menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenblijvende haag

Ga naar meest recente reactie

brompot

Brompot

Hallo,
Ik ben op zoek naar een winterharde, liefst inlandse, groenblijvende struik, als haag langs een hoge omheining. Liefst een bescheiden groeier die niet te veel snoeiwerk verlangt. Ik dacht aan hulst of cotoneaster. De grond is zeer humusrijk, iets zuur, maar wel een groot deel van het jaar erg vochtig. Bessen of welgeurende bloemen zijn een 'pro' natuurlijk, evenals mooie kleuren van bloemen of mooi verkleurende bladeren in de herfst.
Wie kan mij steekhoudend adviseren? Alvast bedankt!
Met groene groet, Brompot
vrijdag 12 maart 2010 - 16:15
WiPe

WiPe

Het is een goed idee om de eisen waar je planten moeten aan voldoen op een rijtje te zetten.

Maar je eisen spreken mekaar tegen. Groenblijvend en mooi verkleurend in de herfst is niet makkelijk te combineren. Meestal gaan planten net verkleuren in de herfst omdat ze hun blad verliezen...

Als je spreekt over traag groeiend, inheems en groenblijvend denk ik direct aan Taxus of hulst. Die hebben weliswaar bessen, maar de bloemen ruiken niet en zijn bovendien erg onopvallend.


Je zal dus prioriteiten moeten stellen.

vrijdag 12 maart 2010 - 19:38
Esem

Esem

Ik zou hier ook opteren voor de taxus.
Is ijzersterk,groeit op alle grondsoorten wordt onder dan 100 jaar, is mooi conpact te snoeien,eenmaal per seizoen is al voldoende.
Eén nadeel aan de taxus,deze is nogal prijzig.

Gr Eddy,
maandag 15 maart 2010 - 21:01
WiPe

WiPe

Taxus groeit op bijna alle gronden, maar niet op een natte standplaats. (Ik kon het echt niet laten om de puntjes op de i te zetten.)
dinsdag 16 maart 2010 - 19:54
spruce

Spruce

Taxus kan ook giftige vruchtjes geven (ik denk de vrouwelijke planten) ! Iets om mee rekening te houden als er kindjes in de tuin komen spelen. Ik denk dat de hele plant giftig is, maar die vruchtjes zijn natuurlijk wel het meest waarsch. dat kinderen hier gaan aan zitten.

Taxus groeit bovendien enkel op een goed gedraineerde bodem - natte voeten en je kan het vergeten. Was onlangs nog op groene vingers hoe je best taxus dient te planten.
woensdag 17 maart 2010 - 01:13
brompot

Brompot

Bedankt voor de antwoorden!
Ja Taxus was de goede oplossing geweest voor mijn vraagstuk, maar helaas is de grond in herfst, winter en voorjaar heel drassig. Dus weet ik nog niet goed wat te doen. De dwergmispel (Cotoneaster) lijkt me wel wat. Wie weet meer over deze struik als haag op rijke maar vochtige bodem? Er zou ook een groenblijvende Esdoorn bestaan maar ik weet niet welke.

Merci voor het meedenken en groeten, Dirk
woensdag 17 maart 2010 - 12:04
brompot

Brompot

O ja ik vergat nog in te gaan op de giftige vruchtjes van de Taxus. Mijn moeder leerde mij lang geleden dat de bessen van de Taxus heerlijk en gezond zijn, maar dat je het gftige pitje moet uitspuwen. De vogels eten ze in het geheel op en kakken de zaadjes mooi weer uit, zo verspreid de Taxus zich heel efficient. Ik eet er ieder jaar heel wat, lekker hoor. Omdat ze zo slijmerig zijn van binnen noemden wij ze snottebellen!
Met groet, Dirk
woensdag 17 maart 2010 - 12:11
evadepeva

Evadepeva

En wat als je per ongeluk een pitje inslikt..?
Ik heb me laten vertellen dat een pitje voor een kind fataal is.. Ik leer het mijn kids dan ook niet
woensdag 17 maart 2010 - 23:41
WiPe

WiPe

Een groenblijvende esdoorn ken ik niet. Het zou me verbazen moest die bestaan.

Natte voeten zijn voor de meeste groenblijvende planten lastig. Voor zover ik weet zijn Prunus lusitanica en Baccharis halmifolia daar vrij goed tegen bestand. Ik weet echter niet of die Baccharis geschikt is als haagplant.
donderdag 18 maart 2010 - 17:41
Matty

Matty

Als we dan toch de puntjes op de i zetten, mogen jullie ook niet vergeten te vermelden dat taxushaag die je aankoopt, bijna altijd is aangetast met larven van de taxuskever. Eenmaal je die in je tuin hebt, heb je wel een groot probleem dat heel veel planten kan kapot maken. Dus als je taxushaag zou kiezen, kan ik je adviseren dat je ze best preventief behandelt om problemen te verkomen. Groetjes
woensdag 24 maart 2010 - 15:11
printemps

Printemps

Ik dacht dat Taxus kapot gaat als die nat staat ??



mvg
woensdag 24 maart 2010 - 15:15
Matty

Matty

taxus kan kapot gaan als ze te nat staat, maar als ze droog staat kan ze ook kapot gaan van larven van de taxuskever die vreten aan de wortels. De kevers verplaatsen zich doorheen heel de tuin, eten happen uit bladeren in een typische golfvorm en leggen eieren aan veel soorten planten. Hun larven eten dan van de wortels.
donderdag 25 maart 2010 - 14:27

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon