maandag 7 februari 2011 - 15:27
Eniavaswen

Eniavaswen

Van de judasboom heb ik eens gelezen dat die heel diep wortelen.
dinsdag 8 februari 2011 - 10:00
WiPe

WiPe

Je moet de diepte van zo'n penwortel vooral niet overschatten. Bomen maken alleen een penwortel in hun eerste jaren. Nadien vermindert de dominantie van die penwortel ten voordele van de laterale wortels.

Bomen maken alleen een diep wortelgestel als daar een goede reden voor is. En voor alle duidelijkheid: die is er in ons klimaat eerder zelden.

Je kan er dus best voor zogen dat de groeiplaats van de boom vann dien aard is dat bomen niet verplicht worden om van puur miserie de verharding op te drukken. Hetzelfde voor muren: als die van goede kwaliteit zijn, en de groeiomstandigheden rondom de boom zijn ideaal, kun je er van uit gaan dat de boom de muur niet zal beschadigen. Als je zeker wil zijn kun je eventueel een wortelbegrenzer ingraven om de fundering te beschermen.
dinsdag 8 februari 2011 - 16:47
WiPe

WiPe

per vergissing dubbel gepost, waarvoor mijn excuses.
dinsdag 8 februari 2011 - 16:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon