menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vlinderstruik stekken - hoeveelheden

Ga naar meest recente reactie

Nogi

Nogi

Ik zou graag (voor de eerste keer, dus eerder bij wijze van test) een vlinderstruik willen stekken.

Nu stel ik mij de vraag, heb je aan 1 stek genoeg om zo een rijkbloeiend struik te bekomen? Of met je meerdere stekken nemen om ze uiteindelijk samen te planten.

In filmpjes gaat men altijd te keer met 10 stekken en meer, maar ik stel me de vraag of je dan achteraf met 10 van die gigantische struiken zit?!
woensdag 22 juli 2009 - 12:06
Matabish

Matabish

Als het aanslaat is één stekje genoeg voor een struik.
Maar uit voorzorg kan je beter een drietal stekken nemen voor het geval ze niet allemaal willen aanslaan!
Ik heb net drie zomerstekjes genomen en die lijken wel te willen al hebben ze alledrie een bloem in de top.
'k Weet absoluut niet of je eigenlijk wel zomerstekken kunt nemen van de 'Buddleja'...als het niet lukt doe ik het in de herfst nog maar een keertje.

Groetjes,
Matabish.
woensdag 22 juli 2009 - 16:20
annis

Annis

Matabish de vlinderstruik vermeerder je inderdaad door zomerstekken te nemen.
Het beste meerdere stekken nemen voor het geval ze niet allemaal aanslaan.
Ik zou alleen de bloemen eruit halen zodat ze niet alle energie in het vormen van bloemen steken maar in het aanmaken van wortels.

groetjes @nnis
woensdag 22 juli 2009 - 17:51
Matabish

Matabish

Bedankt annis, 'k ga de bloemen er meteen uit halen!
Verder zien ze er eigenlijk al heel goed uit.
Na twee dagen slapkes gehangen te hebben zien ze er nu fris en gezond uit!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 22 juli 2009 - 20:11
LauraK

LauraK

Hebben jullie die stekken in water staan, of staan ze in een mengsel van potgrond
en zand, met stekpoeder? Ik wil nl. ook nog wat stekken nemen, en zoek dus naar
de beste methode.

Groeten van Laura.
woensdag 22 juli 2009 - 20:30
Matabish

Matabish

Ik heb ze in zaaigrond gezet.
Zodra ze een wortelgestel ontwikkeld hebben gaan ze in potgrond die drie maanden voedsel bevat.
Dan overwinteren ze buiten in een plastiek serretje tot het voorjaar. en dan de volle grond in.
Zo heb ik meteen het eerste jaar al bloemen!

Groetjes,
Matabish.
woensdag 22 juli 2009 - 20:40
Nogi

Nogi

Wat gebeurd er eigenlijk in de periode na het stekken. Moet je de zomerstekjes dan nog regelmatig water geven? Of laat je deze gewoon rusten?
woensdag 22 juli 2009 - 22:23
Matabish

Matabish

Ze vochtig houden tot ze beworteld zijn. In de winter weinig gieten!
woensdag 22 juli 2009 - 22:38
Peppody

Peppody

ik heb ze gewoon in de tuin gestoken naast de vlinderstruik en heb nu een tiental stekken staan die allemaal zijn aangegaan. Ik heb wel winterstekken genomen vorig jaar. Ik was op het idee gekomen omdat ik het jaar daarvoor een tijdelijk stokje nodig had voor bij m'n bollen en daar het eerste de beste takje voor had gebruikt. Nu staat daar een enorme vlinderstruik op de plaats waar ik dat takje had ingestoken...

Dus gewoon in de grond steken, regelmatig gieten en volgend jaar al een leuk klein struikje hebben.
woensdag 22 juli 2009 - 22:57
dendrodan

Dendrodan

Ik heb in maart mijn budleja gesnoeid en heb enkele takjes in de grond gestoken.
Deze zijn toch aangeslagen.
zondag 26 juli 2009 - 21:35

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon