menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Helpt de juglandine van de walnotenboom echt

Ga naar meest recente reactie

vanmeiv

Vanmeiv

Ik ben vrijwilliger is een opvang voor oude, mishandelde en verwaarloosde paarden / pony's / ezeljes.
Dit weekend was het verschrikkelijk voor hun, van de dazen en vliegen, echt niet normaal - die beestjes zien daar echt vanaf.
De opvang zoekt al jaren naar een oplossing, hebben alle producten al geprobeerd, er staan nu van die speciale dazenvallen, de dieren hebben speciale dekens + kopnetten .... niks helpt, en helpt het een beetje, dan is het maar voor een zeer korte tijd.
Wij hebben hier in onze tuin een walnotenboom staan. Wat mij nu al opgevallen is, is als je eronder staat, je opmerkelijk veel minder last hebt van vliegende insecten. Sta je enkele meters verder, vliegen ze je om de oren.
Zou de juglandine in de bladeren echt helpen? Heeft hier iemand ervaring mee? Moet je die koken of zo mixen tot een papje? Of als je een brei ofzo maakt van geplette noten met schil (is nu de moment - de noten zijn juist nog niet hard geworden).
Of heeft er iemand goede ervaringen met andere planten of middeltjes om 100den dazen weg te houden?

Alle tips zijn welkom !
woensdag 22 juli 2009 - 21:53
xerofyt
woensdag 22 juli 2009 - 22:37
vanmeiv

Vanmeiv

Alvast bedankt voor de tip !

Nu weet ik wat te doen dit weekend ! Een kruidenmengsel maken - ik voel me nu al een beetje heks

hopelijk helpt dit, al is het maar een beetje ...
woensdag 22 juli 2009 - 22:49
Thuja49

Thuja49

Dit vond ik op google ( mss heb je er iets aan )[afbeelding verwijderd niet-https]

Hertshoornolie blijkt een goed daas werend middel. Puur is het vies om mee te werken en geeft hele vieze vlekken op kleding en lichte paarden. (wast vrijwel niet uit) Er zijn ook spray’s waar het in verwerkt zit die makkelijker werken. Let wel dat sommige spray’s nog steeds erg vlekken.
De etherische oliën en hertshoornolie zorgen er voor dat de lichaamsgeur langdurig geneutraliseerd wordt.
Ben je dus opzoek naar een middel tegen dazen. Kijk dan naar hertshoornolie als belangrijkste bestandmiddel in een spray.

( Producten van Bremsenbremse ) :
Werkt extra krachtig tegen horzels , dazen en andere insecten.
Bevat o.a. avocado , sesam , walnoot en idris yaghi . Bevat tevens huidverzorgende oliën .

groetjes [afbeelding verwijderd niet-https]
thuja
woensdag 22 juli 2009 - 23:40
vanmeiv

Vanmeiv

Bedankt voor de tips, ik ga alleszins dit weekend eerst met look en walnoten + bladeren van de walnotenboom een brouwseltje tje maken en dit al eens uittesten op een van de paarden daar.
Ik denk dat ik de komende weken veel welriekende geuren in ons huis ga ontwikkelen.
donderdag 23 juli 2009 - 12:53
Rita1960

Rita1960

Hoi vanmeiv,

'k heb zelf ook paarden en voor wat mij betreft is het enige middel tegen de steekvliegen hertshoornolie, stinkt gruwelijk, vlekt en ziet er niet uit op vooral een schimmel, je krijgt er zo'n pippi langkous paard van maar het blijft wel tot drie/vier dagen werken ( als het tenminste niet regent)
let wel op met je eigen gemaakt brouwseltje, een paardenhuid is gevoelig en dat ze er niet allergisch op gaan reageren.
en idd van de walnoot is bekend net als van de eucalyptus dat ze vliegen werend werken. Dus ik zou zo zeggen, heb je een walnootboom staan in die mooie grote tuin van je.. een klein stroomdraadje erom heen zodat ze de bast niet aanvreten maar dat ze wel gebruik kunnen maken van de omgeving van de boom.

trouwens mooi initiatief van je om oude paarden en/of verwaarloosde paarden/ pony's op de vangen.

groetjes,
Rita
donderdag 23 juli 2009 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon