menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verschil tussen een noot buccaneer en een broadview cultivar

Ga naar meest recente reactie

spruce

Spruce

Zeg, heeft iemand van jullie een buccanneer en een broadview noot staan ?

Het zit namelijk zo. Vorig jaar liet ik een buccanneer en broadview (vrij jonge bomen) planten ... van kwekerij 1 (om het makkelijk te houden). Op het tiket stond duidelijk broadview en buccanneer te lezen. Ik heb de bomen niet zelf geplant, onze tuinman heeft dat gedaan. Als je gaat kijken naar de kleur van de stam, zou je ook de indruk krijgen dat om 2 verschillende cultivars gaat.

Dit jaar heb ik daar een grotere en dikke buccaneer laten bijplanten van een totaal andere kwekerij - kwekerij 2.

Nu weet ik dat buccanneer en broadview goed moeten samen gaan, kwestie van bloei katjes (mannelijke) en stampers (vrouwelijke).

Nu zie ik plots dat mijn nieuwe buccanneer GEEN ENKEL katje heeft. Deze boom heeft wel een massa stampers.

Op de oude buccaneer en de broadview staan stampers EN katjes.

Nu begin ik te vermoeden dat één van de 2 kwekerijen mij in het ootje heeft genomen. Ik heb ergens gelezen dat een broadview typisch zijn katjes en stampers samen laat groeien zodat deze boom zijn eigen kan bestuiven wat in princiepe niet zo makkelijk voorkomt in de noten cultivars.

Vraag is natuurlijk om zeker te zijn - heeft één van jullie een buccanneer staan en wat doen die vandaag ? Zitten er al katjes in ?

Zo neen, is het verhaal vrij logisch en heeft kwekerij 1 mij belazerd (2 broadviews verkocht ipv 1 broadview en 1 buccaneer). Zo ja, lijkt het erop dat kwekeri 2 mij toch wel een rare boom heeft verkocht - één die geen katjes maakt (zieke boom ?).

Ben ééns benieuwd of één van jullie notenliefhebbers mij kan wijzer maken - en ja ik geef toe, ik heb te weinig geduld om nog enkele weken te wachten om te kijken of de boom van kwekerij 2 toch nog zijn katjes gaat maken.
maandag 20 april 2009 - 22:30
spruce

Spruce

Komaan, kan er niemand eens gaan kijken naar zijn Buccanneer of er al katjes op komen ?
dinsdag 21 april 2009 - 21:05
spruce

Spruce

Ondertussen heb ik eens met de kweker gebeld en die heeft me gemeld dat een pas geplante boom raar kan doen het eerste jaar dat hij moet aanslaan.

Hij dacht dat de vrouwelijke bloemen en blaadjes reeds in de bot zaten toen ik hem gezet heb, en dat deze dus onvermijdelijk waren. Daarna heeft de boom zich op andere dingen gefocuseert om goed aan te slaan - waarsch. zijn wortels.

Is er iemand die iets kent over bomen en hoe ze aanslaan ?

Het zou wel kunnen dat de kweker het bij het rechte eind heeft - de boom had een kluit en was pas uitgedaan uit zijn grond.
zondag 3 mei 2009 - 22:56
WiPe

WiPe

Lastige vraag. Bomen kunnen op verschillende manieren reageren op de stress van het verplanten.

Door het verplanten is de boom wortels kwijt. Normaal gesproken zal de boom dan eerst moeten investeren in nieuwe wortels voor zowel opname als stabiliteit. Voor het afgrendelen van de beschadigde wortels en voor het vormen van de nieuwe wortels heeft de boom heel veel energie nodig. Die energie kan de boom alleen maar door eigen productie via de fotosynthese verkrijgen. De boom heeft op gene enkele manier de mogelijkheid om rechtstreeks een energiebron van buitenaf aan te spreken. Dat betekent dus dat de boom in zo'n situatie veel minder energie gaat steken in het maken van nieuwe scheuten. Dat kan je makkelijk zien aan de schotlengte en de jaarringen. Maar ook in de bloei en de vruchtzetting zal minder geïnvesteerd worden.
Vraag is wat dat doet met de bloemknoppen die al in aanleg aanwezig zijn. En dat is van zeer veel factoren afhankelijk. In het slechtste geval zal de boom uitlopen en daarna doodgaan. In het beste geval zie je geen verschil. Het kan ook dat de takken gedeeltelijk indrogen na het uitlopen, of dat aleen de bloemen verdrogen. Dat hangt af van hoeveel wortels de boom kwijt is, hoe goed hij voorbereid is, de soort, het individu, de bodem, het vochtgehalte van de bodem, de manier waarop hij geplant is en van nog een aantal zaken die me niet zo meteen te binnen schieten.

Ik kan je maar een ding aanraden: wacht rustig af en kijk wat er gebeurt. En eens de boom vruchten draagt zal je kunnen zien of je effectief de juiste variëteit gekregen hebt die je besteld had.
maandag 4 mei 2009 - 18:41
Schunsland

Schunsland

Ik heb een Broadview staan, en daar zitten stampers aan, en de katjes liggen al op de grond, er hangen er geen meer aan de boom. Die is dus vroeger dan de Buccaneer, ook het blad van de Broadview is al verder/groter

Ik heb ook een Buccaneer staan, en daar zitten stampers aan én katjes, die nog klein zijn, sommige katjes zijn nog maar net op komst.

En aangezien uw boom pas geplant is, kan hij dus wel wat later zijn met de katjes, omdat hij eerst wortels moet maken.
maandag 4 mei 2009 - 20:25
spruce

Spruce

Wipe,

Ik heb onlangs de kweker nog een tweede keer teruggebeld en daarna met een vrij secuur revalidatie begonnen =

- water geven als het echt nodig is,
- grond omwoelen na een fikse regenbui - maximaal zuurstof aanbieden aan het wortelgestel,
- geduld uitoefenen,

En vandaag is er goed nieuw - ik heb daarjuist gezien dat de boom op een aantal takken en op de hoofdstam nieuwe uitlopers klaar heeft staan. Ik hoop dan ook dat de boom in de komende maanden nog voldoende fotosynthese kan doen om volgend jaar zijn stress situatie voldoende af te bouwen.

Nu is mijn vraag - sommige van die slapende ogen die geactiveerd werden staan zeer kort op elkaar. Zo zag ik een plaats waar de boom 4 stammen wil maken over een lengte van een 4 tal cm.

Is het verstandig om deze gerust te laten, of moet ik uitdunnen ?

De boom zit in een zeer speciaal parket. Hij heeft in maart blaadjes gemaakt, die zijn onmiddellijk afgestorven, en nu loopt hij opnieuw uit maar op de gestel takken en op de hoofdstam. Wat te doen, het is alvast goed nieuws dat de boom nog niet dood is.

In ieder geval voel ik me een beetje leerling tovenaar en de boom kan helaas niet zeggen wat ie voelt of wilt.
maandag 29 juni 2009 - 01:57
WiPe

WiPe

Ik zou nog geen victorie kraaien. Laat in ieder geval alle blad staan zodat de boom zo veel mogelijk blad heeft om aan fotosynthese te doen.
Maar hou er rekening mee dat wat je nu ziet St Janslot zou kunnen zijn en misschien niet kan volstaan om de boom te laten overleven.
maandag 29 juni 2009 - 12:52
spruce

Spruce

De kweker had me vertelt dat een noot zich zelfs nog in de maand september kan uitlopen om zich te redden. Of dat voldoende is, is natuurlijk een ander paar mouwen.

Als dat nog in september komt, is dat niet meer Sint Jans lot.

Wipe, idd - na wat googelen - blijkt dat het sint jans lot is. Waarom ben je hier negatief over ? Zijn dit slechtere loten ?
maandag 29 juni 2009 - 22:57
WiPe

WiPe

Die loten zijn an sich niet slechter. Het probleem heeft eerder te maken met de energievoorraad van de boom.

Globaal gesproken (ik heb het dus niet specifiek over deze boom) kun je stellen dat bomen dood gaan wanneer ze te weinig reserves hebben om zich voldoende te verdedigen tegen aantastingen. Als ze voldoende reserves hebben is er geen probleem. Dan worden aantastingen afgegrendeld. Vooral de afgrendelingszone (CODIT 4 voor degenen die de acterliggende theorie kennen) is daarbij zeer effectief maar vraagt veel energie. Die afgrendelingszone wordt gevormd in het cambium en grendelt het nieuwe hout af van het hout dat aanwezig was op het moment van de aantasting. Probleem daarbnij is dat de reserves die in het oude hout opgeslagen zitten mee afgegrendelt worden en dus niet meer ter beschikking staan van de boom.

De boom zal zich dus moeten redden met wat hij zelf zal kunnen aanmaken vanuit het blad. Hoe meer blad hoe meer kans dat dat nog goed komt.

Wanneer een boom niet uitloopt vanuit zijn knoppen moeten de slapende knoppen geactiveerd worden vanuit die reserves. Dat kan betekenen dat de boom zijn reserves sterk moet aanspreken. Bovendien heeft St janslot relatief weinig blad het eerste jaar. Daardoor kan de boom dus maar heel beperkt aan fotosynthese doen en worden de reserves slechts beperkt of zelfs niet aangevuld.

De kans is dus reëel dat de boom, die door de omstandigheden sterk verzwakt is, over onvoldoende energiereserves kan beschikken om aantastingen af te grendelen. Daardoor kunnen pathogenen vrij spel krijgen en de boom de doodsteek geven.

Een en ander hangt daarbij rechtstreeks samen met de dikte van de stam. Hoe dikker de boom hoe groter de stamomtrek en dus hoe meer weefsel er moet gevormd worden om aantastingen af te grendelen. Jonge boompjes met een beperkte stamomvang kunnen dus met minder blad volstaan om een voldoende sterke afgrendeling te maken. Voor bomen met iets of wat stamomvang kan St Janslot niet volstaan om te overleven.
dinsdag 30 juni 2009 - 21:31
spruce

Spruce

Wipe, bedankt voor deskundige uitleg.

Het hangt er dus van af hoeveel foto synthese de boom nog kan doen ?

Kan je de boom ook aan het infuus hangen ? Ik zag onlangs op groene vingers dat men een blad bemesting toepaste. Dus stoffen die door het blad kunnen opgenomen worden ... ok eerst moeten er blaadjes gevormd worden ... maar het kan misschien een goed idee zijn.

Ander idee om een "infuus" toe te dienen ?

Ik kan wel melden dat er veel scheuten te zien zijn. Op de grootste scheut kan je zien dat de boom zelfs een tak aan het vormen is - waar blaadjes op staan.

In ieder geval hoop ik dat er voldoende blaadjes komen.

De boom is geen kleine boom - maar ook geen supergrote - het was de kleinste maat van de draadkluit notelaars.

In ieder geval hoop ik dat de boomkweker een goede kluit heeft gemaakt.
dinsdag 30 juni 2009 - 22:43
WiPe

WiPe

Met dat infuus zou je meststoffen kunnen toedienen, mineralen die door de boom opgenomen worden. In de fotosynthese worden suikers aangemaakt die verbrand kunnen worden (waarbij energie vrijkomt) of die omgevormd worden tot zetmalene die samen met de mineralen de cellen kunnen vormen waaruit de boom opgebouwd is.

Probleem is dat planten maar een bron voor die suikers hebben en dat is de fotosynthese.
woensdag 1 juli 2009 - 09:11
spruce

Spruce

Wipe,

ondertussen staan de blaadjes nu nog aan de boom. Het lijkt erop dat ze niet meer afsterven zoals in het begin van het jaar.

De eerste blaadjes zijn gegroeid maar zijn nog niet zo groot als de grootste Juglans blaadjes die ik op mijn andere bomen zie. Idd - het zal St Jans lot zijn - maar ze blijven zeker niet superklein.

Nu begin ik toch te vermoeden dat de boom een beetje optimistisch geweest is om zoveel slapende ogen te openen. Ik ben natuurlijk uitermate blij dat er zoveel slapende ogen aan het groeien zijn tot een klein takje met kleine tot middelgrote blaadjes.

Mijn bedenking is = het grote aantal blaadjes zal de boom opnieuw in de problemen brengen als deze blijven groeien want het wortelsysteem is nog onder "stress" - sowieso zal de boom enkele jaren onder "stress" staan, dat ik heb ik gelezen op het internet. En ten tweede - sommige ogen staan nogal ongelukkig. Ze staan op plaatsen die op termijn (3-4 jaar) toch beter weggensoeid worden.

Nogal ingewikkeld misschien - maar is het mogelijk om de boom op te volgen om te spotten wanneer hij teveel bladmassa aan het maken is ? Ik wil afsterven vermijden. En is het goed om overbodige takjes af te snijden - of geeft dat alleen maar extra problemen omdat de boom zoals je zegt dan weer moet gaan afgrendelen ?
maandag 13 juli 2009 - 12:27
WiPe

WiPe

de boom hefet nu alle blad nodig om alsnog zoveel mogelijk aan fotosynthese te doen en op die manier zijn energiereserves aan te vullen. Voorlopig moet je alle blad aan de boom laten. Volgende zomer kun je dan alle ongewenste scheuten wegknippen. maar geef de boom nu eerst de kans om voldoende te recupereren.
maandag 13 juli 2009 - 13:09
spruce

Spruce

de boom heeft op 21 juli een hagelstorm over zich gekregen. Dat heeft natuurlijk pijn gedaan. Vele nieuwe scheuten en blaadjes zijn weggefreesd door de hagelstorm.

Hoe kan ik zien of de boom nog voldoende "goed bezig" is om klaar te zijn voor de lente van 2010 ?

Moet ik nieuwe knoppen gaan zoeken op de stam ?

De boom heeft geld gekost en gezien de situatie met de verzekering zou het voor mij belangrijk zijn om in te kunnen schatten of de boom nu nog schema zit om het te overleven.
dinsdag 28 juli 2009 - 12:30
WiPe

WiPe

Het is in alle omstandigheden moeilijk in te schatten of de boom het nog zal redden of niet, zeker als je de boom in kwestie niet kan zien.
woensdag 29 juli 2009 - 09:37
spruce

Spruce

Wipe, dat weet ik ook dat je hem niet kan zien.

Maar is er iets dat ik kan opvolgen ? B.V. moet zo een boom nu knoppen aanleggen op de takken die volgend jaar gaan openen ? Ik ben ook maar een leek - en als de boom kapot is komt de verzekering tussen (in dit geval, mits betaling van franchise)
woensdag 29 juli 2009 - 18:25
spruce

Spruce

Voor de volledigheid - ik heb 2 weken terug de boom in kwestie uitgehaald en een nieuwe in de plaats gezet =

1) alle gesteltakken waren dood, behalve één tak was half dood omdat daar een nieuw takje was uitgelopen,
2) geen bladknoppen aanwezig op de boom
3) toen de boom uitgehaald was, bleek dat deze toch wel zo'n 15-20 te diep geplant was - reden = slechte kluit ! Ik heb voor mijn nieuwe boom nog een korting van 50% gekregen
4) Vele takken waren geïnfecteerd met koraalzwammetje
5) Bovenaan de top waren nog enkele takken die niet dood waren - ik heb dat pas gezien toen de boom eruit was
6) Stam was niet dood
7) Een klein worteltje - nieuwe uitloper had die boom gemaakt

Enfin, ik heb al discussie gehad met mijn schoonvader dat ik de boom te vlug afgescheven heb - en "vermoord" heb. Maar ik denk nog altijd dat ik de juiste beslissing genomen heb. De kluit was slecht, daardoor stond ie te diep, wortels afgestorven. Boom heeft nog één takje en worteltje kunnen maken en heeft het onderspit gedolven t.g.v. de hagelstorm en de infectie met koraalzwammetje,

RIP boom

ps = laat dit een les zijn aan alle tuinvrienden - een boom met draadkluit zetten, vereist dat je de draadkluit aan een onderzoek onderwerpt en gaat checken of de verkoper geen extra aarde in de bovenkant van de wortelkluit steekt.
zaterdag 3 april 2010 - 01:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon