menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Haagbeuk boom

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Kan ik een haagbeuk Carpinus betula, NU ( als het niet meer vriest in de nacht?) geheel zonder blad nog snoeien of moet ik wachten tot het najaar?
Ik zou graag de onderste 10 takken van elke boom weghalen omdat ze zo ontzettend hoog en breed geworden zijn.
zondag 1 februari 2009 - 15:07
deHaan

DeHaan

Je kan hem nu wel snoeien, maar pas op dat je de stam aan de zon laat wennen.
Dus elk jaar 1 a 2 takken b.v
zondag 1 februari 2009 - 21:17
Mandy

Mandy

maar ik moet zeker wel even wachten tot de nachtvorst over is?

Er zijn takken van 3cm doorsnee en takken van wel 8 cm doorsnee.
maandag 2 februari 2009 - 09:33
Mandy

Mandy

Ik heb 8 van deze bomen, ongeveer 10 meter hoog en een dikke 4 meter breed vlak bij mijn huis staan en als ze in blad staan zie ik de rest van de tuin bijna niet meer, dus er MOET echt iets af, maar ik zal nog een paar weekjes wachten en dan van elke boom een tak of 4 afhalen....... en volgend jar maar weer zo'n aantal., denk ik....
maandag 2 februari 2009 - 10:50
WiPe

WiPe

Haagbeuk is een van die soorten die kan gaan bloeden. Je kan best wachten tot de bomen in blad staan, anders kunnen we hier binnenkort weer eens een vraag over bloeden beantwoorden.

Spreiden over een paar jaar is inderdaad beter.

Je kiest best eerst de takken die wegmoeten. Vervolgens probeer je te vermijden dat d etakken die vlak naast mekaar of vlak boven mekaar staan in dezelfde snoeibeurt weggezaagd worden.

De takkraag (dat is de verdikking aan de basis van de tak) moet je absoluut in tact laten.
maandag 2 februari 2009 - 12:57
Mandy

Mandy

maar is het niuet juist de bedoeling dat je zo dicht mogelijk langs de bast afzaagt?
maandag 2 februari 2009 - 13:16
WiPe

WiPe

Kort gezegd komt het er op neer dat de takkraag weefsel bevat van zowel stam als tak. De takkraag beschadigen komt dus neer op het beschadigen van de stam. Als het de bedoeling is om een tak te verwijderen is het niet nodig om de stam te verwonden. Dat kan je vermijden door de takkraag te respecteren.

Bedenk wel dat de takkraag laten staan nog iets anders is dan op kapstokken zagen.

Bij het afzagen van takken moet je ook vermijden dat het kernhout komt bloot te liggen. Takken die al kernhout gevormd hebben zijn eigenlijk al te groot om zonder schade af te zagen. Voor sommige soorten (olm bv.) betekent dat dat de tak niet groter mag zijn dan pakweg 5 cm. Bij andere (zoals linde) kan dat tot pakweg 15 cm.
maandag 2 februari 2009 - 18:54
deHaan

DeHaan

Haagbeuk wil inderdaad bloeden, heb ik niet bij stilgestaan.
Dus in de zomer snoeien.
Zie de andere reactie,s
maandag 2 februari 2009 - 21:34
vanparystje

Vanparystje

Het beste tijdstip om iedere boom te snoeien is als hij volledig in blad staat, maar waarom willen velen het doen in de winter omdat ze dan veel beter zien.

Ik zou je afranden van aan elke boom 10 takken af te doen in 1 jaar. Doe er per jaar 3 ofzo zeker niet meer want als het nogal dikke takken zijn zal de boom er van af zien en moet hij veel te veel energie steken in het reddenvan zichzelf.

Doe je er 10 af van een boom gaat hij gewoon kapot.
dinsdag 10 februari 2009 - 17:59
WiPe

WiPe

Het beste tijdstip om iedere boom te snoeien is als hij volledig in blad staat

Dat klopt dus niet. In de groeiperiode kunnen bomen veel makkelijker afgrendelen waardoor ze veel minder kans maken op aantastingen. Voor bomen die kunnen bloeden is snoeien in de zomer noodzakelijk, maar knot- en leibomen moeten dan weer in de winter gesnoeid worden.

Doe je er 10 af van een boom gaat hij gewoon kapot.

Dit is wel erg kort door de bocht. Iedereen die al eens een boom geknot heeft zal je kunnen vertellen dat de boom nadien gewoon weer uitgelopen is.
Bij het opkronen van een boom gelden een aantal andere regels wat betreft de hoeveelheid takken die in een werkbeurt mogen weggezaagd worden. Doorgaans wordt er om de twee jaar gesnoeid en mag er maksimaal 20 % van de bladmassa weggehaald worden.

als het nogal dikke takken zijn zal de boom er van af zien en moet hij veel te veel energie steken in het reddenvan zichzelf

Als je dikke takken gaat wegzagen komt het kernhout bloot te liggen. Aangezien de boom niet kan afgrendelen in het kernhout betekent dat dat aantastingen zich zeer gemakkelijk kunnen verspreiden door de boom wanneer te zware takken worden weggezaagd. dat is voor de boom niet goed, en vraagt veel energie, maar dat betekent nog niet dat de boom daar per definitie veel last van zal ondervinden. Dat hangt namelijk ook heel erg af van snoeitijdstip, soort, conditie en standplaats.
dinsdag 10 februari 2009 - 18:26
vanparystje

Vanparystje

Inderdaad WiP ik heb een fout gemaakt, knotbomen moeten inderdaad tijdens de winter- vroeg voorjaar genknot worden.

inderdaad misschien te kort maar het klopt wel. Vele bomen dienen niet om te knotten en wat ben je met waterloten? niets want daar zit geen sterkte in en dan moet je snoeien en snoeien en snoeien en snoei je in feite toch wel kapot.

De boom gaat wel last ondervinden als de wonden te groot zijn, hij steekt daar dan heel veel energie in en kan die energie niet in het normale gebeuren steken.
dinsdag 10 februari 2009 - 19:00
WiPe

WiPe

Het probleem is eigenlijk dat je de klok wel hebt horen luiden maar dat je niet goed weet waar de klepel hangt. Daardoor maak je nog wat fouten die je makkelijk zou kunnen vermijden door de vakliteratuur er nog eens goed op na te lezen.
Laten we duidelijk zijn: zware takken snoeien is niet goed voor een boom. Maar bomen gaan daar niet meteen dood van, zelfs niet wanneer er tien zware takken weggezaagd worden. Net daardoor zie je nog steeds zeer vaak toestanden die door een minimale inzicht in de materie vermeden zouden kunnen worden. maar je gaat te kort door de bocht als je stelt dat bomen dood gaan als je tien takken afzaagt. Maar goed, ik had jou misschien beter eerst zelf laten verduidelijken wat je bedoeld met 'last ondervinden'.

Een van de grootste fouten die mensen maken wanneer ze leren dat bomen beter afgrendelen in de zomer is dat ze dan ineens gaan veronderstellen dat snoeien in de winter niet zou mogen. Terwijl het met het snoeien van knotbomen toch duidelijk zou moeten zijn dat dat, behalve voor bomen die kunnen gaan bloeden, wel degelijk een moment is waarop gesnoeid kan worden.

En wat dat waterlot betreft: waarom veronderstel je dat het een basisregel is dat je maksimaal 20 % mag weghalen om de twee jaar? Bij grotere bomen kunnen dat dan ook meer dan 10 takken zijn.

Ik geloof wel dat je bedoelingen goed zijn, maar als je stelt dat bomen dood gaan wanneer je tien takken wegzaagt dan ga je zodanig kort door de bocht dat jou goede bedoelingen makkelijk onderuit gehaald kunen worden.
dinsdag 10 februari 2009 - 20:20
Mandy

Mandy

zou ik dan nu beter alleen een aantal zijtakken en takjes kunnen wegnemen? Zodat ik niet aan de hele dikke takken kom die direct aan de boombast zitten maar in plaats daarvan een aantal zijtakken wegknippen zodat de boom in ieder geval aan de onderkant dunner wordt en wat meer licht doorlaat?
dinsdag 10 februari 2009 - 21:03
WiPe

WiPe

Dat is zeker een goede manier van werken. Probeer nog wat te wachten tot de bomen in blad staan. Haagbeuken kunnen bloeden.
dinsdag 10 februari 2009 - 21:09
Mandy

Mandy

Dank voor alle adviezen
dinsdag 10 februari 2009 - 21:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon