menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Stekjes van plantjes

Ga naar meest recente reactie

konijnbrammetje

Konijnbrammetje

hoi,

Bij mij in de tuin is erg veel doodgegaan van de winter, ik heb daardoor veel lege plekken in de tuin, maar ook een lege portemonnee Een ritje naar het tuincentrum pakt altijd duur uit.
Ik wil dus de kale plekken op vullen met stekjes. maar van welke planten kan ik stekjes afnemen en nieuwe planten opkweken ? Ik heb geen idee hoe ik dat moet doen, is dat gewoon een kwestie van takjes afsnijden en in het water zetten en zodra ze worteltjes krijgen in de tuin zetten ???

Kan iemand mij daar bij helpen ? Ik heb wel redelijk wat hortensia's in de tuin staan en een rhodedenderon, kan ik daar stukjes van af halen ?

Graag jullie hulp want ik heb al op internet gekeken maar toen kwam ik er alleen achter hoe ik stekjes haalde van een hennepplant......
Maar dat was niet helemaal mijn bedoeling.

Superbedankt mensen!
vrijdag 26 maart 2010 - 17:56
u857287

U857287

hallo

bij die hortensia's weet ik dat je die door "afleggen" kunt vermeerderen, lijkt mij het eenvoudigste, stekken kan je ook, doch is voor mij ook niet eenvoudig, dus ik ga het proberen met dat afleggen.
waarschijnlijk zal er wel iemand dit "stekken" goed kunnen uitleggen.

succes ermee

lieve
vrijdag 26 maart 2010 - 21:00
Jonna

Jonna

Als je het tijdschrift Libelle van deze week nog kunt kopen, daar staat veel over het stekken van planten, bomen en struiken in.
In principe kun je bijna alles stekken als je een beetje geduld hebt.

Jonna
http://www.seedsite.eu
zaterdag 27 maart 2010 - 22:36
guy_fruit

Guy_fruit

Ondermeer witte, rode en zwarte trosbessen kan je nu nog steeds stekken.

http://fruitabc.blogspot.com/2010/03/fruitsoorten-stekken-in-maart.html

Guy
zondag 28 maart 2010 - 09:14
iecee

Iecee

ga een keertje naar de bibliotheek daar hebben ze stapels boeken over stekken en dat is gratis.
verder kan je 90% procent van alle planten en heesters stekken en dat kan je volgen het boekje doen maar je kan ook gewoon experimenteren en iedere keer als je iets moois ziet er een tak van ong 10 à 15 cm afhalen en met een scherp mes recht afsnijden in bloempot met zaai en stekgrond steken en dan afwachten of er iets van komt.
het belangrijkste aan stekken is dat de stekgrond redelijk droog moet zijn en de bovenomgeving vochtig,
stekgrond houd weinig vocht vast en is dus ideaal.
IK gebruik een kist met veel gaatjes en met een glazen deksel en daar steek ik alles in wat ik wil stekken.
rododendron stekken in een mengsel van turf en witte zand.
zondag 28 maart 2010 - 09:22
iecee

Iecee

Hortensias zijn net zo makkelijk te stekken als wilgen hoor, gewoon een tak in de grond steken of in een pot en dat wortelt vanzelf
wel een beetje aandacht besteden aan de vorm.
niet te lang laten worden en dan regelmatig de top eruit halen zodat je een mooie bossige hortensia krijgt en als je veel soorten wil vraag je aan al je kennisen met een tuin een stekje ze doen het bijna altijd.
niet in volle zon zetten natuurlijk

zondag 28 maart 2010 - 09:41
konijnbrammetje

Konijnbrammetje

bedankt allemaal! goeie tips!
en eeeh, de volle zon zal die niet staan want dank zij de enorme boom van de buren hebben wij veel schaduw in de tuin!
zaterdag 3 april 2010 - 12:09
konijnbrammetje

Konijnbrammetje

en eeeh, wat bedoelen jullie eigenlijk met afleggen ?????
zaterdag 3 april 2010 - 12:10
printemps

Printemps

Afleggen is ...

Een tak naar beneden buigen
Van de tak een beetje schors verwijderen(daat komen dan de wortels)
De aarde wat los maken
Een ijzer in U vorm over te tak steken dat die niet los kan komen en beetje aarde erover leggen
Wachten op wortels
Nadien van de moederplant af knippen

mvg
zaterdag 3 april 2010 - 13:25
brammeke

Brammeke

Ik heb enkele weken geleden mijn hortensia gesnoeid en de takken gestekt. Ik heb erop gelet dat er enkele ogen opzaten en de stek met twee ogen in de grond gestoken en ja op de vensterbank zie ik blaadjes komen. Eind april verpot ik en heb ik planten die volgend jaar gaan bloeien. Ook stek ik eind augustus op dezelfde manier.
maandag 5 april 2010 - 18:02

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon