menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem met Moerbeiboom

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL


Ik stel deze vraag namens iemand die mij om raad vroeg over zijn moerbei boom. Ik kan hem niet helpen maar ongetwijfeld weet iemand van jullie het antwoord. Het probleem is dat de boom tientallen plekken vertoont zoals op de foto. Het lijkt een wollig soort schimmel te zijn dat alleen voor komt op meerjarig hout. Aangetaste takken sterven af.

De boom is in parassolvorm of dakvorm gesnoeid/geleid en de oudere takken die aangetast worden krijgen nooit zon. Kan dat er ook iets mee te maken hebben omdat die takken daardoor lang vochtig blijven ?

Over welke aantasting gaat het hier ? Hoe is het eventueel te bestrijden en hoe kun je zoiets voorkomen ?

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 18 november 2010 - 19:29
Rita1960

Rita1960

in 1e instantie dacht ik aan korstmossen..
maar nu de takken afsterven.. geen idee wat hiervoor verantwoordelijk is

groetjes,
Rita
donderdag 18 november 2010 - 20:57
WiPe

WiPe

Het lijkt op deze foto alsof die tak gesnoeid is geweest. Klopt het dat tussen die takken een oude snoeiwonde zichtbaar is?

Zou het eventueel kunnen dat die schimmel zich voordoet vlak bij of rond een oude snoeiwonde?
donderdag 18 november 2010 - 21:12
Greenkeper

Greenkeper

Waarschijnlijk "White peach skill" of beter een soort schildluizen. Vele generaties per seizoen. Dus verschillende malen per seizoen bestrijden met een goed bladluizenmiddel te beginnen vanaf eind mei ongeveer.
Indien niet behandeld kan de hele boom afsterven.
Lijkt op de foto dit te zijn; voor de zekerheid ter plaatse laten bekijken door een kenner.
donderdag 18 november 2010 - 22:39
FransNL

FransNL

@WiPe
Op de eerste foto is inderdaad de stomp van een weggesnoeide tak te zien .

@Greenkeper
Ik weet hoe schildluizen er uit ziet en dit zijn echt geen schildluizen.

@ Birdwatcher
Het lijkt me ook geen ander soort luis te zijn , ook omdat kapot wrijven geen verkleuring geeft. Het komt zo te zien ook alleen maar voor op het hout en niet op de bladeren.

Ik heb wat van het spul afgeborsteld en op een zwarte ondergrond gefotografeerd. Ik had wat weinig licht dus de foto is niet optimaal. Het ziet er voor mij uit als hele kleine langwerpige pluisjes. Zo reageren ze ook bij het minste zuchtje wind. De gekleurde 'bolletjes'die je ook ziet hebben er zover ik kan zien niets mee te maken en zijn bijna zeker hele kleine stukjes schors die mee afgeborsteld zijn.

Toch schimmel ? En kan die schimmel dan niet het gevolg zijn van iets anders dat de takken doet afsterven i.p.v. dat het de veroorzaker er van is ?


[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 november 2010 - 16:52
Greenkeper

Greenkeper

Die schildluizen waar ik het over heb komen voor op moerbei. Dus toch maar niet onmiddellijk afschrijven. Je moet op internet de afbeeldingen van pulvinale dopluis maar eens bekijken. Het is een type luis van deze aard. Het wit is de eizak.
?????
vrijdag 19 november 2010 - 20:52
FransNL

FransNL

Een interessant gegeven Greenkeper ! Ik heb eens een stukje van de foto uitvergroot en kijk eens naar het linker en rechter geelbruine bolletje. De kwaliteit is wel niet zo best maar wat ik eerst dacht dat het stukjes afgeborstelde bast waren zouden best eens 'jouw' pulvinale luizen kunnen zijn.

Dat ik geen kleurverschil zag bij het fijnwrijven ( de tip van Birdwatcher) kan natuurlijk komen omdat er in dat witte spul dat ik met een vinger afschraapte geen luizen meer zaten.

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 19 november 2010 - 21:31
paul heijnen

Paul heijnen

Dag,

ik heb bovenstaand omschreven probleem ook met de moerbei, dus hele takken vol met wit, takken sterven af en bladeren vallen sneller.
Ik heb de takken van de zomer al schoon gespoten , maar nu is het enorm terug .
Hoe heeft u dit probleem opgelost, welk spul heeft u gebruikt ?
Ik ben bang dat ik anders op korte termijn 4 moerbei van 8 jaar aan t opruimen kom.
Dank vast voor een evt tip !
dinsdag 20 oktober 2015 - 09:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon