menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe hoog wordt deze conifeer

Ga naar meest recente reactie

Kwest

Tekst aangepast

Kwest

Beste tuinliefhebbers,

Een paar jaar geleden kreeg ik onderstaand conifeertje, het stond in een 'herfstmandje', met wat hebe en een kleine viburnum. De conifeer is ondertussen reeds tweemaal verplant en blijft maar groeien. Ik zou hem in de volle grond willen planten, maar weet niet hoe hoog dit boompje kan worden? Misschien weten jullie raad?

Thx,

Kwest

[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]" >
donderdag 9 oktober 2008 - 18:53
LauraK

LauraK

Hallo Kwest,

Om maar even met de deur in huis te vallen: een antwoord op je vraag heb ik niet, maar ik ben wel
erg benieuwd naar het antwoord hierop. Ik zag nl. een paar dagen geleden dezelfde conifeer te koop
staan: het waren mini-plantjes van zo'n 15 cm hoog, en ze kostten 3 euro per drie. Geen geld, maar
ik ben benieuwd wat ik ermee in de tuin zet, dus daarom heb ik ze niet gekocht. Als ze niet al te snel
heel groot worden, koop ik ze alsnog, want de kleur vind ik wel apart.

Groeten van Laura.
donderdag 9 oktober 2008 - 19:47
Kwest

Kwest

Wel Laura, toen ik het boompje kreeg was het zo'n 20 cm schat ik. Nu, bijna 3 jaar later is het bijna 1 meter hoog!
Dus, ik ben absoluut geen conifeerkenner, maar ik denk dat ie nog een flink stuk kan groeien.

Groeten,
Kwest
donderdag 9 oktober 2008 - 20:20
LauraK

LauraK

Hallo Kwest,

Oeps, dat is beslist niet mis... Kan je nagaan hoe hard die conifeer zal groeien als hij in de volle grond
staat! Als ik ze koop, dan zal ik ze zeker alleen maar in potten laten staan. Maar ik blijf het een prachtige
plant vinden, met die grijstint.

Groeten van Laura.
donderdag 9 oktober 2008 - 20:23
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Ik heb gelijkaardige coniferen in mijn tuin, geplant door de vorige bewoner eind jaren '60... Nu zijn ze zeker 10 m hoog! Twee jaar geleden is er eentje omgewaaid tijdens een stevige storm, ik heb ze dan ook allemaal met staalkabels aan betonnen tuinpalen vastgemaakt. Als het morgen klaar is kan ik eventueel enkele foto's nemen...
donderdag 9 oktober 2008 - 21:45
Kwest

Kwest

Wow, dat zijn al heftige coniferen... Ze hebben er dan wel 30 jaar over gedaan!
Ben benieuwd naar de foto's...

BTW ook heftige studio.

Groeten,

Kwest
vrijdag 10 oktober 2008 - 00:32
LordOfCantecroy

Tekst aangepast

LordOfCantecroy

Zo, hier zijn 2 foto's, als referentie: het oude prieeltje links op de foto is 2 m. hoog, de foto is genomen vanaf een hoogte van 3 m...

[afbeelding verwijderd niet-https]

De hortensia's zijn 1 m. hoog...

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ze groeien nog steeds, maar niet veel meer, ik schat 10 tot 20 cm. per jaar. Ik ben niet zeker of het dezelfde soort is als dat kleintje op die foto, maar ze trekken er toch erg op. Maar je hoeft ze niet zo groot te laten worden, ik heb begrepen dat als je op een hoogte naar keuze de kroon van een conifeer helemaal weg haalt de conifeer niet meer hoger zal groeien, enkel nog in de breedte.

Groetjes,

Marc

PS: mijn studiootje is inderdaad 1 van de betere
vrijdag 10 oktober 2008 - 13:21
Pieter

Pieter

Hoi,
Die conifeertjes in herfststukjes zijn Chamaecyparis lawsoniana cultivars en de groene die jij hebt hoogstwaarschijnlijk C. L. ellwoodii. De maximale afmetingen hiervan ken ik niet van buiten, maar nu je de naam hebt kan je zelf gaan zoeken he.
vrijdag 10 oktober 2008 - 13:31
LordOfCantecroy

LordOfCantecroy

Wow... ik lees hier en daar via Google dat beide soorten in het wild 40 m. tot 60 m. hoog kunnen worden...
vrijdag 10 oktober 2008 - 13:49
LOBU

LOBU

En dit is een 'dwergvorm' dus mag je ongeveer de nulletjes weglaten (tussen de 4 en 6m)
vrijdag 10 oktober 2008 - 14:19
Kwest

Kwest

Dank voor de info allemaal! Dus de 'dwergvariëteit' wordt 4 à 6 meter hoog

Zal dus een beetje meer plaats moeten voorzien dan ik gedacht had.

Groeten,

Kwest
vrijdag 10 oktober 2008 - 16:09
LOBU

LOBU

Maar ze groeien natuurlijk wel traag hé. Dus best een lage beplanting er omheen die geleidelijk kan verdwijnen als de conifeertjes groter worden.
vrijdag 10 oktober 2008 - 16:12
Kwest

Kwest

Aha, goed om weten. Kun je daar ook vormsnoei op toepassen? Ik vind van die 'afgetopte' conifeerkegels zo lelijk...
vrijdag 17 oktober 2008 - 14:41
Kwest

Kwest

Goed om weten, bedankt BK!
vrijdag 17 oktober 2008 - 15:03
iecee

Iecee

de dwergconifeertjes die verkocht worden voor winterbloembakken en zo zijn meestal gewoon grote coniferen die met een product zijn behandeld om ze tijdelijk klein te houden maar het zijn wel snelgroeiers want ze zijn waarschijnlijk nog geen jaar geleden gestekt
en worden meestal gekweekt als wegwerpproducten voor tijdelijke bloembakken
ze worden gewoon 25 m als je er niets aan doet en ze in de volle grond zet
zaterdag 1 november 2008 - 22:09
Kwest

Kwest

Aha, oké. Dus tijdig de schaar erin zetten!
zondag 2 november 2008 - 07:56

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon