menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Catalpa in zandgrond

Ga naar meest recente reactie

dejos_2004

Dejos_2004

hallo forumers, is het mogelijk catalpa te planten en te laten overleven uiteraard in droge zandgrond?
ik zou wel compost in de grond vermengen, en overweeg een sproeisysteem te plaatsen. ik zou kiezen voor de natuurlijke vorm , dus geen bolvorm ofzow, hoe groot word de kruin van zo een trompetboom, is hij snelgroeiend? veel vragen voor een groengezind nog veel te leren tuinier in spee
donderdag 7 september 2006 - 22:14
WiPe

WiPe

Zandgrond is geen probleem. Te natte bodems zijn slechter omdat de soort dan gevoelig is voor verticillium.
Kompost onderwerken is zeker nuttig. Water geven kan nadelig werken als het niet goed gebeurd: beter een keer heel vaal dan regelamtig een beetje.
Snelgroeiend is vrij relatief, het is in ieder geval geen extreem trage groeier.
De boom wordt op termijn een 15 meter hoog, met een kruindoorsnede van om en nabij de twaalf meter. Catalpa bignonioides heeft nogal de neiging om op termijn scheef te zakken. Catalpa ovata zou dara beter tegen bestand moeten zijn.
vrijdag 8 september 2006 - 11:24
dejos_2004

Dejos_2004

bedankt voor je reactie wipe,
die lijkt wel groot te worden,is het mogelijk in te snoeien zonder nare gevolgen? hoelang duurt het ongeveer om zulk afmeting te bereiken? is dat vergelijkbaar met notelaar? of is het sneller? ik wil daar een idee over hebben, het is de bedoeling een schaduw boom te zetten. het is dom meer dan 10 jaar te
moeten wachten op het resultaat want dan zijn we oud en versleten he,snap je. is misschien beter andere alternatieven te zoeken
zaterdag 9 september 2006 - 10:06
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

dejos,

Een catalpa is zeker niet te vergelijken met een notenboom ed.
Catalpa's groeien véééééél sneller.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Deze is nu 2 jaar geleden helemaal kaal gesnoeid, allen de stam hadden we laten staan
dit om je een idee te geven.
Ik had het eerste jaar al terug schaduw
zaterdag 9 september 2006 - 11:07
Kwest

Kwest

Als je een catalpa wilt die je niet in een bolvorm wil snoeien, maar verder laten uitgroeien, moet je zeker een niet geënte boom zoeken. Maw een boom met een hooftstam.

Caltalpa's groeien snel, op 5 jaar tijd heb je een boom van 5 -6 meter hoog, door zijn grote bladeren geeft hij veel schaduw. Let erop dat de boom wat beschut staat, bij felle wind is er nogal vlug takbreuk.
zaterdag 9 september 2006 - 19:45
WiPe

WiPe

Een boom die kaal gesnoeid wordt gaat die snoei proberen te compenseren. Het gevolg daarvan is dat de boom vrij lang schot maakt met groot blad, wat dan weer tot de foutieve zegswijze 'snoeien doet groeien' geleid heeft.
Het is in ieder geval zo dat je opp basis van de groei van dergelijke knotboom, geen uitspraken kan doen over de groeisnelheid van de soort. Catalpa die vrij kan uitgroeien groeit ongeveer even snel als een okkernoot.
zaterdag 9 september 2006 - 20:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon