menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Trompetklimmer ongewenste stekjesonkruid

Ga naar meest recente reactie

brijootje

Brijootje

Mijn buren hebben een trompetklimmer die nogal overhangt in mijn tuin. Op zich geen probleem. Hij heeft prachtige oranje bloemen waar ik ook van geniet.
Wat ik wel heel vervelend vind is dat ik door heel mijn tuin ook tussen de tegels onkruid/stekjes (ik weet niet hoe ik het moet noemen maar ik zie het als onrkuid) aantref. Nog vervelender is, dat ik ze er heel moeilijk uit kan krijgen. De wortel is nogal sterk en laat zich niet makkelijk wegnemen.
Weet iemand een oplossing om deze makkelijk te verwijderen of te voorkomen?

zondag 6 juni 2010 - 12:09
renate67

Renate67

van de overhangende takken oude bloemen verwijderen voor ze zich uitzaaien
Maar zaailingen meestal redelijk makkelijk te verwijderen.
Het kunnen ook uitschieters vanuit wortels zijn en daar heb ik geen goede oplossing voor.
Renate
dinsdag 8 juni 2010 - 01:15
iecee

Iecee

heet water erop gieten
zout water kan ook
probeer eens of je aan de rand van de verharding al uitlopers vind door daar een stukje te graven
dan kan je ze misschien daar al doorsteken
of als je nog een beetje contaktvergif hebt staan, er heel voorzichtig met een wattestaafje een klein beetje puur vergif opstrijkt op een blad is genoeg.
sorry, voordat iederen over me heen valt over vergifgebruik, ik wil geen reclame maken voor vergif maar soms is de ziekte erger als de remedie.
inge
dinsdag 8 juni 2010 - 12:34
Polplastron

Polplastron

Indien je contactvergif gebruikt is het belangrijk je te houden aan de voorschriften van de fabricant. Indien je zoals hiervoor gezegd werd het product puur gaat gebruiken, sterft alleen het blad af, maar krijgt het gif vaak niet de kans om ook de wortels te doden. In dat geval had je ook gewoon de jonge scheutjes telkens manueel kunnen verwijderen want dat zul je dan even vaak moeten doen hoor!

Groeten,

Pol

P.S.: Grrr ... vergif!
dinsdag 8 juni 2010 - 19:46
iecee

Iecee

niet waar als je contactvergif in pure vorm gebruikt werkt het ook
alleen druppel je maar vergif op een blaadje
round up heeft zelfs onkruidstrijkers ontwilkkelt voor gebruik in de tuinbouw met puur glyfosaat. werkt goed op plaatsen waar je niet kan spuiten en op heel erg onkruid.
een druppeltje op een blad van de heggerank oftewel het pispotje en de hele plant gaat dood
dinsdag 8 juni 2010 - 21:23
Polplastron

Polplastron

Waarom schrijven die firma's dan een gebruiksaanwijzing? Bovendien zouden ze meer aan het product verdienen als ze zouden aanraden om het puur te gebruiken?

De logica ontgaat mij toch hoor!

Volgens mij gaat niet de hele plant dood bij puur gebruik, maar enkel de bovenkant, maar ik en de ontwikkelaars van Round-up en co kunnen ons natuurlijk vergissen hé!
dinsdag 8 juni 2010 - 21:33
brijootje

Brijootje

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het wortel uitlopers zijn. De plant zelf staat nl bij de buren in de tuin. MIjn tuin is ruim 5 meter breed en ik kom zelfs (laat ik het maar onkruid noemen) tegen aan de andere kant van mijn tuin dus op zeker meer dan 5 afstand van de plant? Iemand zei dat als het zaaiingen zijn, ze makkelijk te verwijderen zijn maar je krijgt ze in ieder geval niet makkelijk uit de grond getrokken. Ze lijken behoorlijk diepe/stevige worteltjes te hebben dus ze breken vaak af als je ze er uit wilt trekken.

Nog iemand een idee hoe ik ze aan kan pakken???
woensdag 9 juni 2010 - 21:14
joopsmit

Joopsmit

Roze bloempjes ! dat doet me eerder aan de haag winde denken .
Deze hebben een wit wortel gestel en zolang er maar een stukje daarvan blijft zitten dan groeit hij vrolijk verder . Aan stippen met contaxt gif wil wel eens helpen maar deze plant is zeer hartnekig . Haag winde komt ook in het wit voor maar dan zijn de bloemen groter .
Een foto er van plaatsen zou wat mkkelijker zijn . Groet Joop
zondag 20 juni 2010 - 23:06
renate67

Renate67

haagwinde heeft totaal ander blad als trompetklimmer dus dat onderscheidt is gemakkelijk.
Ik heb ook worteluitlopers zeker 4 meter verder dan waar plant staat.
regelmatig aftrekken lijkt me enige oplossing, maar zal wel steeds terug blijven komen, misschien kijken of je aan rand van je pad de wortels kan afsteken.
renate
zondag 20 juni 2010 - 23:17

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon