menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 1

Vijgenboom sterk snoeien

Ga naar meest recente reactie

EDG

EDG

Ik wil jullie even voorstellen: mijn vijgenboom.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zijn verhaal:
Lang geleden (zo'n 12 jaar) plantte ik voor een schoolproject een aantal zaadjes van een gedroogde vijg in een uit een plastic fles gemaakte serre. Maanden groeide er niets en de flessen stonden klaar om weggegooid te worden. Dit werd echter uit het oog verloren en na een tijdje kwamen er toch overal scheutjes. Deze scheutjes werden plantjes die werden verplant en in onze veranda verder groeiden. Gans de veranda stond vol met zo'n 20-tal vijgenplantjes. Eén van deze plantjes werd later in onze tuin geplant. Een zevental jaar later moesten we verhuizen en op dat moment droeg de plant nog steeds geen vruchten. Een paar jaar geleden begonnen er dan toch vijgen aan te groeien. Nu ben ik toevallig net terug in ons oude huis komen wonen. Er groeien veel vijgen aan de boom, maar ze rijpen niet.

http://img32.imageshack.us/img32/4011/img5163i.jpg

Mijn vraag:
Deze vijgenboom is ondertussen zo'n 12 jaar oud en voor zover ik weet nog nooit echt gesnoeid geweest. Hier en daar is wel eens een tak verwijderd geweest die in de weg hing, maar dat was het dan ook. Nu zou ik hem graag een stuk inkorten (ook om de buren wat te ontlasten) en tegelijkertijd wat meer in vorm snoeien. Ik weet al dat ik hem best in rust snoei. Maar ik had graag geweten hoe ver ik mag gaan en hoe ik best te werk ga om een mooie vorm te krijgen.
woensdag 11 november 2009 - 13:28
depauws

Depauws

EDG
Vijgen snoeien is geen probleem, een vijgenboom hergroeit vanaf elke plaats.
Vruchten halen is iets moeilijker, er kunnen twee oogsten zijn , een eerste op het jaarse hout ( dus van 2009) een tweede op het nieuwe hout ( van 2010).
Om te snoeien laat je 1 of 2 stevige takken staan en ook een hoop jonge takjes.
Je moet veel lucht in de boom snoeien want er moeten veel jonge scheuten ontstaan die kunnen dragen.
Of ze rijp worden is nog iets anders, dat hangt vooral van de varieteit af en omdat dit een zaailing is.....
Gedroogde pruimen zijn soms smyrna's, die moeten bevrucht geraken, dat gebeurt niet bij ons. Eventueel heb je zelfs een mannelijke plant, die heeft nooit eetbare vruchten, alleen oneetbare bloembeginsels met mannelijk stuifmeel.
Groeten
Silvain
woensdag 11 november 2009 - 14:45
fczwolle

Fczwolle

Ik heb ook een vijgenboom hier, ik snoei ze op de zelfde wijze als fruitbomen.
Dus dat betetekend dat ik elk jaar verjong en de verticale takken eruit knip.
Ik heb elk jaar wel 50à100 lekkere donkerpaarse vijgjes.
Hopelijk kun je hier wat mee.
zondag 15 november 2009 - 17:25
EDG

EDG

Bedankt allebei voor jullie antwoorden. Ik weet nu min of meer wat me te doen staat en kan binnenkort beginnen snoeien (wacht liefst tot alle blaadjes zijn afgevallen).
Groeten.
zondag 15 november 2009 - 20:43
veronica&wim

Veronica&wim

en 10 jaar later is er nog steeds iemand die jullie met jullie raad verder helpen.
Ook ik zit hier met een kollosale vijgenstruik die zelden is gesnoeid maar met lekkere vijgen.
Hopelijk heb ik na de snoei er ook nog
donderdag 8 augustus 2019 - 01:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon