menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wollemia kegels aan boom.

Ga naar meest recente reactie

Ernas

Ernas

Hallo,

Sinds vorig jaar staan er zowel mannelijke als vrouwelijke (denk ik toch) aan mijn wollemia. Omdat ik waarschijnlijk niet de enige ben, doe ik hierbij een oproep om te weten of er nog wollemia eigenaars zijn die kegels aan hun boom hebben.
Hierbij alvast een foto
Erna[afbeelding verwijderd niet-https]
zaterdag 27 februari 2010 - 15:58
hubert93

Hubert93

ik heb er niet direct een staan maar zou je de zaden kunnen zaaien
die van deze plant voort komen ??


groeten, brun
zondag 28 februari 2010 - 20:46
Ernas

Ernas

Hallo,

In principe wel, maar het duurt lang. De kegels worden gevormd in de zomer ( bij mij dus zomer 2009 ) in de lente van 2010, als de kegels voldoende groot zijn kunnen de mannelijke kegels de vrouwelijke bevruchten ( staan aan dezelfde boom), en dan duurt het nog 18 maand vooraleer er zaad is... en op die tijd kan nog veel gebeuren.
We hebben in ieder geval onze boom wat beter beschermd, vooral voor onze honden, we hebben 2 reuen en die heffen al ne keer hun poot op...

Ik hoop echter dat er nog mensen zijn die kegels hebben, zodat we onze ervaringen kunnen uitwisselen.

beste groetjes,
Erna
zondag 28 februari 2010 - 21:07
hubert93

Hubert93

als je nu een overschot moest hebben van zaden houd ik me aanbevolen..

groeten brun
zondag 28 februari 2010 - 22:07
Ernas

Ernas

Hallo,

Dat zou dan ten vroegste einde 2011 zijn, als alles normaal verloopt natuurlijk.
Beste groetjes,
Erna
maandag 1 maart 2010 - 08:48
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ik het zo bekijk zou dit de bloeiwijze kunnen zijn. De zaden zouden dus aan de vrouwelijke bloeiwijze moeten komen. Is het een tweeslachtige eenhuizige plant?
maandag 1 maart 2010 - 16:55
Ernas

Ernas

Hallo,

Ja, er staan zowel mannelijke als vrouwelijke kegels op 1 boom, en ik denk dat ze allebei op mijn boom staan. Er staan in totaal zo'n 12 kegels op. De kegel op de foto is ondertussen gegroeid en is nu 2 cm, moet nog zo'n 8 cm groeien. In de nalente rond einde april zou deze moeten volgroeid zijn. Dat hoop ik toch...

beste groetjes,
Erna
maandag 1 maart 2010 - 17:57

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon