menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe regen planten in tegeltuin

Ga naar meest recente reactie

obiwan

Obiwan

Hallokes,

graag zou ik binnenkort een tegeltuin aanleggen voor ons huis.

Het liefst zou ik een "blauwe regen" omhoog leiden langs de voordeur, omdat dat het straatbeeld echt mooier maakt.

Als leek heb ik hier echter enkele vraagjes over:

- waar en op welke hoogte kan zo'n blauwe regen best kopen? Wat is de kostprijs ongeveer?
- wanneer kan ik deze blauwe regen best planten en hoe diep?
- kunnen de wortels nutsvoorzieningen en bakstenen muur (met kalkmortel) beschadigen, en indien ja, hoe kan dat verholpen worden?
- hoe en met welk materiaal kan ik de blauwe regen het best omhoogleiden?

Alvast bedankt voor de info!
Ik hoop op vele reacties

dinsdag 28 november 2006 - 10:34
Plantadvies

Plantadvies

Een niet bloeiend exemplaar, geeft geen garantie dat deze gaat bloeien. Het kan namelijk een zaailing zijn. Vraagt u daar eens naar bij de kweker. Een bloeiend exemplaar kunnen wel 150 euro kosten, maar er zullen er vast wel wat kleinere te koop zijn. U kunt de blauwe regen nog steeds planten. Vergeet u geen water te geven iedere dag. U plant de blauwe regen net zo diep als deze heeft gestaan. Dit valt te zien aan de donkere kleur aan de onderkant van de stam. Let u op bij het kopen van een van de blauwe regen. De Wisteria floribunda, bloeit pas na 10 jaar gelijk met de bladeren. De Wisteria sinensis bloeit pas na drie jaar. Eerst verschijnen de bloemen en later de bladeren. De wortels geven geen schade aan de muur. Als er echter kabels lopen, of eventueel een riolering, dan kunt u overwegen om een grote kuip te kopen en deze in te graven met de blauwe regen. Echter dient de kuip wel diep en breed genoeg te zijn. Men adviseert 100x100x100. Het omhoog leiden kan op verschilleende manieren. U kunt draden spannen van waslijnen, staal, of plantenrekken.
dinsdag 28 november 2006 - 14:18
Tine

Tine

Zo duur hoeven ze echt niet te zijn. Ik heb vorig jaar bij een tuincentrum een 1 i/2 meter hoge plant gekocht voor 15 euro en hetzelfde jaar bloeide hij al. Kijk daarom maar eerst goed rond en let op dat u een geënte plant neemt.

Tine.
dinsdag 28 november 2006 - 15:24
florentina

Florentina

Mijn witte en lichtroze wisteria ( geënte planten) heb ik enkele jaren terug minder dan 10 euro betaald.
Het waren ook planten van ongeveer 1, 5 m hoog. De witte heeft het jaar nadien al gebloeid, de
rosea na 3 jaar, maar dat kwam omdat ik waarschijnlijk de bloemknoppen had weggesnoeid .

florentina
dinsdag 28 november 2006 - 16:42
Knufje

Knufje

Zo duur hoeven ze echt niet te zijn. Ik heb vorig jaar bij een tuincentrum een 1 i/2 meter hoge plant gekocht voor 15 euro en hetzelfde jaar bloeide hij al. Kijk daarom maar eerst goed rond en let op dat u een geënte plant neemt.

Tine.


Hoi Tine, kan je mij dan eens vertellen waar je die juist kocht aub, en kan je mij mss ook zeggen rond welek periode deze te koop zijn, binnen drie maanden trekken we in ons nieuwe huis, en ik ben van plan volgend jaar deze aan men gevel te zetten en achteraan in de tuin, maar ben hier niet zo goed in, maar wil het wel leren, dus alle hulp is welkom

alvast bedankt
maandag 5 mei 2008 - 23:16
annis

Annis

Het beste kun je een Wisteria kopen die al in bloei is. Zo ben je er van verzekerd dat je geen zaailing koopt die vaak pas heel laat (10 jaar ) of nooit bloeit. Vorig jaar heb ik er een in bloei gekocht van ong. 2m voor 27.00 euro hier in Nederland. Nu op dit moment beginnen ze langzaam aan te bloeien.
dinsdag 6 mei 2008 - 08:39
printemps

Printemps

hallo

even ter inlichting
als je een stoeptegel wil weghalen moet je toestemming vragen in uw gemeentehuis
en een blauwe regen staat graag in volle zon
dus op het noorde gaat hij minder of ook niet bloeien
je moet ook opletten met de pijp van uw dakgaat
de plant kan die dichtnijpen

mvg

an
woensdag 7 mei 2008 - 13:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon