menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boerenjasmijn

Ga naar meest recente reactie

nildes

Nildes

Mijn boerenjasmijnstruiken staan mooi in bloei, maar wat doe ik met die hoge scheuten die boven de struiken uitkomen?
woensdag 23 juni 2010 - 21:44
Matabish

Matabish

Hallo Nildes,

[afbeelding verwijderd niet-https] op ons leerrijke en leuke tuinadviesforum!!

Voorlopig van die takken afblijven, maar nà de bloei kan je de struik eens flink bijsnoeien.

Warme zomergroetjes,
Matabish.
donderdag 24 juni 2010 - 00:46
summerspookje

Summerspookje

hoi nildes,
zoals matabish zegde ,inderdaad ,maar ik zoek een boeren jasmijn te kopen , en vind nergens een tuincentra ,waar ik ze kan hebben , als antwoord krijg ik steeds , (ook in beerveld), dat ze te goedkoop zijn ,ik vind dat geen antwoord ,weet u dat soms , of natuurlijk één van onze tuin experts

bedankt op voorhand

groetjes

annie
donderdag 24 juni 2010 - 11:48
nildes

Nildes

summerspookje,
ik heb mijn planten gekocht bij Plantencentrum Van Der Auwera in Aartselaar (tel. 03 8871771), dat is nogal ver van Beervelde. Aan u de keuze,

groetjes
jo
donderdag 24 juni 2010 - 21:32
nildes

Nildes

Matabish,
bedankt voor de info

groetjes
jo
donderdag 24 juni 2010 - 21:37
summerspookje

Summerspookje

bedankt jo , voor de info, ik heb het genoteerd,en ga daar zeker langs,een dagje uit,is weer meegenomen , en een plantencentrum is voor mij(zoals VELEN)op dit forum een must.
en beervelde , dat was op de opendeur in beervelde, prachtig daar hoor,vooral bij mooi weder , een ganse dag ben je daar onderweg in die tuin.maar daar kreeg ik dat antwoord ,dat het te goedkoop was, maar juist die boerenjasmijn is zeer mooi , op dit forum,heb ik er foto's van gezien ,ikzelf had een andere die wintervast was , maar na 5 jaar heb ik er nig niks van gezien , nu heb ik hem uitgespit,en ben ik yverig opzoek naar een boerenjasmijn

thanks hoor

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 juni 2010 - 12:03
HappyDeez

HappyDeez

Ook ik ben op zoek naar de boerenjasmijn en kan hem niet vinden( Flevoland)
Als iemand weet waar ik hem kan kopen? Ik wil er best een uurtje voor in de auto zitten desnoods....
vrijdag 25 juni 2010 - 13:56
Matabish

Matabish

Philadelphus coronarius
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 juni 2010 - 14:58
renate67

Renate67

Happy Deez
Als je hem niet kan kopen, dan kan je nu in je omgeving ook kijken of je een mooie boerenjasmijn ziet staan (en mogelijk ook lekker ruikt) en dan vragen aan de eigenaar of je straks na de bloei en voor de eigenaar gaat snoeien of je stekken mag nemen.
Duurt natuurlijk wel langer dan struik kopen, maar boerenjasmijn groeit behoorlijk snel. Mocht je hem dan toch nog te koop vinden kan je hem altijd nog vervangen.
Renate
vrijdag 25 juni 2010 - 23:30
summerspookje

Summerspookje

wahw !!!!! wat een goede tips

en mooie foto's

bedankt allemaal

Struiken & Bomen

vrijdag 25 juni 2010 - 23:41
Matabish

Matabish

en je hebt groot gelijk Batdah! Bedankt voor de rechtzetting!!
En ik maar de slimmerik uithangen hier![afbeelding verwijderd niet-https]
Nochtans als je op 'Philadalphia X. virginalis' gaat googlen, vind je die plant daar evengoed als op 'Deutzia scabra'...
heb ik nu net gezien!
Hoe wil je dan dat ik bijleer? [afbeelding verwijderd niet-https] Internet is toch ook nog niet alles hé?!

'k Ga de naam meteen veranderen bij mijn foto's. Gelukkig blijft ie even mooi!!
'k Vond het wel vreemd dat de takkenconsistentie zo ànders was dan van m'n gewone 'Boerenjasmijn'...

Slaperige groetjes,
Matabish.
zondag 27 juni 2010 - 01:56
nildes

Nildes

Hoe doe ik dat, flink bijsnoeien?
dinsdag 6 juli 2010 - 18:44
Matabish

Matabish

Hallo Nildes,

ik knip gewoon alles weg wat me te hoog of te breed geworden is!
De plant gaat dan nieuwe takken vormen maar ook nieuwe scheuten aanmaken vanuit de grond.
Volgens mij mag je gerust 2/3 van de plant wegknippen, zoals met de 'Buddleja' (vlinderstruik).
Het is niet zoals met rozen waar je op de 'ogen' moet letten, dit is heel eenvoudig!
Je knipt maar!!
Wèl NOOIT vroegbloeiende planten knippen vóór of tijdens de bloei !! Deze altijd snoeien nàdat de plant uitgebloeid is!

Je kan het volgende eens nalezen, dat is meteen kennersadvies...
http://www.tuinadvies.be/heesters_snoeien_sierstruiken.htm

Vriendelijke groetjes,
Matabish.
dinsdag 6 juli 2010 - 19:34
nildes

Nildes

Beste Matabish,

Alvast bedankt voor de duidelijke informatie. Mag ik dan ook mijn seringenstruiken op dergelijke manier onder handen nemen? Deze struiken zijn nu zowat +/-3m hoog en er komen verschillende nieuwe (valse?) ondergrondse uitlopers uit de grond.

Met groene groeten,

Nildes

dinsdag 6 juli 2010 - 20:18
Matabish

Matabish

Ja, je mag die nu gerust bijknippen.
Die uitlopers zijn nieuwe scheuten die binnen een tweetal jaar ook weer mooie bloemen geven hoor!
Die mag je afsteken tussen de moederplant en zijzelf en ze ergens anders planten of ze gewoon weggooien!
Hoe meer je seringen snoeit, hoe meer nieuwe scheuten ze geven dus je hebt er altijd wel nieuwe.
Je kan ook een seringboompje maken met zo'n nieuwe scheut hé!!
Je laat gewoon de hoofdtak groeien en haalt regelmatig de onderste zijtakken weg.
Als hij hoog genoeg is naar je zin kan je hem toppen, dan gaat hij zijtakken beginnen maken en zo krijg je dan een mooie kruin.
Wel regelmatig de nieuwe takken, op de stam, onder de kruin weghalen.

Warme zomergroetjes,
Matabish.
dinsdag 6 juli 2010 - 20:45
summerspookje

Summerspookje

matabish@bedankt voor de deskundige uitleg , ook voor de link van het tuinadvies,want daarbij stond dus ook hoe je rododenderons na de bloei moest behandelen,ik hoop dat ik daar nog niet te laat voor ben ,omdat alsnog te doen ,

wat mijn blauweregen betreft , die had in de lente een pracht van trosjes,klaar om open te bloeien , maar blaadjes had ik nog niet de moeite, tot op een morgen ,dat ik vol trots naar de boom ging kijken,en de trosjes als droge wormpjes zag hangen , er was geen enkel nog dat kon open gaan , wat er is gebeurd weet ik niet, weet u het?of iemand van het forum?ik heb als de blaadjes erop kwamen , de uitlopers geknipt en alles wat dor geworden was, tot eind juni zag ik toen het vormen van de dikke knoppen die zich vormden, nu zijn ze allemaal klaar om open te barsten.

ik verwijder ook regelmatig de nieuwe scheuten op de boomstam, en onlangs heb ik uit de grond een grote lange scheut met peetjes aan kunnen uittrekken ,en opnieuw planten , het ziet er goed uit,alléén zeggen ze nu ,dat zoiets niet bloemt, is dat zo?ik weet wel dat het langer duurt ,maar helemaal niet?

graag advies van jullie


groetjes

annie
woensdag 7 juli 2010 - 15:13
Matabish

Matabish

Hallo Summerspookje,

je 'Blauwe regen' heeft waarschijnlijk te weinig vocht gevonden, we hebben toen een hele droge maand gehad hé!
Uitlopers knip ik pas nà de bloei weg en eigenlijk nog liever in de herfst omdat dàn de sapstroom minder wordt.
Maar voor 'Blauwe regen' durf ik niks met zekerheid zeggen want die vertikken het om hier te bloeien!
Daar heb ik dus geen goede ervaring mee.
Met de 3 gekochte planten heb ik 9 jaar geduld gehad maar dit jaar heb ik ze met een koleire uitgetrokken
en vervangen door een wilde 'Kamperfoelie' die meteen wèl erg z'n best doet!!

De scheuten van een 'Sering' geven bloemen na twee à drie jaar.
Zo heb ik al mijn seringen van de voortuin naar de achtertuin kunnen verplaatsen en behouden nadat de
moederplant dood ging door ouderdom!

Warme zomergroetjes,
Matabish.
woensdag 7 juli 2010 - 15:39
summerspookje

Summerspookje

matabish,@ik heb zeker 5 jaar geen bloemmeke gehad op mijn blauwe regen , maar ik heb gewacht, en inderdaad ben ik beloond , als hij nu volop in 2de bloei is zal ik een foto nemen , hij is de trots van mijn tuin, (ik zal maar niet roepen zeker he)maar ik denk dat ge gelijk hebt met dat te kort aan water, en de stam die een mooievorm gekregen heeft ,hou ik toch vrij van bijtakken,die vorm heb ik gekregen , kwam omdat het gebladerte zo zwaar was,ik had hem gesteund maar hij zakte steeds ,en zo kreeg ik een kronkel in de stam,die nu al een echte boom is ,maar die lange stengels aan de grond ga ik toch zoals ge zegt ,overplanten

en nu probeer ik een boeren jasmijn te vinden , ik ga eerst bellen naar de tuincenter , die ik hier op het forum gekregen heb, en dan ga ik ze één voor één af, ik weet niemand die er één heeft , in de omtrek toch niet

gr

annie
donderdag 8 juli 2010 - 11:44
carolinehoeberechts

Carolinehoeberechts

Summersprookje, als je nog steeds op zoek bent, moet je eens gaan kijken op de site www.bakker-belgie.com, daar kun je boerenjasmijn bestellen...
Gr, Caroline
donderdag 2 september 2010 - 09:42
summerspookje

Summerspookje

hoi caroline!!!


bedankt voor de tip , IK GA DIREKT KIJKEN , misschien nog iets tevroeg om te bestellen , maar als hij er bijstaat , hou ik hem vast

mille fois merci, (dat frans is om de jan uit te hangen hoor , gewoon grapje)

groetjes
annie
[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 2 september 2010 - 11:34
Groenetuin

Groenetuin

De Boerenjasmijn blijft mooi wanneer je jaarlijks kort ná de bloei ongeveer drie takken (afhankelijk van de grootte van de struik) tot redelijk kort boven de grond wegsnoeit. De stuik blijft dan ook aan de onderkant nieuwe takken maken.
Wanneer je de Boerenjasmijn half in de tak snoeit gaat de struik zgn waterlopers maken; lange takken, zonder zijtakken en verdwijnt de vorm uit de struik.
Op deze manier heb je dat over een paar jaar weer hersteld.

Groene groetjes, Mar
donderdag 4 juni 2020 - 15:51

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon