menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bamboe die woekert

Ga naar meest recente reactie

josi

Josi

Hoe kan ik onze bamboe die 12 jaar geleden geplant is en een beetje overal uitkomt(bij mij is dat geen probleem want ik maai dat weg!!) maar de nieuwe buren willen dit niet doen en eisen een oplossing.
Het is een tamelijk grote tuin en nu las ik iets over rizoombegrenzers maar die prijzen lijken me enorm!Iemand raad wat te doen en misschien info over prijzen?
Dit zou enorm helpen,bedankt!
woensdag 7 april 2010 - 13:29
Pieter

Pieter

Hoi,
In het verleden is er op dit forum al veel geschreven geweest over bamboe en woekeren (er is een zoekfunctie, al geprobeerd?). Er zijn zelfs al gevallen geweest van bamboe die het huis binnendringt! Dus ja, actie ondernemen is wel aangewezen als je een woekerende soort hebt.
woensdag 7 april 2010 - 13:32
printemps

Printemps

In deze topic was vroeger te zien hoe de wortels een heeeele lange buis van he regenwater hadden kapot gedaan
Het is niet omdat jij ze afmaait dat de ondergrondse wortels geen schade kunnen aanbrengen,je zou versteld kunnen staan waar ze al allemaal kunnen zitten
Echt jammer dat de foto's niet meer zichtbaar zijn
Sorry maar in vind de bezorgdheid van uw buren heel terecht
nogmaals sorry

mvg
http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=13&tid=16141&hl=bamboe

Maar tevens ook wel hartelijk welkom op dit forum
woensdag 7 april 2010 - 16:20
cornelia

Cornelia

Ha,
Ook ik heb ervaring met bamboe. Varbazend waar dit kan groeien. Ik keek eens onder een betonnen plaat waar geen grond onder lag (men stapelde daar vroeger hakhout onder) en toen bleek dat de bamboe onder tegen het beton aan groeide, dus blijkbaar niet eens in de grond hoeft te liggen om vrolijk verder te woekeren.

Heb jij trouwens al de ervaring gehad om op je blote voeten over je gazon te rennen tot je opeens op een opkomende bamboe scheut ging staan die nog net niet boven het gras uitkwam. Ik wel en dat was erg pijnlijk.

Misschien kun je je buren aanbieden om eens in de zoveel tijd aan hun kant de bamboe te komen verwijderen. Helaas, verwijderen is ook niet zo makkelijk gedaan. Het ingraven van b.v. planken etc. is ook de oplossing niet want het moet echt diep gaan en als het hout gaat rotten knalt de bamboe er gewoon doorheen.

Bamboe is en blijft een geweldige plant, ik vond dat ruisen in de wind altijd heel rustgevend maar ik zou het nooit meer planten. Bamboe is voor Panda's. Hoewel je ook niet woekerende bamboe schijnt te hebben.

Heel veel succes en wees zuinig op de buren.

Cornelia

donderdag 8 april 2010 - 08:29
lentemode

Lentemode

[afbeelding verwijderd niet-https]

Aanpakken, die handel, wat voor een verschrikkelijk karwei het ook mag wezen, want het probleem wordt gewoon steeds nijpender...

Ook ik wil hier even mijn hilarische bamboeverhaal kwijt...
Heel wat jaren geleden kwam een tuinaannemer de vijver hier aanleggen.
Heel mooi gedaan, met aan één kant van de vijver... juist ja, een deel van de oever beplant met BAMBOE !
We vonden het een fantastisch voorstel: wuivende, zacht ritselende bamboe naast de waterspiegel...
En nog wel van een sterk woekerende soort, ontdekte ik later.
Wie verzint nu zoiets, juist ja, een tuinarchitect met smakeloos winstbejag, want dan kon die charlatan ook nog eens een heleboel worteldoek (zoiets om de rhizomen zogezegd in te dijken ) verkopen zodat die scherpe groeipunten de vijverfolie niet zouden beschadigen.
We hebben toch enkele jaren nodig gehad om de laatste steeds weer opnieuw koppig opduikende scheuten te verwijderen.
En in het vochtigste laagst gelegen deel van de tuin werd lavendel voorzien...
Juist op die plaats van dat fiasco plantte ik daarna met succes schitterende Rodgersia die het daar natuurlijk naar zijn zin heeft...

Ja, ja, wil ik er nog bij vertellen dat die kerel in de loop van de jaren verschillende bekroonde tuinen op zijn palmares bijeen rijfde, ik vond ze niet om aan te zien...
Ook op dit tuinforum zijn er fotoreeksen geweest over zijn winnende ontwerpen...

Verstand komt niet voor de jaren !!!
donderdag 8 april 2010 - 10:25
josi

Josi

We hebben die bamboe indertijd met de toenmalige eigenaar van het huis naast ons geplaatst om zijn duiventillen te verbergen want dit was voor ons geen mooi zicht en uiteraard hebben ze ons in het plantenzaak niet gezegd dat het om een woekerende soort ging!
We onderhouden onze bamboe wel en doen zoveel mogelijk wortels uit die niet op die plaats moeten uitkomen.
Hebben gisteren nog zoveel mogelijk uitgedaan tegen de omheing aan de kant van de buren.
Rizoombegrenzer plaatsen gaat niet lukken omdat de nieuwe buren juist op die plaats een tweede terras hebben aangelegd en we er niet tussen geraken.
We hadden ergens iets gelezen over de mogelijkheid om indien er langs hun kant iets zou uitkomen deze wortels te behandelen met een produkt dat op termijn ervoor zou zorgen dat er niets meer zou uitkomen langs daar maar we vinden het niet terug.
Tot nu toe hebben ze geen last van de bamboe behalve van de mussen die erin nestelen!
Groetjes.

ps,het lukt me niet een foto van de bamboe te plaatsen![afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 8 april 2010 - 11:49
josi

Josi

Ja,we doen ons best hoor om overéén te komen maar inderdaad we denken dat het vooral de mussen zijn die storen als ze daar zonnen!
Maar om de vrede te bewaren willen we toch een oplossing zoeken indien ze effectief last van de bamboe zouden krijgen.Bij ons zijn er echt niet veel problemen,hier en daar af en toe een ongewenste scheut maar dat kunnen we wel baas en de bamboe staat echt prachtig!
Daarjuist is de foto gelukt,ga proberen een andere te plaatsen.Links naast onze bamboe het zonneterras van de buren[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 8 april 2010 - 12:07
printemps

Printemps

Dat er een 'produkt' zou zijn om de wortels tegen te houden of zoiets
Sorry maar daar geloof ik geen bal van

mvg
donderdag 8 april 2010 - 12:42
evadepeva

Evadepeva

Uhmmm, ik durf het bijna niet te zeggen, maar wat een prachtige bamboe!!

Wij hebben het net aangeschaft, om de tuinkachel van de buren te verbloemen, wel keurig in speciekuipen geplaatst!! Het zijn nog kleine bosjes, maar aangezien het toch woekert..

Je kan bamboe alleen temmen door begrenzers te plaatsen, of het terug te plaatsen in kuipen. De kweker vertelde ons ook dat als de kuip vol zit dat we hem dan weer uit moeten graven en moeten delen en dan terugplaatsen. Bamboe vraagt om alertheid. Maar eerst alles uitgraven (sterkte....) door uitlopers te blijven kortwieken raakt de plant uitgeput. Maar dat gaat niet in een paar weken.
vrijdag 9 april 2010 - 00:08
cetinel

Cetinel

ik was op voorhand van plan om bamboe in de buurt van ons terras te planten,inderdaad om dat zalige ruisen en omdat ze zo mooi zijn.....
ben gelukkig op tijd op dit forum beland alwaar ik wat opzocht over bamboe en dan gelijk mijn plannen maar laten varen.teveel gehassel en gedoe,en inderdaad als je dan mot krijgt met de buren.
en soms heb je geen enkel probleem,en dan veranderen de bewoners en word het plots wel een probleem.
ik heb paar weken geleden op tv wat gezien over de groeikracht van bamboe....en met name dat het als foltertechniek werd gebruikt....
ze testen daarin(jaja )allerlei technieken waarvan ze een vermoeden hebben dat het niet echt klopt('zoals geelectrocuteerd worden en sterven omdat je tegen een omheining waarop electrictiet staat plast)
en zo hadden ze een aflevering over een techniek waarop iemand op een net onder de grond liggende groeiende scheut bamboe werd gelegd(een dummy met een densiteit die overeenkomt met het menselijk lichaam)en die dan dus door de snelgroeiende bamboe stilaan word doorboord......
blijkbaar deed men zoiets vroeger(wie bedenkt trouwens zulke gruwelpraktijken )na 2 dagen zat de bamboe dwars door de borst,stuk of 15 cm en al blaadjes aan....
zo sterk is ze dus.
me er terdege van bewust dat ik je met dit stukje absoluut niet echt vooruitgeholpen heb,wou ik me toch ook even moeien....
een oplossing heb ik niet en een product is er ook bij mijn weten niet dat bamboe kapot krijgt.....wachten tot ze honderd jaar oud is,in bloei komt en vanzelf dood gaat is ook niet echt een optie denk ik
vrijdag 9 april 2010 - 17:25
Kater

Kater

Ik heb mijn woekerende bamboe eveneens in metserskuipen gezet.

Vroeger stond hij vrij in de grond, naast het schuurtje van de buren. Tot hij onder het beton van de schuur, 4 meter naar de andere kant terug boven kwam.
Buren vonden het leuk, maar ik heb zelf actie ondernomen en alles uitgegraven.

Beter een goeie buur dan een verre vriend...
vrijdag 9 april 2010 - 19:45
u857287

U857287

hallo

ik heb uw foto gezien, fantastisch vind ik hem, vooral als ik zie dat die van ons (phyllostachus aurea) maar niet wil groeien.

ik wilde dit jaar ook een nieuwe bamboe zetten, maar ben van het idee afgestapt omwille van het voorbereidingswerk en oderhoudswerk (een sleuf graven van 60 cm diep en 10 meter doorsnede en dan nog eens onze gazon omspitten), enfin het beste kun je dus een rhizoombegrenzer kopen, tussen de 3 à 4 euro de meter, en de bamboe kun je kapotkrijgen met "natrium chloraat", te verkrijgen in het tuincentrum, het zou wel een heel drastisch middel zijn, en je kan er ook een hele tijd niets anders meer op kweken.
succes ermee

lieve
zondag 11 april 2010 - 16:11
Tineke

Tineke

Onze buren hebben bamboe als haag gezet, de hele tuin rond. Ook bedacht door een tuinarchitect... Ons werd verzekerd dat hij niet zou woekeren want hij zit in speciale kuipen. Wel, wij hebben enkele jaren mee genoten van het ruisen van de wind maar... opeens stond er midden in onze tuin ook bamboe... En ja, geen probleem, we maaien dat wel af. Maar we hebben ook een tuinhuis, een terras... en hij staat uiteindelijk maar op vijf meter van ons huis. De 'niet woekerende bamboe' is dus door de kuipen en de betonnen plaatsjes van onze omheining geboord. Ik mag er niet aan denken waar hij binnen enkele jaren uitkomt... Onze tuin is 2 jaar geleden opgehoogd, dus de bamboescheuten zijn tijdelijk weg. We gaan nu een border aanleggen aan hun kant en ik zou het heel jammer vinden als daar ooit bamboescheuten tussen zouden groeien en onze planten zouden overwoekeren. Ik heb wel al gehoord van een product dat je in de woekerende scheuten kan spuiten, maar met risico dat de hele plant afsterft. Als we hier nog bamboescheuten zien, zullen we toch ook zoiets overwegen. Na bespreking met de buur natuurlijk. Bamboe is mooi, héél mooi, maar ik ben al zeker geen fan meer...
dinsdag 13 april 2010 - 09:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon