menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Viburnum Bodnantense Dawn

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

Hallo,

Een kennis van mij is op zoek naar een struik met rode herstkleur. Ik heb haar al een paar ideetjes gegeven zoals Euonymus Alatus, Hydrangea Quercifolia, Cornus Kousa en Acer Palmatum.

Op sommige site staat dat de Viburnum Bodnantense Dawn ook een mooie herfstkleur heeft, maar ik vind nergens de welke. Ik heb ook de indruk dat deze struik ook opgaand groeit, wat een voordeel is. En natuurlijk de winterbloei is ook een geweldige troef.

Kan iemand mij hier meer info over geven of heeft iemand nog andere goeie ideeën?

Alvast bedankt

Groetjes, Karen
dinsdag 23 november 2010 - 08:37
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Viburnum bodnatense Dawn heeft in de herfst mooie bruinrode bladeren maar niet zo spectaculair als de door jou genoemde Cornus, Acer en Euonymus. De winterbloei maakt wel veel goed. Dat doet ook Viburnum fragans, die ook nog eens heerlijk geurt tijdens de bloei.

Mooie herfstkleur vind je bij meerdere euonymus-soorten; Euonymus grandiflorus bv.
dinsdag 23 november 2010 - 23:05
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de info. 'k Heb het al doorgegeven.


Karen
donderdag 25 november 2010 - 11:53
sugar

Sugar

Nog een andere tip (en volgens mij één van de spectaculairste planten in herfst : Vaccinium corymbosum of blauwe bes met mooie dieprode bladeren.
Als je er twee plant krijg je ook nog lekker blauwe bessen. Groeit na enkele jaren uit tot een flinke struik (op zure bodem)
zondag 28 november 2010 - 10:32
dendrodan

Dendrodan

hier op het forum heb ik een struik gezien fothergilla major, heeft in het voorjaar mooie bloemen en in het najaar prachtig rood blad.
Deze staat op mijn verlanglijstje vor 2011
donderdag 2 december 2010 - 19:44
Eniavaswen

Eniavaswen

Zijn er mannelijke en vrouwelijke blauwe bessen, of maakt dat niet uit? Deze spreekt me zelf ook wel aan, maar hij blijkt niet zo makkelijk te zijn omdat hij nogal kieskeurig is.

Die fothergilla is heel mooi. Ga ik zeker nog doorgeven. Ik had hem al eerder gezien, maar wist niet dat hij zo'n mooie herfstverkleuring had.

Ik heb zelf nog een stukje tuin over dat aangeplant moet worden (10 x 1 m) in L vorm, en begin er aan te denken om hier een heesterborder van te maken met al die mooie ideeën.

Thx
Karen
vrijdag 3 december 2010 - 10:58
sugar

Sugar

Alle blauwbesplanten dragen vruchten. Maar kruisbestuiving bevordert vruchtzetting en de kwaliteit van de bessen
Groeit alleen op zure grond
vrijdag 3 december 2010 - 22:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon