menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Beukenhaag

Ga naar meest recente reactie

clarissk

Clarissk

Twee jaar geleden werd er bij ons, na het verwijderen van de leilanders een beukenhaag geplant. (ongeveer 350st). Na het eerste jaar had ik een uitval van 150 planten. Op vandaag is de haag nog niet overal even goed aangepakt waardoor ik met een kleine uitval blijf zitten. Tevens krijg ik telkens in het voorjaar last van bladluizen die de groei zeker niet bevorderen. Bij het aanplanten werd er voldoende kompost verwerkt die de grond moest verrijken. Vorig jaar heb ik dan in het voorjaar en nogmaals in Augustus een grondverbeteraar toegevoegd (koe en kippenmest). Dit jaar het ik eens hagenmest van ecostyle gestrooid omdat daar een bepaalde bodemschimmel is aan toegevoegd. Hopelijk krijg ik hierdoor gezondere planten ? Tot slot wil ik nog vertellen dat ik de bladluizen te lijf ga met 10EM van idialux. Ik ben ten einde raad, m'n verhaal ik uitverteld m.a.w Wat kan ik nog bijkomend doen om de haag op het goede spoor te krijgen ??? Alvast bedankt bij voorbaat voor ieder bijkomend advies.
vrijdag 14 mei 2010 - 21:43
spruce

Spruce

Zeer toepasselijk heb ik 2 jaar geleden ook een beukenhaag geplant van ongeveer 350 stuks (ik heb ongeveer 80 meter haag).

Ik heb mijn planten in april 2008 gezet, nog net op het allerlaatste - maar de kweker die het plantgoed leverde had aangeraden om alle planten te toppen voordat ik ze ging planten. De man vertelde dat het niet toppen van een laat-geplante beukenhaag quasi een veroordeling is tot grote uitval. De uitval van mijn planten was 5% na 1 jaar. Volgens de kweker was dat zeer goed gezien de late periode van aanplant.

Men zegt dat de beuk een bepaalde schimmel nodig heeft om te overleven. Dat zal wel zo zijn, maar verklaart niet waarom sommige planten het niet halen en andere wel.

Je mag de planten nooit te diep zetten ! Zet nooit dieper dan dat ze op de kwekerij stonden.

Bij de aanplant is het ook belangrijk dat de wortels van de beuken vochtig gehouden worden.

Zoals u heb ik ook veel last gehad van de beuken bladluis. Je kan idd beter de eerste jaren wat sproeien. Niet teveel luisteren naar de groene eco-fundamentalisten die op deze forums huizen die verbod preken op sproeien. Als het nodig is om te sproeien, moet je het doen - OK, maar niet roekeloos. Ik heb in het eerste jaar vele beuken gehad die takken verloren hebben door de bladluizen infectie. De graad van aantasting is vooral afhankelijk van de toestand op de kwekerij. Je erft als het ware de luizen. Vanaf het tweede jaar hebben de bomen meer weerstand tegen de luizen en is hun impact al een stuk kleiner. Nog even volhouden !

Nu moet ik zeggen dat ik vorig jaar in juli een hagelstorm over mijn planten gekregen heb en dat ik het ergste vreesde. Nu zit ik met 2 planten uitval, dat is dus kleiner als 1%. Ik ben blij met zo een laag uitval cijfer.

Heeft u uw planten getopt voor het planten ?
Wanneer heb je ze geplant ?
Bemerk dat 2008 en 2009 nogal extreme periodes van droogte gekend hebben. Als je dan een beukenhaag hebt, zal je toch eens met de sproeier moeten bijgeven om de beuken niet te laten verdrogen.

Ik strooi elk jaar de beukenmeststof van bij de Horta - kan even niet op de naam komen. Niet teveel strooien want dan krijg je zwak-groei - ik heb dat vorig jaar gehad = de stengels groeiden uit de beuk en vielen daarna gewoon af !
vrijdag 14 mei 2010 - 23:23
Polplastron

Polplastron

De luizen op de beukenhaag laat ik gewoon doen, die worden vanzelf verwijderd door vogels en andere. Bovendien snoei ik m'n hagen pas als ze al helemaal groen zien. Op die manier "maai" ik er de sappigste stukjes en dus ook een groot deel van de beukenluizen mee af.

Dat je bij aanplant van een beukenhaag enige uitval hebt is bijna niet te vermijden. Belangrijk is wel dat je de planten bij thuiskomst zo snel mogelijk plant of inkuilt zodat de wortels niet uitdrogen. Anderzijds is het geen goed idee om de wortels in een emmer water te zetten omdat je dan de zo nodige schimmel er af kan spoelen.

Tijdens het eerste jaar na aanplant is het inderdaad ook belangrijk dat je de planten tijdens (extreme) droogte water geeft. Nadien zouden ze er normaal gezien tegen moeten kunnen.

De enige meststof die mijn beuken krijgen zijn koemestkorrels. Die verbeteren vooral de bodemstructuur, meer dan dat ze de bodem voeden.

Zoals u heb ik ook veel last gehad van de beuken bladluis. Je kan idd beter de eerste jaren wat sproeien. Niet teveel luisteren naar de groene eco-fundamentalisten die op deze forums huizen die verbod preken op sproeien. Als het nodig is om te sproeien, moet je het doen - OK, maar niet roekeloos. Ik heb in het eerste jaar vele beuken gehad die takken verloren hebben door de bladluizen infectie. De graad van aantasting is vooral afhankelijk van de toestand op de kwekerij. Je erft als het ware de luizen. Vanaf het tweede jaar hebben de bomen meer weerstand tegen de luizen en is hun impact al een stuk kleiner. Nog even volhouden !


Spruce heeft hier natuurlijk volledig gelijk! De beukenhaag en de andere planten in mijn tuin overleven enkel in mijn fantasie en dat die vogeltjes het werk doen is natuurlijk gezwets! Sproeien is de enige oplossing en liefst nog met Round-Up: geen planten = ook geen ongedierte of plagen. => Dit is sarcastisch bedoeld hé!

Sorry Spruce, maar ik respecteer ieders mening als jij al niet op voorhand die van anderen afkraakt! Met alle respect!

Groeten,

Pol (Waarschijnlijk weer zo'n eco-fundamentalist die uit z'n nek zwamt)
zaterdag 15 mei 2010 - 21:24
clarissk

Clarissk

De aanplant is gebeurd in de eerste week van april 2008.
Inderdaad, toen was het extreem droog ! Tijdens de aanplant heb ik ook de bundels plantgoed met de wortels in een kuip met water gezet om uitdroging te voorkomen, maar nu blijkt dat dit misschien ook geen goed idee was (?).
Verder kan ik nog melden dat ik de planten pas gesnoeid heb in september vorig jaar. Nu als ze weinig groeien valt er niet zoveel te knippen hé.
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed de reden van ze te toppen onmiddellijk na de aanplant. Ik heb eens vlugtig gekeken en zie nu al zeker terug een uitval van een 30-tal planten op 350 en dit na het tweede jaar. Dit is toch extreem veel, niet ?
Voor de rest staan er toch ook een aantal stroken er maar povertjes bij.
Water geven heb ik enkel gedaan de eerste maand na de aanplanting. We zitten hier ik Zuid-West-Vlaanderen met zeer zanderige grond die uitdroging in de hand werkt. Nu is het opnieuw extreem droog en veel te koud om een mooie uitloop te hebben, maar ja daar kan je toch niet veel aan verhelpen.

Ik ga volledig akkoord met het fijt dat je na een flinke snoeibeurd ven de haag al een grood deel van de aangetaste bladen door de beukenbladluis hebt weggesnoeid maar in de beginperiode valt er maar weinig te snoeien waardoor ik enkel ben aangewezen deze chemisch te bestrijden, toch ?
zaterdag 15 mei 2010 - 21:44
Marcellus

Marcellus

Ik neem aan dat dit gaat over de Fagus Sylvatica. En ook dat dit gaat over plantgoed los van de bos en niet in pot.
Met deze beuken moet je gewoon geluk hebben. 10 jaar geleden heb ik een heg gezet van 17 meter en de uitval was 2 stuks. 2 jaar terug heb ik een haag gezet van 8 meter en diverse vielen uit,wel zeker 10! Waarschijnlijk is dit plantgoed toch te droog geweest,
zodat ze na een jaartje toch vaarwel hebben gezegd.
Het toppen van de plant heeft geen invloed op het overleven van de plant, alleen over de groei. Als je ze topt gaat hij breder uitgroeien en verder niet.
Qua droogte zal het ook wel meevallen, alleen het jaar dat je ze gepoot hebt kun je ze helpen, daarna moeten de wortels ver genoeg zijn ontwikkeld om hun water te vinden.
De luizen zullen de beuk ook niet om zeep helpen of zij moeten er zeer zwaar onder zitten. Afsproeien met water moet voldoende zijn ( evt met de hogedrukspuit op een lage stand).
Met bemesten moet je denk ik ook rustig aan doen. Geef de planten de kans om te groeien en als ze het goed doen, dan pas bijmesten.

Marcellus
zaterdag 15 mei 2010 - 21:47
Polplastron

Polplastron

Idd. het toppen is om groei in de breedte te bevorderen. Dat wil zeggen dat de haag dan ook beter dichtgroeit omdat er takken in alle richtingen gevormd worden.

Het snoeien is het eerste jaar inderdaad niet zo van belang, maar ook dan hoef je niet per sé iets te doen tegen die bladluizen. Zoals Marcellus ook zegt zullen deze de haag niet doden. Enkel als je planten een zeer foute standplaats hebben zouden ze zo erg verzwakt kunnen raken dat ze het loodje leggen.

Het afspuiten van de bladluizen is iets wat werkt, maar naar mijn mening en ervaring niet nodig is.

Het bemesten geeft inderdaad een zwakke groei en die trekt nu net extra veel luizen aan! Koemestkorrels, compost, e.d. voeden de grond slechts weinig, maar ze verbeteren wel de bodemstructuur en de weerstand van de planten. Iets anders heb ik mijn hagen nog nooit gegeven.

Groeten,

Pol
zaterdag 15 mei 2010 - 22:16
spruce

Spruce

Pol,

in het verleden zijn we al eens in de clinch gegaaan over het al dan niet sproeien.

In ieder geval ben ik blij dat uw vogelkes uw bladluizen eten.

Maar u moet ook durven accepteren dat onder bepaalde omstandigheden het sproeien wel noodzakelijk is. In mijn geval was dat zo, de massa's bladluizen komen van de kwekerij af. Bovendien waren de beuken na de plant-stress veel te gevoelig voor de horde aan bladluizen. Het gevolg was dat vele takken zelfs afgestorven zijn, dat is niet de bedoeling dat een haagplant zijn takken ziet afsterven.

Nogmaals, het luizen probleem bij mij beperkte zich niet tot het afsterven van blaadjes, neen ganse takken moesten eraan door die vervelende bladluizen.

Eco fundamentalisten zijn mensen die geloven dat andere mensen die sproeien, dat doen omdat ze het graag doen en veel geld uitgeven om de natuur te verpesten. Dit is niet sarcastisch bedoeld. U kan zelf bepalen of u onder de definitie valt van eco-fundamentalist.

Bovendien betwist ik ook dat het toppen van de plant - bij aanplant - bedoeld is om een mooi breder haag te vormen. De kweker had mij letterlijk gezegd dat ik anders teveel dode planten zou hebben een jaar later. Ik vind dat hij gelijk gekregen heeft.
zondag 16 mei 2010 - 00:23
WiPe

WiPe

Bovendien waren de beuken na de plant-stress veel te gevoelig voor de horde aan bladluizen. Het gevolg was dat vele takken zelfs afgestorven zijn, dat is niet de bedoeling dat een haagplant zijn takken ziet afsterven.

Dat planten die onder stress staan gevoelig zijn voor aantastingen lijkt me logisch.

Maar kun je 100 % zekere zijn dat die taksterfte te maken heeft met de bladluizen, of zou dat ook een gevolg kunnen zijn van stress na het verplanten?
zondag 16 mei 2010 - 12:25
spruce

Spruce

Wipe,

jazeker. Eerst verschrompelen de eerste blaadjes, als alle blaadjes beginnen te verschrompelen, sterft de tak ook af. Op de andere takken, waar geen luizen zaten, was de beuk kerngezond.

Het fenomeen manifesteerde zich vooral op de takjes die op halve en lage hoogte zich bevonden. De takjes zagen voldoende licht, maar stierven af door de horde aan bladluizen.

De bladluizen "overwinteren" op de plant, en je krijgt ze mee van de kweker. Het probleem is dat een boom na het herplanten zeer zwak is.

Het fenomeen stelde ik vast op quasi alle beuken die geïnfecteerd waren met de bladluizen. Dit was ook voor mij de reden om naar de winkel te gaan om een chemisch bestrijdingsmiddel te kopen. Sproeien is altijd duur, en niemand doet dat voor zijn plezier. Maar in dit geval was het noodzakelijk.

Vorig jaar stelde ik het fenomeen niet meer vast. Er waren wel nog blaadjes die opkrulden, maar de blaadjes zelf verschrompelden niet zo fel, en door het feit dat de beuken in de groei waren - was er natuurlijk ook meer meer blad.
maandag 17 mei 2010 - 00:23
hugo

Hugo

Het is normaal dat beukenhagen soms last hebben van bladluis. Deze blauwachtig witte luizen zijn te bestrijden met Luisspray of Spruzit (Ecostyle), maar een bespuiting hoeft pas te worden uitgevoerd als de aantasting erge vormen heeft aangenomen.
Bladluizen verdwijnen vanzelf na een hevige regenbui. Ze kunnen ook met een flinke straal water worden weggespoten.

Beukenbladluizen kunnen ernstige groeiremming veroorzaken en vooral bij jonge hagen tot afsterven van de planten leiden. Een uitval van meer dan 30% is niet abnormaal.

Beukenbladluizen zijn reeds aanwezig wanneer nog geen bladeren aan de haag staan!
De eitjes overwinteren immers in de omgeving van de bladknoppen. De luizen ontluiken in de eerste helft van april en hoeven zich op die wijze niet ver te verplaatsen, wanneer de bladeren zich ontvouwen.
Onmiddellijk bij het ontluiken van de bladeren dient opgetreden te worden.
Wanneer de jonge luizen immers niet tijdig worden bestreden, zal meermaals in de zomer moeten behandeld worden, hetgeen een onnodig en verhoogd gebruik van bestrijdingsmiddelen met zich meebrengt.
Het aangewezen middel bij het ontluiken van de beukenbladeren is Okapi®(15ml/10l water).
De beuken goed en grondig bespuiten, totdat de vloeistof van de twijgen en ontluikende blaadjes afdruipt.

Later, wanneer de beukenhagen reeds veel blad dragen, kan man beter een bestrijding uitvoeren met een mengsel van Okapi® (15ml/10l water) en het
systhemisch insecticide Gazelle® (2.5 g/10l water).
Okapi zorgt hier voor de onmiddellijke contactwerking, terwijl Gazelle® instaat
voor de bestrijding van verscholen levende luizen en een langdurige nawerking garandeert.

Indien het probleem zich jaarlijks in ernstige mate voordoet, verdient het aanbeveling tijdens de winter de naakte takken en twijgen een grondige winterbehandeling te geven met een paraffineolie Sun spray 7 E (62 ml/10l water).
Deze olie vormt een ondoordringbare film op de naakte takken en knoppen en verstikt de wintereieren.

De laatste jaren hebben beukenhagen meer en meer last van spintmijten. Beukenspintmijten zijn microscopisch kleine organismen, die vnl. onderaan het blad langsheen de hoofdnerf voorkomen. Zij zuigen plantensappen, waardoor de bovenzijde van de bladeren een dof en zilverkleurig uiterlijk krijgen.
Bij ernstige gevallen kan dit leiden tot een vervroegd opdrogen en afvallen van de bladeren.

Voor de bestrijding van spintmijten heeft men bij Edialux twee middelen ter beschikking: Formusect (20 ml/1.5l water) en Masai® 20 WP (5g/10 liter water).
De beuken goed natzetten en zeker de onderzijde van de bladeren proberen te raken. Om resistentie te voorkomen twee behandelingen met een interval van 14 dagen met de twee verschillende middelen uitvoeren.


@spruce:: ik kan er best inkomen dat het wel eens nodig kan zijn te 'spuiten',, maar ik zie ook meer en meer dat dit te pas en te onpas gebeurd,, zie hiervoor mijn reactie in topic

http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=11&tid=32193&hl=roundup

kan je nog meegeven dat één van mijn beste vrienden behoort tot het kaderpersoneel van Monsanto,, hoef je zeker niet te vertellen dat wij over dit onderwerp al wel eens meerdere keren zwaar in discusiie zijn gegaan,,

zonder mezelf tot eco-fundamentalisten te rekenen

groetjes
maandag 17 mei 2010 - 06:12
Polplastron

Polplastron

Bovendien betwist ik ook dat het toppen van de plant - bij aanplant - bedoeld is om een mooi breder haag te vormen. De kweker had mij letterlijk gezegd dat ik anders teveel dode planten zou hebben een jaar later. Ik vind dat hij gelijk gekregen heeft.

Betwist maar wat je wil, maar snoeien doet groeien. Dat is gewoon algemene kennis. Bij sommige vaste planten snoeit men wel wat terug om verdamping tegen te gaan via het blad, maar bij beuk lijkt me dat toch wat vergezocht.

Mijn relatief kwade reactie gaat overigens niet over het feit of je nu wel of niet moet spuiten, maar wel over het feit dat jij meteen al verklaart dat "niet spuiten" nonsens is. Ik heb misschien makkelijk praten want ik heb hier nog nooit zodanig een aantasting van luizen of andere gehad dat mijn planten eraan doodgingen. Maar misschien zou dat ook wel eens het gevolg kunnen zijn van een andere werkwijze?

Probeer in elk geval open te staan voor andere meningen en andere oplossingen. Soms zal je vast en zeker middeltjes moeten gebruiken, maar mij lukt het alvast ook zonder.

Groeten,

Pol
maandag 17 mei 2010 - 13:05
spruce

Spruce

Pol,

als de kweker zegt dat het toppen bedoeld is om beter aan te slaan. En als er effectief weinig uitval is, herhaal ik mijn standpunt dat het toppen van mijn haag niets te maken heeft met het mooi breed uitlopen in eerste instantie.

Ten tweede - "uw relatief kwade reactie" is nog altijd een gevolg van de belachelijke reacties van het groene contingent (waaronder uzelf) naar aanleiding van mijn post in het verleden m.b.t. de bladluizen invasie op mijn beukenhaag waar veel hard labeur in gekropen is.

Bedenking, het valt niet te ontkennen dat sommigen op dit forum ervan overtuigd zijn dat anderen spuiten omdat ze dat graag doen, o.w.v. het duurdere prijskaartje en de gevolgen voor moeder natuur (sarcasme).

Een verontschuldiging ware toen op zijn plaats geweest. Dat was op het randje van leedvermaak af, en in feite bedweterige grijze geitenwollenpraat.

Ik sta zeer open voor andere oplossing, bewijs is dat ik vorig jaar geen nieuw sproeimiddel gekocht heb en gewoon mijn voorraad opgespoten heb, en dat ik dit jaar van plan ben niet te sproeien. De beuken zijn ondertussen sterker en nu is het tijd voor moeder natuur om haar werk te doen.
maandag 17 mei 2010 - 23:10
Polplastron

Polplastron

Spruce, je bent goed bezig! Strijdbijl begraven!
dinsdag 18 mei 2010 - 21:09
spruce

Spruce

Strijdbijl begraven
dinsdag 18 mei 2010 - 22:56
Matty

Matty

ik wil niet alles terug oprakelen maar kan het toch niet laten nog een berichtje te posten. Ik heb al jaren beukenhagen staan en elk jaar (niet alleen als de planten jong zijn) komt hierop de beukenluis. Elk jaar zet ik daar larfjes van gaasvlieg op uit en met succes. Ja, ja, ik ben ook een groene jongen. De larven van gaasvliegjes werken perfect, moeten maar 1 keer per seizoen, wel bij een beginnende aantasting, uitgezet worden en je moet nooit meer spuiten. Waarom hoor ik daar nooit niemand over spreken ? Kent dit niemand ?
donderdag 27 mei 2010 - 16:31
spruce

Spruce

Waar haal jij die larven, enig idee over de kost aub ?
zaterdag 29 mei 2010 - 00:31
Kater

Kater

Idem, ben ook nieuwsgierig.
Heb driehonderd meter rode beukhaag. Zou leuk zijn indien ik niet continu met mijn tuinslang moet rondhossen.
zaterdag 29 mei 2010 - 16:57
iecee

Iecee

kan het niet zijn dat je grond gewoon zo giftig en slecht is van die leilandihaag die er eerst stond, meestal wil daar niet veel meer groeien achteraf, en een beuk is al een erge gevoelige boom voor een verkeerde standplaats een hagebeuk(carpinus) is veel sterker, zou je de dode beuken niet beter door carpinus vervangen ipv echte beuk,
je ziet het verschil wel natuurlijk.
zaterdag 29 mei 2010 - 19:14
spruce

Spruce

Zoals ik eerder al gesuggereerd heb (maar weinig gehoor), graag uw toppen eraf doen voor ge uw haag zet. De uitval zal dan zeer laag zijn.

Ik ben van mening dat een serieuze kweker zijn planten beter zou moeten kennen dan ik dat zou kunnen.
maandag 31 mei 2010 - 22:41
clarissk

Clarissk

iK WIL U ZEER GRAAG GELOVEN MAAR BEGRIJP NIET GOED DAT JE DOOR DE TOPPEN ERUIT TE SNOEIEN EFFECTIEF OOK GEZONDERE PLANTEN KRIJGT. KAN JE MISSCHIEN EVEN UIT DE DOEKEN DOEN WAAROM JE DAARDOOR STERKERE PLANTEN KRIJGT EN ZODOENDE OOK MINDER UITVAL.
dinsdag 1 juni 2010 - 20:59
spruce

Spruce

ZOALS IK AL GEZEGD HEB, IS HET DE KWEKER VAN DE BEUK DIE DIT AAN MIJ AANBEVOLEN HEEFT. DAAROM HEB IK IN BOVENSTAANDE POST AL GEZEGD DAT IK HET OORDEEL VAN EEN KWEKER STEL BOVEN DAT VAN MIJ OF ANDEREN, ZONDER DAT IN DETAIL TE BEGRIJPEN OF ANALYSEREN.

MIJN VADER KON DIT OOK NIET GELOVEN EN WE HEBBEN ZELFS SPECIAAL TERUGGEBELD NAAR DIE KWEKER OM TE DUBBELCHECKEN. HET RESULTAAT WAS ZEER POSITIEF, DUS WIE BEN IK OM DAT IN VRAAG TE STELLEN ?

ALS U GEEN VERTROUWEN KAN STELLEN IN GEGEVEN ADVIEZEN OP DIT FORUM, GELIEVE DAN NIET TE POSTEN EN ZELF RECHTSTREEKS NAAR EEN KWEKER VAN BEUKEN TE BELLEN AUB !
dinsdag 1 juni 2010 - 23:31
Matty

Matty

ik bestel mijn larven bij biogroei in Loonbeek. De kostprijs is 26 euro voor 500 st als ik het goed voor heb, ze verzenden dit met de post maar je kan ze ook gaan afhalen als je ze op voorhand besteld.
woensdag 2 juni 2010 - 22:22

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon