menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ginkgo

Ga naar meest recente reactie

kollebloem

Kollebloem

Hallo

Ik heb hieromtrent al eens een vraag gesteld maar toch.....

Mijn Ginkgo is nu ongeveer 3 jaar oud en gaat voor de eerste keer buiten overwinteren.
Hij is nu zo'n 17cm hoog (zit in een pot van 11cm diameter).
Iemand vertelde ons dat het interessant is om de pot te omwikkelen met noppenfolie om te voorkomen dat de vochtige aarde zou bevriezen en zo de wortels beschadigd zouden geraken.
Hij staat niet op de grond maar op een bloemenrekje, dus als het nu aan de grond zou vriezen kan dit echt wel geen kwaad. Maar uiteraard is het voor de komende winter een andere zaak.

Is dit een goede tip?
Zijn er nog andere dingen waar ik rekening moet mee houden?

Groetjes
Roselien

donderdag 2 oktober 2008 - 11:50
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoi,

Ik heb geen ervaring met een ginkgo, dus ik weet ook niet wat die plant nodig heeft, maar noppenfolie gebruiken is alleszins een goeie tip. Al was het maar om te voorkomen dat de pot zou barsten door de koude.
vrijdag 3 oktober 2008 - 09:48
kris79

Tekst aangepast

Kris79

Hallo Roselien

heb hier ook een kleine plant Ginko in pot staan,heb vorige winter niet binnengehaald of bescherm,en is niks ingevrorten geweest

mvg
kris
vrijdag 3 oktober 2008 - 12:51
Eniavaswen

Eniavaswen

Van nen echte 'winter' konden we nu ook niet spreken hé
vrijdag 3 oktober 2008 - 13:38
iecee

Iecee

Hallo
Een ginko hoeft niet beschermd te worden die is gewoon winterhard
alleen 11 cm vind ik maar bomenmishandelijng voor een toekomstige hoogstam parkboom.
inge
vrijdag 24 oktober 2008 - 15:16
kollebloem

Kollebloem

We kregen advies van een kweker en het boompje is nog te jong om de winter te doorstaan.
Inderdaad, ze zijn winterhard als ze een bepaalde grootte hebben maar nu is het onze nog iets te klein.
Hij mag in de kou maar niet als het vriest.

En voordat je van bomenmishandeling begint Inge, best je toch eerst eens afvragen of we van plan zijn om een hoogstam in dergelijk potje te laten staan. Zou wel héél dom zijn, denk je niet?
De boom, en het is een Ginkgo en geen ginko, is trouwens al eens verpot geweest en dat zullen we in de toekomst terug doen naarmate hij groter wordt.




vrijdag 24 oktober 2008 - 15:49
Esem

Esem

Als het gaat om de ginkgo Biloba,dan is het winterharde boom.
Maar als je bang bent de boom te verliezen zet dan de jonge boom in zijn pot in de grond.
Zo is hij beter beschermd tegen vorst.
Eventueel bij aangekondigde vorst de de boom onderaan afdekken met blad met daarop enkele dennentakken om de bladeren op zijn plaats te houden.


vrijdag 24 oktober 2008 - 20:01
Jules

Jules

Heb thuis reeds twaalf jaar een ginkgo biloba staan, weliswaar in volle grond. Ik kan u bevestigen dat hij volledig winterhard is. Nog nooit hem ik deze boom moeten beschermen tegen de kou en nog nooit heeft hij enige winterschade opgelopen. Maar welverstaan ingeval hij in een pot staat zou ik ingaan op de raad van Esem en de pot in volle grond zetten tijdens de winterperiode.
Tussen haakjes ik ben wel niet voldoende deskundig, maar ik twijfel er sterk aan dat dit wel een boom is om in een pot op te kweken.
zaterdag 25 oktober 2008 - 20:44
Esem

Esem

Idd. Jules,
ik zou ook de jonge boom een plaatsje geven in volle grond.
de Ginkgo is een oerboom ,en moet dan wel winterhard zijn.
Zijn bestaan is al bekent van de tijd van de Dinosaurieërs ,waarvan in die tijd al veel bomen, alleen nog voortbestaan in gevonden fossielen.


zaterdag 25 oktober 2008 - 22:55
JovanDreumel

JovanDreumel

Wij hebben hier een hele straat, die beplant is met Ginkgo biloba en die staan er al jaren. Het zijn in de herfst prachtige gele bomen. Alleen dit jaar niet, omdat ze op 22 juni heel veel last van hagelschade hebben gehad. Jammer.
Maar van de Ginkgo bestaan ook vele variëteiten. Er zijn zelfs soorten, die erg laag blijven. En die kunnen ook in een enorme pot groeien en dan bedoel ik ook enorm. Pot van 1 m hoog en 60 cm doorsnede.
zondag 26 oktober 2008 - 11:34
kollebloem

Kollebloem

Het is ook niet onze bedoeling de boom in een pot te laten staan.
Wij hebben hem gekweekt uit zaad, niet aangekocht als jonge boom. Van zodra hij wat groter is dan moet hij in volle grond.
De vraag was, vanaf wanneer kan dit dan?

Volgens een kweker is dit boompje nog veel te klein om een winter in volle grond te overleven.
Wat wij nu gaan doen is hem laten aanpassen aan temperaturen buiten huis.
Vermoedelijk kan hij dan volgend jaar de grond in mits enige bescherming in de winter zoals wat bladeren of dennennaalden of hooi.



zondag 26 oktober 2008 - 12:19
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik had er in mei ook 4 gezaaid en ook eerst in de koelkast gedaan en toen pas gezaaid, maar wat me nu verbaast is dat er slechts een varentje is opgekomen.
zondag 26 oktober 2008 - 12:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon