menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Konijnen en bolacacia

Ga naar meest recente reactie

OttertjeBibbertje

OttertjeBibbertje

We hebben sinds kort 2 nederlandse dwerghangoortjes en 2 kippen.
Ze beschikken elke over een eigen hok dat dan in een grotere ren staat.
De ren is gebouwd rond 4 bolacacia's welke inde zomer de gewenste schaduw geven maar in hoeverre zijn de afgevallen blaadjes/stam giftig ? Van de kippen heb ik al gemerkt dat ze de blaadjes volledig links laten liggen maar van de konijnen weet ik het (nog) niet. Er zijn websites waar staat dat het ontzettend giftig is en volgens anderen is het dan weer OK.
Kan iemand definitief uitsluitsel geven ?

Alvast bedankt.

donderdag 3 september 2009 - 13:36
xerofyt

Xerofyt

De Witte acacia (Robinia pseudoacacia) met oneven geveerde bladeren is giftig. Dr. De Cleene (Giftige plantengids, Thieme) schrijft hierover: giftige plantendelen: voornamelijk bast van stam en twijgen; in mindere mate bladeren, peulen en wortels........ Paarden blijken het gevoeligst te zijn: 150 gram bastweefsel is dodelijk.

Groet,
Xerofyt
donderdag 3 september 2009 - 15:12
OttertjeBibbertje

OttertjeBibbertje

Goedemorgen,

Dank voor uw reactie. Ben gaan opzoeken maar dat zou een boom zijn met witte geurende bloemen; de onze (intussen toch al +/- 12 jaar oud) hebben nog nooit enige bloem of peul gehad.
vrijdag 4 september 2009 - 07:39
rialle

Rialle

Konijntjes laten giftige planten ook links liggen hoor, net als je kippen. Niet te geloven hè, waar dat instinct allemaal goed voor is! Ik vind het altijd verbazingwekkend.

Groetjes Rialle
vrijdag 4 september 2009 - 09:49
WiPe

WiPe

De ren is gebouwd rond 4 bolacacia's welke inde zomer de gewenste schaduw geven



Ben gaan opzoeken maar dat zou een boom zijn met witte geurende bloemen; de onze (intussen toch al +/- 12 jaar oud) hebben nog nooit enige bloem of peul gehad.


Dat kan kloppen, bolaccacia's geven, in tegenstelling tot de gewone accacia's, geen bloemen.
vrijdag 4 september 2009 - 13:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon