menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witte lijsterbes

Ga naar meest recente reactie

L34C37W

L34C37W

Ik heb sinds drie jaar een lijsterbes op stam.In het voorjaar komen de knoppen van de blaadjes goed door, ook de bessen komen eraan,toch verschrompelen de blaadjes na enige weken.
Ik geef voldoende water in droge periodes, maar fris er bij staan is nog niet het geval geweest.
Wel zijn de bessen royaal aan wezig, maar weinig of geen blad.
Wie weet hier raad mee.
Alvast bedankt.
Vr.gr. C.Cramer
maandag 8 maart 2010 - 14:23
guy_fruit

Guy_fruit

Staat die lijsterbes in volle grond of staat die in een pot/ kuip?
Ik vermoed dat er een probleem is met de grondstructuut en bodemvochtigheid.

Guy
dinsdag 9 maart 2010 - 20:40
L34C37W

L34C37W

Als antwoord op uw vraag over mijn witte lijsterbes, kan ik alleen maar zeggen dat de boom in de voole grond staat en ik gebruik goede tuinaarde om te planten en op te hogen.
De andere stuiken , rozen, buxus, rododendron e.d doen het prima.
Heeft u nog een tip, dan graag.
Alvast bedankt voor uw reactie.
Vriendelijke groeten.C.Cramer
woensdag 10 maart 2010 - 14:32
guy_fruit

Guy_fruit

Een boom die al twee of drie jaar geplant is heeft geen extra water meer nodig, ook niet in een droge periode.
Normaal moet die boom voldoende wortels ontwikkelen om diep in de grond zijn water te zoeken. Door te dikwijls water te geven, vormt de boom meer aan de oppervlakte wortels en wordt dan gevoeliger voor teveel of te weinig water.
Indien de ondergrond te vast of te nat is, dan kunnen die problemen ook voorkomen, want dan blijft hij oppervlakkig wortelen.
Maak eens een put op ca 1 meter van de stam tot op een diepte van ca 50 cm en controleer of er storende (harde) lagen aanwezig zijn.

Guy
woensdag 10 maart 2010 - 16:28
L34C37W

L34C37W

Ik ga uw advies uitvoeren, misschien staat de lijsterbes over een paar maanden er fris bij.
Bedankt voor de tip.
Vr.gr C.Cramer
woensdag 10 maart 2010 - 19:33
WiPe

WiPe

Er zijn een aantal soorten lijsterbes die witte bessen dragen. om welke gaat het precies?


Bij bomen die het na aanplant slecht doen (en als ik het goed begrijp heeft de boom al problemen vanaf het eerste jaar na aanplant) zou ik toch eerst willen aanraden om de plantdiepte te controleren. Bomen, die te diep geplant zijn, hebben vaak problemen met hun zuurstofvoorziening aan de wortels. Daardoor heeft de boom last van uiteenlopende problemen zoals ze door Guyfruit en birdwatcher beschreven zijn. Als je het probleem wil aanpakken moet je eigenlijk eerst de oorzaak kennen; En dan is het bij bomen die pas aangeplant zijn een goed idee om eerst de plantdiepte te controleren voor je verder gaat zoeken. Voor alle duidleijkheid : de wortelshals (de verdikking onderaan de stam waar de wortels beginnen) mag maar net onder de grond zitten. 5 cm te diep kan al voor heel veel problemen zorgen.
woensdag 10 maart 2010 - 20:24

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon