menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wanneer catalpa snoeien

Ga naar meest recente reactie

groengroentje

Groengroentje

Ik heb gelezen op het forum dat je de catalpa mag knotten eind januari. Onze architect zei oktober- november. Nu ben ik dus in de war.

Wanneer knotten jullie de catalpa en kan de vrieskou in januari geen kwaad?
donderdag 15 juli 2010 - 15:55
Mandy

Mandy

Die van mij snoei ik in januari of februari hard terug....
donderdag 15 juli 2010 - 21:46
Kater

Kater

De mijne worden al teruggesnoeid in het najaar als de bladeren groen/zwart worden.

Zo heb ik geen werk met bladeren ruimen (26 catalpa's).
vrijdag 16 juli 2010 - 08:25
Mandy

Mandy

Maakt het uit wat voor soort Catalpa het is??
Ik heb geen bolcatalpa namelijk.
vrijdag 16 juli 2010 - 08:35
Kater

Kater

Catalpa (niet in bolvorm/entbomen) kan je eveneens snoeien in de rustperiode van november tot maart. Best op het eind van de winter, net voor het uitlopen. Als het echt nodig is kan je ze heel kort terugzetten.

Ik doe het bij de meeste ander bomen niet, maar daar catalpa nogal schimmelgevoelig is, zou ik de grootste wonden bij zwaar terugsnoeien toch afdekken met een beschermende pasta.
vrijdag 16 juli 2010 - 09:04
Mandy

Mandy

Ruim voor het uitlopen doe ik het, ze lopen nogal laat uit.... maar dan heb je wel alle blad in het najaar..... en er komt een hoeveelheid af, kruiwagen vol......
vrijdag 16 juli 2010 - 09:41
groengroentje

Groengroentje

ik denk dat ik het ook in het najaar ga proberen. Zo kan ik idd mss veel afval ruimen voorkomen.

En zal hem zeker insmeren met pasta.

dank u voor de tips
vrijdag 16 juli 2010 - 13:45
WiPe

WiPe

Die 'pasta' helpt de boom niet bij het afgrendelen van de snoeiwonden. Integendeel, door die 'pasta' wordt de snoeiwonde lekker vochtig gehouden waardoor schimmels zich nog beter kunnen ontwikkelen.

De schimmel waar Catalpa het meest last van heeft, Verticillium, is een wortelschimmel. Daar helpt takken smeren met 'pasta' al helemaal niet tegen.
vrijdag 16 juli 2010 - 20:06
Kater

Kater

Het ging over snoeien... misschien een foutje van mijnentwege bij het typen/schrappen/hertypen/ en vermelding schimmelbestrijding...

De bolcatalpa's hebben geen pasta nodig, 't is trouwens onbegonnen werk.

Bij hevige terugsnoei van de grote catalpa's (bomen/geen ent) gebruiken wij altijd beschermende pasta. Voor zover ik weet is die schimmelwerend en voorkomt inkloving van de wonden - alhoewel ik tot nu toe geen schimmels op open wonden bij catalpa's heb gezien, maar wel kloven = zwakke punten.

Schimmelvorming bij catalpa is op de bladeren (meeldauw - herstelt zichzelf meestal) en in het wortelgestel (ergste variant - moeilijkst te bestrijden of herstellen - meestal boom eruit - zand afgraven).
vrijdag 16 juli 2010 - 21:14
groengroentje

Groengroentje

mijn catalpa heeft al de verwelkingziekte. maar wil niet dat hij nog andere schimmelziekten oploopt.

Pasta kan denk ik toch nooit kwaad.
vrijdag 16 juli 2010 - 22:31
Kater

Kater

Oei, staan er nog andere catalpa's in de buurt?
Verwelkingsziekte is besmettelijk hoor
vrijdag 16 juli 2010 - 23:05
groengroentje

Groengroentje

ja, 4 m verder heeft de buur ook een catalpa (die heeft het geloof ik ook al); en ertussen staat een ligusterhaag, waar toevallig het deel ter hoogte van de catalpa , dood is gegaan.


zaterdag 17 juli 2010 - 11:09
groengroentje

Groengroentje

ik snap het toch niet echt. Zo een afwondpasta is toch speciaal ontworpen voor als je takken snoeit, de wonden daarmee in te smeren zodat ze afgeschermd zijn TEGEN ziekten van buitenuit. Dat is toch het hele concept achter deze pasta.??

zaterdag 17 juli 2010 - 12:40
WiPe

WiPe

Je vergist je. Dat lijkt alleen maar zo.

Je kan niet vermijden dat de wonde geïnfecteerd geraakt met schimmels terwijl je aan het snoeien bent. Als die schimmels niet meegebracht worden met je snoeimateriaal, kunnen er schimmelsporen op de wonde terechtkomen voordat je de pasta aan de wonde hebt gesmeerd. Het gevolg daarvan is dat de schimmelsporen ingesloten worden in een vochtige omgeving. (Door de pasta kan de wonde niet meer uitdrogen.) Daardoor kan die schimmel zich optimaal ontwikkelen en de boom rustig infecteren. Bovendien heeft de boom een mechanisme om schimmels tegen te houden zodat de boom niet ziek wordt. Pasta voegt niks toe aan dat verdedigingsmechanisme van de boom. Maar het creëert wel een vruchtbare omgeving voor de schimmel.

Het enige wat die wondpasta doet is verhinderen dat het cambium aan de rand van de wonde indroogt. Maar op zich is dat niet zo heel erg. Als je dat wil, zou je aan de buitenste rand van de wonde een randje pasta kunnen smeren, heel smal, pakweg een cm breed, of smaller. Het binnenste deel van de wonde moet je onbedekt laten, zodat die goed kan uitdrogen. een droge snoeiwonde is een slechte voedingsbodem voor schimmels.

Bovendien is het erg belangrijk dat de snoeiwonden zo klein mogelijk zijn. Hoe groter de wonde, hoe moeilijker de boom het heeft om de snoeiwonde inwendig af te sluiten.

zaterdag 17 juli 2010 - 20:29
groengroentje

Groengroentje

dus dan alleen pasta op de randen; ok

als ik de catalpa snoei, gaan het so wie so grote snoeiwonden zijn, daar er takken met een diameter van 20 cm afgaan en dan nog wat kleinere. Nuja, als we heb jaarlijks knotten, zullen de takken nooit meer zo dik worden en dus na dit jaar de snoeiwonden nooit meer zo groot zijn

bedankt nog voor de toelichting van de pasta
zaterdag 17 juli 2010 - 21:14
spruce

Spruce

De "gouden" trompetboom zou minder gevoelig zijn aan de schimmel. Heb ik gelezen. Misschien kan dit helpen.
zondag 18 juli 2010 - 10:42
Michel Vergeylen

Michel Vergeylen

In mijn tuin staan er 8 bol catalpa's al een 6 tal jaren.
Ik snoei ze in oktober maar laat altijd zo'n 50 cm per tak staan, om het invriezen te voorkomen.Zo ben ik, en ook de buren, die grote massa bladeren al kwijt.
Eind februari,(nu was het begin maart) snoei ik de overgebleven takjes zeer kort in. Alle jaren prachtige bollen al gehad.Echter, ik maak mij zorgen omdat ieder jaar de gesnoeide kroon (dus de ent) groter en groter wordt. De bomen staan ongeveer 4 m uit elkaar,
dus in volle zomer groeien ze bijkans in elkaar. Weet iemand of ik nu de gesnoeide kroon een beetje mag verkleinen om toch wat minder takken te krijgen?
Bedankt bij voorbaat als er iemand wil reageren.
dinsdag 6 maart 2018 - 20:23
WiPe

WiPe

Bomen hebben niet zomaar bladeren. Dat blad is geen versiering, maar moet de boom van de nodige energie voorzien. Bij het vallen van het blad worden er een aantal zaken uit het blad gerecupereerd. Als je je Catalpas gaat snoeien voor het blad valt, dan heeft dat als gevolg dat de boom gedwongen wordt om ieder jaar opnieuw, bij het uitlopen van het blad diep in zijn reserves te gaan.

Je kan in de zomer de takken wat inkorten, maar dan haal je ook weer blad weg, net op het moment dat het grootste deel van de koolstof die geproduceerd wordt, opgeslagen wordt. Dat is een dubbele belasting die de bomen nodeloos in stress kan jagen. Ik zou dat dus niet doen, net zoals ik zou wachten tot het blad gevallen is, voor ik die kruinen zou inkorten. Als je er echt op staat om die bollen in de zomer wat kleiner te maken, wacht dan tenminste tot het blad er af is in het najaar. Het is of het ene, of het andere. Maar met wat je van plan bent, gaan die boompjes het nog lastiger krijgen.
woensdag 7 maart 2018 - 18:46
Michel Vergeylen

Michel Vergeylen

Halo WiPe, van harte bedankt voor uw raadgevingen
Als niet professionelen doen we onze kennis op door te lezen en naar anderen te luisteren. Omdat alles met de catalpa',s tot hiertoe vlot verloopt, dacht ik op het goede spoor te zitten. Ik zal uw raad opvolgen dan heb ik aan één snoeibeurt genoeg per jaar. In verband met het steeds groter worden van de geknotte ent, had er mij al iemand gezegd dat hij bij het snoeien in maart,rondom wat stukken afzaagde om de bomen
in toom te houden ?
donderdag 8 maart 2018 - 12:11
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Knotbomen, die jaarlijks geknot worden, gaan in die knotten een belangrijk deel van hun reserves opslaan. Daar moet je dus niet aan gaan zagen. Bovendien maak je dan grote snoeiwonden, die sterk kunnen inrotten.
vrijdag 9 maart 2018 - 10:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon