menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag - natte grond

Ga naar meest recente reactie

driesenco

Driesenco

Op de randen van ons perceel heb ik zo'n 2 jaar geleden Taxus aangeplant, aan de ene kant groeit hij perfect (bij aanplant zo'n 30cm hoog, nu al 1m). Aan de andere kant al 2x de helft van de planten moeten vernieuwen, wegens afsterven. ZE staan waar vroeger een gracht lag, dus in de herfst en de winter zeer natte voeten en in het voorjaar en zomer nogal droog (ondanks water geven).

Kdenk dat ik daar best iets anders aanplant . iemand een idee ? Het is schrale grond.
donderdag 16 december 2010 - 14:18
Plantadvies

Plantadvies

Verbeter eerst de grond eer u andere planten plant. Voeg organisch materiaal toe. Het maakt uw grond luchtig en de drainage wordt beter afgevoerd tijdens natte periodes.

Plantadvies
http://plantadvies.com
donderdag 16 december 2010 - 18:18
driesenco

Driesenco

Helaas is dat al grotendeels gebeurt: de grond is tot 3 spades diep losgemaakt, aangevuld met goede grond, compost, ... Er loopt 1m naast de erfafscheiding een drainagebuis, dus ...
donderdag 16 december 2010 - 20:49
Ginkgo

Ginkgo

Beste driesenco,

Laat dit voor eens en altijd een les zijn ; taxus en beuk zijn de twee belangrijkste haagplanten die NIET tegen natte grond kunnen, zelfs te vochtig is al ongunstig !

Daarom dat ik taxusplanten, wanneer ik ze plant, altijd wat hoger plant en niet heel de kluit in de grond plant.

Ik denk dat je het best een alternatief zoekt. Tenzij je echt gaat de grond loswerken, zand invoeren of argexkorrels, wat grond aanvoeren zodat ze wat hoger staan. Maar da's natuurlijk wel wat werk.

(als ik je nog een tip mag geven uit ervaring : probeer zo weinig mogelijk drainagebuizen te leggen, dit is enkel nodig als het ECHT sompig-nat ligt. De reden hiervoor is dat een drainagebuis niet alleen het hemelwater afvoert maar ook het water dat via de haarbuiskracht naar boven komt afvoert --> niet echt gunstig.)

Ik zie dat je tot drie spades diep hebt losgemaakt en aangevult met goede grond... goede grond die nat is is natte goede grond. Slechte grond die nat is is slechte natte grond. Maakt dus niet veel uit.

Je kan eventueel Haagbeuk, gelderse roos of sneeuwbes eens proberen ?
Misschien ben je zelf het beste af met haagbeuk..

Groetjes,
Karel Van den Eynde
donderdag 16 december 2010 - 21:45
cindel007

Cindel007

Mss laurierkers zetten wij hebben dit ooit gezet in zware kleigrond,dus dat kan zeker tegen natte voetjes.
voordeel is dat het groenblijvend is in de winter.
nadeel het is een snelle groeier.
zondag 19 december 2010 - 22:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon