menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Notenboom verplaatsen

mirjam1966

Mirjam1966

hoi allemaal ik ben nieuw op dit forum,

ik heb een vraag die ik niet precies kan terug vinden op google.

Ik kan van iemand gratis een notenboom krijgen deze moet ik wel zelf uitgraven en dan bij mij in de tuin plaatsen.

wie kan mij een aantal tips en adviezen geven over hoe dat te doen.

de boom die ik krijg is 3,5 meter groot en heeft een stam waar je met 2 handen aanelkaar om heen kan

-hoeveel moet ik rond om de boom uitgraven zonder de wortels te beschadigen
-hoe diep moet ik uitgraven
-hoe diep moet ik hem in mijn eigen tuin zetten
-mest zorgt voor verbranding dus dat niet
-andere dingen waar ik op moet letten
-er moet een steunstam naast


wie kan mij wat tips geven,

mvg mirjam
zaterdag 11 april 2009 - 09:16
JovanDreumel

JovanDreumel

1e Je bent aan de late kant om de boom te verplaatsen, maar als hij nog geen blad heeft dan kan het nog
2e Als hij nu weg moet, dan kun je het nog proberen
3e Wortels beschadigen doe je altijd, maar graaf wel minimaal 50 cm rondom de stam of meer (als je hem met een kraantje kunt oppakken)
4e Graaf eerst het gat waar hij in moet komen 1/3 ruimer uit dan de kluit en steek de kant schuin af.
5e De boom moet niet dieper geplant worden dan hij gestaan heeft en als kluit mee komt
6e spit het plantgat onder in goed los.
7e Zet de boom met drie palen, die een meter boven de grond komen en 80 cm in de grond met goede boombanden vast.
8e Werk daarna de grond naar de kluit en trap de grond naar de kluit vast.
9e Geef flink water en laat de boom daarna met rust en hoop dat het goed komt
10e wees voorzichtig met de takken, dat die niet afbreken om "bloeden" te voorkomen.

Tijdens het transport kluit en takken afdekken met een zeil. Laat vooral de kluit niet opdrogen. Daarom eerst het gat graven.

Succes

zaterdag 11 april 2009 - 11:13
WiPe

WiPe

De grootte van de kluit is afhankelijk van de stamdoorsnede. De doorsnede van de kluit moet ongeveer 10 keer de stamdoorsnede op 1,5 meter hoogte zijn. Ik veronderstel dat je een kluit zal moeten maken van 80 tot 100 cm doorsnede.
zondag 12 april 2009 - 11:40
spruce

Spruce

dag Mirjam,

het is het met uwe boom ?

Ik heb onlangs ook een (grotere) noot gezet. Besef dat die boom op een bepaald moment met u gaat spelen i.p.v. u met de boom.

Tijdens het zetten viel het ons vooral zwaar om de juiste hoogte te krijgen ! Ik heb op bepaald moment - met veel spijt - moeten beslissen de boom er terug uit te halen omdat hij te diep stond.

Dus zie aub dat je alles bij de hand hebt om hem te stiepen en te basculeren. Ik kan je verzekeren als je niet alle materiaal bij de hand heb is de conclusie "hij staat goed" snel gemaakt en dat is toch wel spijtig voor zo een mooie boom om hem te zien wegkwijnen.

Ik had een stevige schraag met doek en de boompalen omgetoverd tot stiepen zodat we de kluit konden ondervullen en hem op hoogte te krijgen.
zondag 19 april 2009 - 15:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon