menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik stekken

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Er bestaat zo een filmpje hoe je een vlinderstruik kan stekken.
Allemaal mooi uitgelegd enzo, maar had toch nog een vraagje:

- ze zeggen dat je best je stekken neemt in het najaar of winter, maar wanneer is dat nu precies. Kan iemand hier een maand opplakken. Op het filmpje staan er nl nog blaadjes aan de takken en een vlinderstruik is toch bladverliezend, dus ... het kan toch niet laat in het najaar zijn??

groetjes

donderdag 12 augustus 2010 - 20:53
renate67

Renate67

Hallo Groengroentje
Maakt allemaal niet zo uit, Vlinderstruik is heel krachtig en heel makkelijk te vermeerderen.
Dit jaar heb ik twee zaailingen (van paar tuinen verderop) die nu 1meter hoog staan te bloeien.
Als je een tak in de grond zet loopt (met bovenkant boven) loopt die bijna altijd weer uit en heb je een nieuwe plant.
vrijdag 13 augustus 2010 - 03:07
groengroentje

Groengroentje

dus ik zou nu al mijn stekken kunnen nemen als ik dat wil.

Want mijn vlinderstruik is oud en lelijk en wil hem wegdoen, maar had er eerst nog graag enkele stekken van genomen.

groetjes
vrijdag 13 augustus 2010 - 11:11
Maxession

Maxession

Je zou ook je vlinderstruik eens een goede snoeibeurt kunnen geven om deze terug vorm te geven. Dit word in 2 keer gedaan.

Hier is een handige video over de snoei; http://www.onlinetuinieren.nl/snoei-filmpjes/buddleja-snoeien.html

En als het volgende zomer weer niet goed is, kan je deze vervangen met de stekken die je nu gemaakt hebt.
vrijdag 13 augustus 2010 - 16:29
Methos

Methos

Vlinderstruik is inderdaad zeer eenvoudig te vermeerderen. Een afgesneden tak redelijk diep in de (niet te droge) grond steken en de meeste bladeren verwijderen volstaat meestal .
zondag 15 augustus 2010 - 20:39
iecee

Iecee

ik steek vaak gewoon een tak in de grond bij een andere plant om in het voorjaar nog te weten dat daar iets staat en vaak lopen die takken gewoon uit en krijgen ze worteltjes
dit kan het hele jaar door
ook met de vlinderstruik
gewoon nu een tak in de grond steken en vergeet al die vaktaal.
inge
maandag 16 augustus 2010 - 15:35
koddeken

Koddeken

Ik denk dat ik hetzelfde filmpje heb gezien dus vond ik het niet nodig er een nieuwe topic voor aan te maken:

http://www.kanaal50.be/Tv/Vlinderstruik_stekken_tuin_tuintips/Tuintips_december/Tuinkriebels/TV-catalogus/265

Waarschijnlijk wacht ik nu best tot de takken uitlopers beginnen vertonen, maar is het de bedoeling dat het bundeltje dan nog zo samengebonden blijft? Ik zou verwachten dat de takken dan geen ruimte tot groeien krijgen, of is dit dan toch een betere manier om snel een dichte struik te hebben?
maandag 17 januari 2011 - 08:23
linkin711

Linkin711

Ik ga hier een foto zetten van mijn vlinderstruik

Elk jaar net na de winter knip ik de oude takken tot op 1/3 af en om de 2 jaar knip ik hem tot op een knotje ....zo krijgt die vanboven een mooie volle kruin!

Vanonder knip ik alle takken en stengels weg!

groeten

Jens[afbeelding verwijderd niet-https]

vrijdag 21 januari 2011 - 00:10
Rita1960

Rita1960

vlinderstruik (budellia) vermeerderen..

afleggen..

zo kom ik aan de nieuwe struiken.( zelfs ongewenst)

groetjes,

Rita
dinsdag 1 februari 2011 - 20:42

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon