menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gevarieerde natuurlijke erfafscheiding

Ga naar meest recente reactie

wiert

Wiert

Hallo,

Mijn huidige schutting tussen tuin en straat staat bijna op instorten, en wil ik komende lente vervangen. Deze erfafscheiding is circa 12 meter, en er staat een laag ijzeren hek. Ik kan hier natuurlijk een schutting of haag neerzetten, maar zou liever een wat meer natuurlijke en gevarieerde erfafscheiding maken. Bijvoorbeeld een combinatie van verschillende struiken, met klimop ertussen.

De afscheiding moet iig aan het vlgende voldoen:
- Circa 2 meter hoog
- Dichtbegroeid (moet ongewenst bezoek buiten houden)
- Wintergroen
- Gevarieerd

Heeft iemand een idee welke struiken zich hiervoor zouden lenen, of zelf zo'n afscheiding gemaakt?
zondag 12 december 2010 - 11:59
Esem

Esem

Ik zou wel oppassen met klimop,deze gaat na enkele jaren een eigen leven leiden en gaat woekeren,wat met zich mee brengt dat je veel onderhoud hebt aan het verzorgen ervan.

Een scheidinghaag moet naar mijn gevoel zo onderhoudarm mogelijk zijn.

Gr Eddy,
zondag 12 december 2010 - 21:19
Chef

Chef

Als het groenblijvend in de winter maar ook natuurlijk (inheems) moet zijn dan blijven er maar heel weinig soorten over: Hulst, Klimop, Taxus, en eventueel Liguster.
maandag 13 december 2010 - 23:26
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

Ik weet niet of u plaats genoeg heeft i.v.m de breedte, maar u kan ook een Heg overwegen i.p.v een haag. Dit is een uitgroeiende haag die om de twee jaar een keer gesnoeid wordt. De hoogte en breedte bepaal je zelf. Ik persoonlijk werk bij het Regionaal landschap Zenne Zuun Zoniën en wij voorzien dikwijls deze manier van aanplantingen. De planten die ik in een gemengde heg voorzie zijn hoofdzakelijk : Meidoorn, Gelderse roos, Haagbeuk, Hondsroos, Rode kornoelje, Sleedoorn, Spaanse aak, wilde kardinaalsmuts, Wilde liguster. Allemaal inheemse planten maar helaas geen groenblijvende soorten.

Als je groenblijvend kiest voor het doorzicht ervan zou ik deze soorten wel gebruiken omdat je door de snelle groei van de planten en de dichte takkenstructuur geen doorzicht hebt. Let wel op dat sleedoorn, meidoorn en hondsroos stekels hebben. Het voordeel ven zo'n heg is een uitstekende afscheiding, buitenhouden van indringers en geeft een grote meerwaarde aan de biodiversiteit. Veel vogels, vlinders en andere diertjes hebben zeer veel aan zo een heg.

Je kan deze Heg natuurlijk ook combineren met andere inheemse planten zoals wilg, gladde iep, gewone es, lijsterbes, vogelkers, vlier, zomereik,... Kan mooie effecten geven ! Het groenblijvend aspect is natuurlijk wel een demper van mogelijkheden...Zeker als je inheems wil blijven. Wat je wel bij een gemengde heg hebt (en daar ben ik dan voorstander van) is dat je bessen en bloemen hebt ! Ook in de winter ! Denk maar aan de gelderse roos, vlier, vogelkers, Hondsroos met zijn oranjerode rozebottel, Rode kornoelje, sleedoorn...

Klimop zou ik zeker niet gebruiken in een haag of heg omdat dit veel te veel woekert en je planten gaat verstikken na verloop van tijd. Je kan wel zeggen ik hou dit in toom maar helaas kan je mij daar niet mee overtuigen.
Hopelijk heeft dit je een beetje geholpen !

Als je nog vragen hebt kan je mij altijd contacteren.

Vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde

Landschaps- en tuinarchitect
[email protected]


dinsdag 14 december 2010 - 14:11
Esem

Esem

Ik dacht niet dat er hier reclame mag gemaakt worden voor je zaak.
Het is niet en het mag niet de bedoeling zijn om hier eventuele klanten te ronselen.

Waarschijnlijk vandaar het contacteren.

groetjes
dinsdag 14 december 2010 - 16:39
Ginkgo

Ginkgo

Beste,

Deze instelling is een vzw gesubsidieerd door de overheid, de provincie Vlaams Brabant en het agentschap voor natuur en bos en zeker niet op zelfstandige basis of in vennootschapsverband. In functie van mijn bijberoep heb ik in deze topic niets vernoemd aangezien ik deze werken niet mag, en kan uitvoeren omwille belangenvermenging. Aangezien de sensibilisering van zo een onderwerpen zoals streekeigenheid en biodiversiteit al moeilijk genoeg is in ons land maak ik hier graag reclame voor en geef ik graag gratis uitleg over deze onderwerpen.

Met vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde
dinsdag 14 december 2010 - 16:54
Ginkgo

Ginkgo

Bij deze wil ik ook nog toevoegen dat wij alleen met mensen samenwerken die in ons werkingsgebied wonen, waaronder verstaan 15 gemeenten die met ons samenwerken.
dinsdag 14 december 2010 - 17:01
wiert

Wiert

Ter illustratie, zie bijgevoegde foto van de tuin. De volière die er gedeeltelijk nog staat haalt in de breedte zeker twee meter weg tot aan het hek / erfafscheiding, en gaat eruit. Je zou het misschien niet zeggen, maar de sierkers staat nog in de tuin.

Dat idee van een heg is inderdaad precies wat ik wil (denk ik). Ik heb voldoende ruimte voor een mooie, diverse en kleurrijke combinatie van struiken.

Heeft iemand toevallig een fotootje van zo'n soort heg om wat ideeën op te doen? Op Google vind ik dit niet zo snel.

Groet,
Wiert

Struiken & Bomen

dinsdag 14 december 2010 - 17:58
Ginkgo

Ginkgo

Beste, ik zal eens zoeken of ik een foto vind morgen.
Je kan alvast eens kijken op onze website, misschien wordt het ook wat duidelijker wat wij doen ; www.rlzzz.be
dinsdag 14 december 2010 - 18:30
Ginkgo

Ginkgo

Heg 1

Struiken & Bomen

woensdag 15 december 2010 - 09:55
Ginkgo

Ginkgo

Heg 2

Struiken & Bomen

woensdag 15 december 2010 - 09:56
Ginkgo

Ginkgo

Dag Wiert,

Dit is nu zo'n Heg (wel al enige jaren oud). Je ziet dat dit breed uitgroeiend is ! (Let op, dit is geen houtkant !)
Aan jouw foto te zien merk ik wel dat je redelijk weinig plaats hebt om dit breed te laten uitgroeien. Om een heg tot zijn volle recht te laten komen moet je toch een totale breedte van 5 meter rekenen.

Aan de andere kant ben je daar natuurlijk vrij in en laat je ze zo breed komen als je wil. Je kan ook een strakke gemengde haag maken, dit is ook prachtig (telkens een andere bladstructuur).

Mocht je een heg aanplanten let op :

- 3 planten de lopende meter

- Altijd 3 - 4 planten van dezelfde soort naast elkaar om een vaste eenheid te krijgen

- Afwisselen van de planten rekening houdend met groeistructuur en groeisterkte
bvb. : Hondsroos groeit trager en veel smaller omhoog dan een meidoorn.
Daarom zet je een hondsroos altijd per 2 en niet per 4 in de rij zoals vooraf vermeld. Indien je er 4 zet zal je met een te grote lege ruimte zitten aangezien deze geen vaste structuur aanneemt (Een hondsroos zal ergens steun zoeken in de buurt, daarom best een cornus, kardinaalsmuts of liguster er naast zetten. Meidoorn zal te hard groeien en de roos geen ademruimte geven.

- In het tweede jaar na aanplant, de planten afzetten op 20cm boven de grond (geen schrik hebben om te snoeien ! De planten die ik vernoemd heb kunnen hiertegen). Dit afzetten dient om beneden aan de stam uitlopers te stimuleren, anders krijg je een te losse structuur onderaan de plant. Wat dus niet zo stevig is ook niet.

- De jaren erna afdoen tot 10cm boven de lengte die je het jaar ervoor hebt afgedaan. Daarna kan je beginnen spelen met de hoogte die je zelf wil.

- Bij een verouderde heg (een heg die 5 tot 10 jaar oud is) Kan je de heg afzetten op een hoogte van 50cm tot 1m, en de allerdikste stammen tot tegen de grond afdoen indien mogelijk (zo pas je verjongingssnoei toe). Daarna begint hetzelfde verhaal als in het begin.

Hopelijk heb ik je wat geholpen !

Vriendelijke groeten,
Karel Van den Eynde
woensdag 15 december 2010 - 10:16
wiert

Wiert

Zo'n gemengde haag van circa 2 meter diep is inderdaad wat ik voor ogen heb. Het juist aanplanten vereist nog wel wat strategie.Dank voor het advies.
woensdag 15 december 2010 - 18:07
Net

Net

@ Ginkgo,

een meidoorn mag je toch niet overal planten (meen ik mij te herinneren). Kan dit dan geen problemen geven?
Wat de klimop betreft, heb je natuurlijk overschot van gelijk!
Groetjes.
donderdag 16 december 2010 - 11:22
Ginkgo

Ginkgo

Wat bedoel je juist met niet overal te planten ?
Ik denk dat je waarschijnlijk bedoeld i.v.m perenvuur.

Inderdaad is er altijd al gezegd geweest van meidoorn nooit in de buurt van een boomgaard te planten (ik denk niet dat in dit geval een boomgaard aanwezig is wiert ?). En dit is omdat wanneer een perelaar besmet raakt met perevuur, het niet echt gunstig is voor de peren zeg maar. Het is zelf zo erg dat alle besmette takken, bomen moeten verbrand worden om de bacterie te doden.

Meidoorn is namelijk een goede waardplant voor deze bacterie, (let op, vuurdoorn en dwergmispels zijn een veel grotere waardplant als meidoorn trouwens). Op zich kan het geen kwaad dat meidoorn in de buurt staat van een boomgaard, alleen mag de meidoorn niet in bloei komen. Dit omdat de bacterie overgedragen wordt door bijen. Dus laat je de meidoorn niet in bloei komen, geen enkel probleem.

artikel Annetanne ;

"In het begin van de jaren ’80 werden een aantal testzones afgebakend: In sommige testzones werden de meidoorns gesnoeid zoals dat wettelijk hoorde. In de overige testzones kregen de meidoorns wel de kans om te gaan bloeien.
Indien de redenering klopte, dat bloeiende meidoorns zouden zorgen voor besmetting van perelaars, zouden in de zones met bloeiende meidoorns ook meer perelaars moeten te vinden zijn die besmet werden.

Maar wat bleek? Het aantal besmette perelaars in de zones met bloeiende meidoorns was vrijwel gelijk aan het aantal in de ‘gesnoeide zones’. Daarentegen zag men wel, dat in de bloeiende zones er wel meer meidoorns geïnfecteerd raakten.

Nader onderzoek wees inderdaad uit, dat perelaars vrijwel altijd besmet worden vanuit andere perelaars, maar ook dat meidoorns worden besmet vanuit perelaars, maar niet omgekeerd."


Ik geloof zelfs dat ze nu al bacteriestammen hebben ontwikkeld die de ziekte gaan afremmen en zelf geen ziekte veroorzaken.

Greetz,
Karel

donderdag 16 december 2010 - 21:32
wiert

Wiert

Helaas, ... boomgaard is niet aanwezig .
vrijdag 17 december 2010 - 00:03
Net

Net

Ginkgo, ja dat was het. Iets met fruitteelt.

groetjes.
vrijdag 17 december 2010 - 11:37
cindel007

Cindel007

Wij zullen glansmispel zetten of Photinia fraseri 'Red Robin' als haag,iets wat je niet veel ziet toch niet als haag als heg zie je het meer,het hangt er een beetje van af wat je zelf het mooiste vind en natuurlijk hoeveel plaats je hebt in de breedte. Blijft ook in de winter groen.


groetjes
zondag 19 december 2010 - 22:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon