menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Snoeien van Juglans

spruce

Spruce

Hallo, een kort vraag over de snoei van Juglans.

Ik heb gisteren een tak afgedaan van mijn kleine noteboom.

De tak was een oorspronkelijke gestel tak - maar droeg vorig jaar geen blaadjes. Ook dit jaar was er niets te zien en op de tak zaten allemaal kleine bultjes.

Om de gezonde hoofdstam niet te willen beschadigen, heb ik enkele cm's in acht genomen en dus niet te kort bij de hoofdstam geknipt.

Na het wegnemen van de tak blijkt deze hol te zijn. Het hout was dood (bruin) en was vermolmd.

Ik weet dat Julgans holle houtstructuur maakt - nu is mijn vraag = moet ik nu korter bij de hoofdstam gaan bijsnoeien om te vermijden dat er water in deze holle tak kan blijven staan en dus water (schimmel, rot) kan komen aan de hoofdstam.

Een holle pijp kan water bevatten - dat is zo een beetje mijn vraag.
maandag 6 juli 2009 - 00:48
spruce

Spruce

Dirk, bedankt voor reactie maar mijn hoofdvraag was eigenlijk of ik de stam verder moet bijsnoeien.

een holle pijp kan water bevatten en rottend hout kan niet goed zijn voor het gezonde materiaal van de boom.
maandag 6 juli 2009 - 12:51
WiPe

WiPe

De boom zorgt er zelf wel voor dat dat rot zich niet kan verspreiden in het gezonde hout.
Het risico bestaat dat als je te ver snoeit, dat je dan de natuurlijke afgrendeling van de boom beschadigd waardoor het rot zich net wel kan verspreiden.
maandag 6 juli 2009 - 12:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon