menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreemde soort okkernoot

charelke

Charelke

Hier in de straat staat tussen een aantal okkernootbomen een boom lijkend op een acacia zonder doornen dan wel het blad lijkt erop .
Nu dit jaar heeft deze boom die een tiental jaar zal staan daar vruchten gegeven en afgeworpen,eerst dacht ik dat het groene appels waren zo groot en rond als een flinke tennisbal maar bij nader onderzoek is het een groene bolster met daarin een soort okkernoot in met een extra dikke schaal niet kapot te krijgen met noten kraker wel tussen de bankschroef,de vrucht ziet eruit als een okkernoot wit met een vliesje rond.Ze smaakt ook straffer( heb er een stukje van geproeft) en de bolster geeft je ook groene vingers. Ze bevat ook veel olie.
Mijn vraag is : is die noot eetbaar voor mensen (kraaien zitten erwel aan te pikken) ?
wat zou de naam zijn? Van welke streek zou deze soort afkomstig zijn?
Groetjes
Charelke
woensdag 25 oktober 2006 - 20:02
WiPe

WiPe

Ik ben niet helemaal zeker, maar de beschrijving doet me in ieder geval al denken aan Juglans nigra. Het zou misschien om een Carya-soort kunnen gaan. Bij Juglans nigra heeft de bolster geen naden, bij Carya zitten er wel duidleijke naden op de bolsters.
De vruschten van al deze soorten zijn in ieder geval eetbaar, hoewel je veel moeite moet doen voor weinig noot.
donderdag 26 oktober 2006 - 10:32
Liselore

Liselore

Charelke,
Kijk eens naar mijn bericht, te vinden hieronder op 14/08. We hebben het over dezelfde boom denk ik.
Groeten,
Liselore
donderdag 26 oktober 2006 - 20:21
charelke

Charelke

Merciekes WiPe en Liselore we hebben het hier over dezelfde boom het is de Juglans nigra vruchten zonder naad, om open te krijgen enkel tussen de bankschroef of met een hamer.
bedankt éh
Charelke
donderdag 26 oktober 2006 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon