menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van Ceanothus Gl. de Versailles

Ga naar meest recente reactie

tutta55

Tutta55

Vorig jaar heb ik in het voorjaar een stekje van een Ceanothus Gloire de Versailles uitgezet. Eerste jaar was het een zielig plantje. Na de winter was het zo'n 30 cm hoog. Dit jaar heeft het een enorme groeischeut gekregen. Het is nu zo'n 1m20 hoog met een 6-tal zijtakken die ook reeds 50-60 cm lang zijn. Het geheel is echter heel frele. De "stam" heb ik aan een lange stok vastgemaakt en een aantal zijtakken zijn ook al ondersteund.

Lange aanloop naar mijn vraag: mag ik nu reeds snoeien? Indien niet, en ik wacht tot het voorjaar, ziet het ernaar uit dat de Ceanothus binnen een paar maand. 1m50 - 2m hoog is. Indien ik snoei, nu of in voorjaar, mag ik dan ook de top van de hoofdstam wegsnoeien om de hoogte binnen de perken te houden?

TIA
donderdag 30 juli 2009 - 00:10
leeuwtje

Leeuwtje

Hoe heb je die gestekt? Want dat wil ik ook wel eens proberen. Ik heb wel al eens ceanotus gezaaid en dat ging ook best goed.
donderdag 30 juli 2009 - 08:35
tutta55

Tutta55

Erm, hoe ik die gestekt heb? Ik weet niet of ik dat hier wel durf vertellen Maar alla. De Ceanothus was oorspronkelijk geplant door een tuinarchitect. Een klein verhout plantje met 2 takjes. Het is slecht de eerste winter doorgekomen. De 2 oorspronkelijke takken waren dood. Op het stammetje verschenen echter zijtakjes. Maar zo kwetsbaar. Als je ernaar keek vielen ze eraf bij wijze van spreken. En ik had toen een overijverige puppy. Zie je? Een van die afgebroken takjes heb ik gewoon in de grond gestoken. Zonder stekpoeder of iets. Ik heb het vrijwel dagelijks wat water gegeven, en daar bleek het dus heel dankbaar voor. Je merkt, ik ben niet echt een tuinprofessional
donderdag 30 juli 2009 - 09:44
Ed50

Ed50

Dag Tia,

je hoeft blijkbaar geen tuinprofessional te zijn om plantjes te vermeerderen hé. Soms gaat dat veel gemakkelijker dan je wel vermoedt.
Wat de snoei van je Ceanothus betreft, normaal gezien wordt die in het voorjaar heel kort gesnoeid. Nu zou ik hem zeker niet meer snoeien aangezien hij nu in bloei staat of toch bijna zal bloeien vermoed ik. Na de bloei zou je de takjes eventueel een beetje kunnen inkorten als je bang hebt dat ze zouden breken. Aangezien het een echte zomerbloeier is kan je hem in maart heel kort snoeien (de takken die hij dit jaar gemaakt heeft snoei je tot op enkele cm terug), zoals je ook doet bij Buddleia, Perovskia, Caryopteris enz.

Groetjes,
Eddy
donderdag 30 juli 2009 - 10:23
Tine

Tine

Ik dacht dat de bloei van de ceanothus nu al voorbij was. Ik zie tenminste nergens meer eentje in bloei staan. Of is er ook een soort die laat in de zomer en begin herfst bloeit?

Tine
vrijdag 31 juli 2009 - 02:54
Ed50

Ed50

Dag Tine,
er zijn inderdaad Ceanothussen die pas bloeien in de periode augustus-oktober.
Ceanothus x delilianus 'Gloire de Versailles' behoort daar o.a. toe net zoals Ceanothus x pallidus. Dit zijn bladverliezende soorten. De vroegbloeiende behoren tot Ceanothus thyrsiflorus wat een wintergroene soort is.

Groetjes,
Eddy
zaterdag 1 augustus 2009 - 18:35
Tine

Tine

Eddy , bedankt voor de informatie. Ik ga nu dus op zoek naar een laatbloeiende soort.Ik vind de ceanothus werkelijk een prachtplant.

Tine
zaterdag 1 augustus 2009 - 19:42
tutta55

Tutta55

Dank voor de reacties. Ik zal dan wachten tot het voorjaar en ondertussen steunen met een nog iets langer stok.

Ja, de struik staat nog steeds in bloei. De eerste bloemetjes zijn wel al verwelkt, maar er komen nog steeds nieuwe bij.
zondag 2 augustus 2009 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon