menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Welke haag voor boomgaard

Ga naar meest recente reactie

Limoncello

Limoncello

Ik ben van plan om een haag te plaatsen op de noord- en westkant maar ik weet niet welke het beste zo aansluiten aan de behoeften van het fruit. Het is om een soort van microklimaat te creeëren.

Welke criteria moet ik handhaven? Dichtheid van de haag of het bladverlies?

Ik heb al even gekeken en Sleedoorn en Spaanse Aak gevonden. Wat kan ik nog verder zetten?
woensdag 20 oktober 2010 - 10:36
Peppody

Peppody

hier staat meidoorn rondom de bomen geplant. Wat het beste zou zijn weet ik niet. Het is iets wat de vorige bewoners ooit in een ver verleden eens hebben geplant. Groeit wel snel, dus veel snoeien.

woensdag 20 oktober 2010 - 13:51
Limoncello

Limoncello

Ok, ben ik vergeten te vermelden, het moet geen snelle groeier zijn

PS. Is dat een Wyandotte of een Brahma in je avatar?
woensdag 20 oktober 2010 - 14:16
Peppody

Peppody

Oké, dan weet je alvast wat je niet hoeft te planten.

Dat is een Brahma. We hebben Brahma's (grote) in verschillende kleurslagen, kriel zijdehoentjes en kriel cochin's. Ik heb nog 2 stelletjes te koop mocht je belangstelling hebben
woensdag 20 oktober 2010 - 14:21
Polplastron

Polplastron

Volgens mij wordt meidoorn meestal afgeraden in fruitstreken omwille van gevaar voor bepaalde ziekten.

Beukenhagen houden in de winter een deel van hun blad en houden op die manier ook in de winter heel wat koude wind tegen.

Volgens mij zet je zo'n haag ook best aan de koude zijde van de boomgaard.

Gemengde hagen hebben ook voordelen; ze herbergen heel wat nuttige dieren die plaagdieren zullen bestrijden. Overigens kan de haag zelf ook uit nutsstruiken bestaan.

Het is maar net wat je zelf wilt.

Groeten,

Pol
woensdag 20 oktober 2010 - 15:51
cee

Cee

Je kan altijd eens opzoeken onder de naam windsingel.

Je hebt die in lage en hogere soorten.

En het lijkt me ook het beste om een beetje af te wisselen.

Je kan dan zodanig selecteren dat je er bijen mee kan lokken en dat die bijen ook het ganse jaar eten vinden, dan is het succes vezekerd voor je boomgaard.

en persoonlijk is er niets mooier dan zo'n natuurlijke afscherming is plaats van een haag met allemaal dezelfde heesters.
Wilgen zouden er voor mijn part zeker niet in mogen ontbreken, die moet je dan wel om de twee jaar knotten maar met het "afval" kan je dan ook mooie schuttingen maken voor geen geld.

Beplanting die werd aangetroffen voor het gebruik in de windsingels zijn iep, es, wilg, vlier, populier, (lei)linde, els, knotwilg en esdoorn. Als u toch struiken wilt gebruiken zijn gelderse roos, rode cornoelje, vlier, hazelaar en sleedoorn goede soorten om te gebruiken.
woensdag 20 oktober 2010 - 17:05
guy_fruit

Guy_fruit

De gewone els (Alnus glutinosa) en Italiaanse els (Alnus cordifolia) zijn het best als windsingel. Eventueel kan je ook een mengeling van die twee planten nemen.
Vooral aan de noord- en de oostzijde van het perceel is zo'n windsingel heel nuttig. Aan de westkant zou ikzelf geen haag planten.
Bij deze twee vernoemde planten zijn er geen ziekten en plagen die overgedragen kunnen worden op uw fruitbomen.
Meidoorn is een waardplant voor perenvuur, waartegen sommige perenrassen heel gevoelig voor zijn.

Je zou ook kunnen overwegen een fruithaag van hazelaars en witte moerbei te planten.

Guy
woensdag 20 oktober 2010 - 18:52
Chef

Chef

Wil je een strakke haag of een meer losse, natuurlijke haag (houtwal)?

Vroeger werd vaak een strakke haag van meidoorn geplaatst rond een boomgaard. Tegenwoordig wordt dat afgeraden wegens mogelijk besmettingsgevaar voor met name de perenbomen. Persoonlijk vind ik een haag met doornen niet prettig om te snoeien, dus om die reden zou ik nooit een strakke meidoornhaag of Sleedoornhaag planten.

Enkele aanraders voor een inheemse natuurlijke losse haag: Gele kornoelje, Kardinaalsmuts, Vuilboom, Vlier, Gelderse Roos, Hazelaar, Spaanse Aak, Egelantier, Haagbeuk, Sleedoorn, Vogelkers en natuurlijk de Meidoorn.

Van bovengenoemden zijn Gele Kornoelje, Haagbeuk, Meidoorn, Sleedoorn en Spaanse Aak eveneens bruikbaar voor een strakke haag.

Mijn persoonlijke favoriet: de zeer veelzijdige Gele Kornoelje (Cornus Mas). Geeft gele bloempjes zeer vroeg in het voorjaar, rode (eetbare) bessen in de zomer en heeft prachtig blad. Bruikbaar voor een losse haag, strakke haag en zelfs als knotboom of berceau op te kweken.
woensdag 20 oktober 2010 - 22:22
cetinel

Cetinel

wat is een berceau?
woensdag 20 oktober 2010 - 22:29
Polplastron

Polplastron

Even off topic: Toch wel grappig die kiekens die hier tegen elkaar aan't kakelen zijn!
donderdag 21 oktober 2010 - 08:03
Limoncello

Limoncello

Ja inderdaad

De Spaanse aak zag ik wel goed zitten met zijn mooie herfstkleuren. En van de els zal ik eens kijken op het net wat ermee gedaan kan worden. Hazelaars ziet er ook goed uit maar om dat in een soort van haag te krijgen zal zeer moeilijk zijn.
Met haag bedoel ik uiteraard een vorm met vlakke zijden. Dit omdat de breedte beperkt zal zijn.
De windsingel is in mijn verhaal dus uitgesloten mààr het blijft uiteraard een goede keuze.
De gele cornus ziet er ook interessant uit.

Ze zijn allemaal bladverliezend maar dan zou ik misschien toch voor de gele cornus gaan. Je hebt de bloemen en de vruchten. De Spaanse aak heeft de mooiste kleuren maar die vliegertjes die overal uitzaaien

Ik zal maar eens kijken wat de afstanden zijn van de gele cornus. (ook te gebruiken bij het bloemschikken denk ik, voor mijn moeder )
donderdag 21 oktober 2010 - 08:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon