menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe Cupressocyparis leylandii snoeien

kozzen

Kozzen

Hallo,

Anderhalf jaar geleden heb ik een 40-tal leylandii's op een rij laten planten met de bedoeling er een gesloten haag mee te vormen. De leylandii' s zijn geplant elke 50 cm.
Momenteel zijn ze in de hoogte al redelijk gegroeid, nu ongeveer 1m50 maar op de zijkanten is er zeker nog geen spraken van dichtgroei.

Nu heb ik gelezen dat de toppen best gesnoeid worden indien ik een gesloten haag wil bekomen.

Is 't de bedoeling om dan enkel de bovenste toppen en de zijdelingse toppen op de voor -en achterkant van de leylandii's te snoeien ? Of moet ik ook tussenin elke leylandii snoeien? Momenteel heb ik enkel de boven en voor- en achterkant gedaan...

Alvast bedankt voor jullie reactie!
vrijdag 15 mei 2009 - 15:26
Kwest

Kwest

Hallo Kozzen,

Denk dat je het goed gedaan hebt: door de planten in te toppen, bevorder je de groei op de zijtakken daaronder zodat die beter zullen groeien en je haag zal op termijn dichtgroeien.
Leylandii is een heel snelle groeier, dus je zult heel vlug een dichte haag hebben.
Spijtig genoeg gonst het onheilsberichten over leylandii's, heel wat hagen zijn aangetast en vele sterven af, begint met bruine plekken die zich uitbreiden tot hele stukken haag doodgaan. Komt meestal voor bij oudere hagen, (+ 10 jaar). Ik zou de haag zeker niet planten. In mijn tuin is de helft van de tuin ermee afgeboord (stond hier al toen we onze woning kochten). En ja, onze haag is ongeveer 8 jaar oud en krijgt hier en daar bruine vlekken. Ik hou mijn hart vast....
Meer lees je op mijn blog: http://www.tuin-aanleggen.be/2008/10/slecht-nieuw-voor-eigenaars-van.html

Groeten,

Kwest

www.tuin-aanleggen.be
vrijdag 15 mei 2009 - 18:32
kozzen

Kozzen

Kwest,

Bedankt voor je reactie!

maandag 18 mei 2009 - 15:10

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon