menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verplanten van bomen en struiken

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

ik heb een vijgeboom in de tuin en die staat daar nu al meer dan 5 jaar...
het is een boom die van mijn vader was en die ik na zijn overlijden heb meegebracht omdat behalve mijn pa er niet veel groene vingers zijn daar,en het was een herinnering aan hem
nog twee jaar heeft hij als kuipplant buiten en binnen overwinterend doorgebracht waarna ik hem in de tuin heb geplant wegens te groot.
nu heeft die boom dus sentimentele waarde voor mij..
telkens ik erbij kom,vijgen pluk,langsloop...denk ik aan mijn pa,aan hoe groot het plantje toen was,hoe dol pa op dat boomke was enz.
nu na zoveel jaar,gaan we bouwen en wil ik graag dat de boom ongemoeid gelaten zal worden door de huurders,maar sommigen hebben me al bang gemaakt door te zeggen: je kan zoveel afspreken als je wil,om de woning te krijgen zullen ze wel ja zeggen....maar voor hetzelfde geld doen ze die dus om,of doen iets mis waardoor die afsterft en daar sta je dan
dus dacht ik: ik neem stekken en dan heb ik daar toch ook weer wat van.....
maar een nicht van mijn man zei: neem die gewoon mee.....
maar die is meer dan 2 meter hoog en kruin doorsnee van meer dan 3 meter!! en dan nog verschillende keren ingesnoeid want hij hong al over de buren hun tuin...
toch is dat mogelijk volgens haar als je de grootste wortels uitsteekt...
vrees dat mijn boom zo toch zal afsterven ??
verder is er ook een camelia van meer dan 2 meter hoog die ik zou willen meenemen maar die is volgens mij makkelijker uit de grond te halen want die is eerder hoog en smal.
heeft er iemand ervaring met het verplaatsen van wat grotere bomen en struiken en slaan die dan nog wel aan??
of kan ik toch maar beter stekken nemen en die meepakken??
zondag 27 augustus 2006 - 16:32
Annemie

Annemie

Als je een grote boom of struik wilt verplanten is het goed om in de lente die voorafgaat aan het verplanten, rondom de struik of boom de wortels met een spade af te steken op ongeveer een halve meter van de struik. Zo maakt de struik of boom nieuwe haarwortels en pakt ze beter aan als je verplant. Daarvoor is het nu te laat maar je dit het volgend voorjaar doet kan je tijdens de volgende rustperiode in de winter verplanten.

Annemie
zondag 27 augustus 2006 - 20:01
Tine

Tine

Als hij zoveel waarde voor je heeft, zou ik toch een poging wagen. Neem ondertussen voor die tijd wat stekken eraf voor het geval de boom niet aanpakt, dan heb je toch nog een stukje herinnering aan je vader.

Tine.
zondag 27 augustus 2006 - 20:08
cetinel

Cetinel

ja stekken ga ik zowiezo nemen..


als je de wortels in de lente afsteekt,doe je dan verder nog iets aan de struik of boom of is het enkel de wortels afsteken en verder afblijven??
gaat de plant dan niet dood???
is het proberen waard natuurlijk!
zondag 27 augustus 2006 - 20:57
Annemie

Annemie

Als je wortels afsteekt (= de spade loodrecht in de grond steken en daarbij de wortels 'doorsnijden') gaat de boom niet kapot. Hij maakt enkel fijne wortels bij. Je laat hem dan verder gerust tot je hem uitgraaft om te verplanten.

Annemie
zondag 27 augustus 2006 - 21:02
cetinel

Cetinel

Als je wortels afsteekt (= de spade loodrecht in de grond steken en daarbij de wortels 'doorsnijden') gaat de boom niet kapot. Hij maakt enkel fijne wortels bij. Je laat hem dan verder gerust tot je hem uitgraaft om te verplanten.

Annemie


bedankt voor de tip!!
zondag 27 augustus 2006 - 21:11
WiPe

WiPe

Met vijgen moet je opletten, die laten zich niet zo vlot verplanten als je zou willen. Ik heb er ooit eens eentje verplant die slecht aangeslagen is. Gelukkig is de plant opnieuw uitgelopen, maar het heeft toch ene flinke tijd geduurd eer hij opnieuw zo groot was als voordien.
maandag 28 augustus 2006 - 11:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon