menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bomen met 2 soorten bladeren

Ga naar meest recente reactie

mb

Mb

Hallo,

Een tijd geleden stond ik in een fotozaak, waar een man was die foto's maken van bomen die 'gekruisd' waren, en hij vertelde dat deze gekruisde bomen samen niet 1 boom vormden, maar het er altijd 2 bleven.

Zo hadden deze bomen bijvoorbeeld 2 soorten bladeren, of was de helft kaal en de andere helft niet, of waren er 2 verschillende kleuren en stammen.

Zijn er meer mensen die hier foto's van hebben of me hier meer over kunnen vertellen?

Bedankt!
maandag 24 januari 2011 - 13:53
mb

Mb

Oke, dan is dat mij verkeerd geinformeerd haha

Heeft u daar misschien foto's van?
Ben namelijk bezig met een project (studeer aan de kunstacademie)
waarbij ik meerdere foto's zoek van zulke eigenaardige bomen
maandag 24 januari 2011 - 14:32
Pieter

Pieter

Ik vermoed dat met met 'kruisen' eerder bedoelde dat de stammen van twee soorten vervlochten waren en dat de kruin als het ware één lijkt. Ik denk dat dat soms bij Hibiscus gedaan wordt.
Door enten kan je inderdaad ook zo'n tweekleuring of driekleurige kruinen krijgen, maar dit op slechts één stam. Denk bijvoorbeeld aan appelbomen waar twee varieteiten op groeien.
Hetgeen wij hier kruisen noemen heeft daar inderdaad niets mee te maken.
maandag 24 januari 2011 - 16:32
dezwartebloem

Dezwartebloem

Ik weet dat er een boom of struik bestaat die effectief 2 verschillende kleuren bladeren en bloemen laat zien.
Ik ben de naam vergeten, maar herinner me wel dat het een gevolg is van een fout gelopen enting: de ent was schijnbaar volledig ingevroren, maar dit bleek niet te kloppen, enkele cellen van de ent hebben het overleefd, en af en toe loopt er vanuit de stam dan een tak uit die de kenmerken van de ent heeft.

Als ik de naam (want ze hebben het ding een naam gegeven) terugvind, laat ik wel iets weten.
woensdag 26 januari 2011 - 13:13
mb

Mb

Ja, dat is wat ik zoek!
Bedankt voor de afbeelding.

Ik neem aan dat dit een enting is die bewust geplaatst is,
heeft er iemand nog foto's van 'ongecontroleerde' verstuivingen of entingen?

Bedankt!
woensdag 26 januari 2011 - 14:23
WiPe

WiPe

+ Laburnocytisus adamii heeft gele bloemen, paarse bloemen en bruinrode bloemen aan een en dezelfde plant, zonder dat er sprake is van terugkeren naar nominaatvorm of uitlopen van de onderstam.
woensdag 26 januari 2011 - 19:49
WiPe

WiPe

Het is een enthybride; het moet dus + Laburnocytisus admii zijn ipv x Lanburnocytisus adamii.
donderdag 27 januari 2011 - 17:07
Opuntia

Opuntia

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

Straatboom bestaande uit twee verschillende sierkersen, dus verschillende bladeren en bloemen aan één boom.
Misschien is dit een mislukte ent?
De verschillende vormen lopen door elkaar!
donderdag 27 januari 2011 - 21:47
Pieter

Pieter

Hetgeen met met '+' aanduidt noemt men chimeer, het woord enthybride kende ik niet, maar zal ook wel juist zijn.
vrijdag 28 januari 2011 - 11:20
WiPe

WiPe

Die kers van Opuntia is een typisch voorbeeld van een onderstam die uitgelopen is. De takken met witte bloemen kunnen best weg gesnoeid worden omdat anders de onderstam de ent overgroeid.
vrijdag 28 januari 2011 - 16:45
buksbunnie

Buksbunnie

ook een leuk voorbeeld is
Spiraea japonica Genpei
zondag 30 januari 2011 - 22:14
mb

Mb

Heel erg bedankt voor de reacties!

Zeer interessant allemaal, heb er veel over gevonden
ben nog steeds foto's aan het verzamelen dus als
mensen misschien zelf nog wat foto's hebben,
of fotosites weten waarin er zulke bomen gefotografeerd worden
zijn ze welkom!
maandag 31 januari 2011 - 19:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon