menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Terugsnoeien beuk en haagbeuk

Toineke

Toineke

Afgelopen lente (maart) heb ik m'n beukenhaag (fagus) aan één kant tot op 10 cm terugesnoeid. De heg heeft mooie nieuwe scheuten gevormd en is netjes terug dichtgegroeid. Volgend voorjaar pak ik de andere kant aan.
M'n vraag is: kan dit fors terugsnoeien in het voorjaar ook bij de haagbeuk (carpinus). Ik lees op het internet dat carpinus in dat geval kan doodbloeden? Heeft iemand daar ervaring mee?
Nog een vraag: kan men fagus en carpinus ook einde juni-begin juli tot op 10 cm terugsnoeien. Zo ja, dan hoef ik niet te wachten tot volgend jaar en begin ik er vandaag nog aan.
zondag 12 juli 2009 - 06:55
hugo

Hugo

haagbeuk (carpinus) scheer je best tweemaal per jaar; De 1e maal in mei - juni, de 2e maal in september - oktober

beuk (fagus) kan je het hele jaar snoeien,, let evenwel op dat er geen zon op de stam kan, dit zorgt voor verbranding en afsterven (stam gaat openbarsten)

groetjes
zondag 12 juli 2009 - 09:00
WiPe

WiPe

Je kan ze nu terugsnoeien tot op 10 cm. met beuk zou ik opletten omdat die bij heet weer last kan hebben van zonnebrand. Het is verstandiger om die reden te wachten tot september tenzij de haag niet in de volle zon staat natuurlijk.
dat haagbeuk gaat doodbloeden als je ze snoeit in de winter wil ik betwijfelen. Ze kunnen gaan bloeden en dat is niet echt goed. Als je het kan vermijden zou ik ze zeker niet snoeien in het voorjaar. Maar ik betwijfel ten zeerste dat haagbeuk daaraan per definitie dood gaat.
zondag 12 juli 2009 - 12:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon