menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Gekregen struikenwat zijn ze

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

een vriendin was haar voortuin aan het veranderen(maakt er een oprit) en belde of ik geen interesse had in een paar struiken om te planten.
gratis!! heb ik altijd interesse in dus ik vraag: welke struiken zijn dat?
geen idee,van die struiken met bloemekes in.....
dus ik naar daar,ze komen wel bekend voor,maar ik kan ook niet op de naam komen,wie helpt??
deze ruikt lekker(de bladeren,als je ze kneust maar je ruikt het ook zo wel)vind ik..beetje een mix van laurier,walnootblad-baslicumluchtje vind ik
rarara hoe heet ik?
[afbeelding verwijderd niet-https]

hibiscus??
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]

en dit zijn "bloemen" zei ze,ook geen idee welke.
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 20 maart 2009 - 09:41
WiPe

WiPe

1. Choisya ternata
2. & 3. Hibiscus syriacus
4. Een gok, ik vermoed Lysimachia 'Firecracker'. Maar schiet me nu niet dood als dat fout moest zijn.
vrijdag 20 maart 2009 - 09:57
leeuwtje

Leeuwtje

Die tweede is een hibiscus.
vrijdag 20 maart 2009 - 09:57
cetinel

Cetinel

is het toch een choysia,leuk
hibiscus was dus ook juist
en die blommekes ga ik effe opzoeken
bedankt voor de snelle reacties,welke standplaatsen zijn het best geschikt voor deze gekregenelingen??

ooops blommekes woekeren.....
zal ze maar vanachter zetten dan,daar kunnen ze hun gang gaan....
vrijdag 20 maart 2009 - 10:01
the666bbq

The666bbq

tja heel wat van die 'geschenkjes' zijn of woekeraars, of snelle groeiers, of toch niet wat de vorige eigenaars er van verwachten Een gegeven paard moet je dus af en toe wel eens in de bek durven kijken Als iemand je guldenroede cadeau doet bijvoorbeeld wees er dan maar zeker van dat je tuin de volgende jaren vooral uit guldenroede zal bestaan

Geef mij maar liever stekjes of stekmateriaal, zaden of overschotjes van de zaailingen
vrijdag 20 maart 2009 - 10:12
cetinel

Cetinel

guldenroede had ik vroeger in mijn hof,vond ik best te pruimen,hield me in de lente bezig met verwijderen van een deel ervan en de rest vormde een mooie afscheiding van de tuin.
vrijdag 20 maart 2009 - 10:21
andreash

Andreash

[afbeelding verwijderd niet-https]

Voor als je het niet kunt lezen:

Gulden roede/ heeft ierst langhe breedachtighe bladeren op der aerden ghesprayet/ en tusschen dyen coemt voort eenen bruynen steel onderhalven voet hooghe/ met ghelijcken maer mindere bladeren/ daer aen dopperste vele cleyne corte steelkens aenwassen/ met geele bloemkens becleet/ die als zy rijp sijn wech vlieghen ghelijck die bloemen van Heydensch wondtcruyt. Die wortel es faselachtich ende bruyn.

Plaetse

[176] Dit cruyt wast in die bosschen/ berchachtighe plaetsen ende op vette gronden.

Tijt

Dit cruyt bloeyet meest in Ooghstmaent.

Naem

Nu ter tijt wordt dit cruyt in Latijn gheheeten Virga aurea/ ende in onse tale/ Gulden roede/ ende anders gheen namen en sijn noch ter tijt bekent.

Natuere

Van smaecke es dit cruyt den Heydensch wondecruyt seer ghelijck ende daer om oock van natueren.

Cracht en werckinghe

A Gulden roede es oock een wondecruyt en heeft alle cracht van Heydensch wondtcruyt/ ende mach daer voor in alle saken daer dat Heydensch wondtcruyt goet toe es gebruyckt worden.

B Gulden roede in wijn ghesoden ende ghedroncken es seer goet tseghen den steen sonderlinghe van den nieren/ ende doet den selven breken ende met dat water rijsen ende afgaen. Tselve doet oock dat water van dit cruyt met wijn ghedistilleert ende een tijt ghedroncken.

Met andere woorden: Last van nierstenen?? Wijn met guldenroede drinken
maandag 23 maart 2009 - 15:05
iecee

Iecee

Choisya ternata woekert niet en is zoals de meeste groenblijvende gemakkelijk te snoeien
hibuscus heeft wel wat ruimte nodig maar groeit traag en zaait zichzelf.
dinsdag 24 maart 2009 - 11:40
iecee

Iecee

ik denk
Ajuga reptans Atropurpurea
donderdag 26 maart 2009 - 14:55
Cristalix

Cristalix

Als ik mij niet vergis heeft die Choisya wat last gehad van de vorst. Hou er rekening mee dat dergelijke Choisya's niet volledig winterhard zijn, zet ze dus liefst op een beschutte plaats. Ik dacht dat ze al problemen kunnen hebben met -6°c.
vrijdag 27 maart 2009 - 17:48
cetinel

Cetinel

aha,bedankt voor de tip!
vrijdag 27 maart 2009 - 19:53
iecee

Iecee

als ze jong zijn zijn ze vorstgevoelig maar ddarna kunnen ze er wel tegen.
zet bladhoudende planten altijd uit de koude vrieswind want dan drogen ze uit omdat ze geen water kunnen opnemen in een lange vriesperiode.
soms gaan ze daar inderdaat van dood.
vrijdag 27 maart 2009 - 21:10
cetinel

Cetinel

jong is ze niet hoor,is meer dan een meter hoog,zal toch enkele jaren geduurd hebben om zo uit te groeien veronderstel ik.
was wel een ferme pol,heb ze gescheurd en heb nu dus 5 nieuwe struiken in mijne hof staan.
wanneer bloeit de choiysa ternata eigenlijk??
en zou die wel bloeien nu ze verplant is,of zal ik geduld moeten oefenen tot volgend jaar??
zondag 29 maart 2009 - 21:12
cetinel

Cetinel

net gelezen: bloeit in mei-juni
maar of ze dit jaar zal bloeien??
zondag 29 maart 2009 - 21:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon