menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cobaea scandens klokwinde

Ga naar meest recente reactie

LauraK

LauraK

Dit voorjaar heb ik -vrij laat- de Cobaea scandens (klokwinde) gezaaid. Veel problemen gehad met
slakken en verpotten van de plant, maar uiteindelijk begon de plant te groeien. Er kwamen helaas
helemaal geen bloemen aan, terwijl de plant een goede, zonnige standplaats had, en voldoende water
kreeg. Omdat de plant eigenlijk een meerjarige plant is (alleen in ons klimaat niet), heb ik een lange
uitloper onlangs afgeknipt, en die op water gezet, met het doel er een nieuwe plant van te kweken.
Stom genoeg bleken en bovenaan in die uitloper wél bloemknoppen te zitten, dus als ik 'm niet
afgeknipt had...

Mijn vraag is dus of de klokwinde (Cobaea scandens) zich goed laat stekken, en of ik de plant dan deze
winter binnen kan houden, zodat ik in het voorjaar al een voorsprong heb, en minder last van slakkenvraat
zal hebben. Heeft iemand dat al eens uitgeprobeerd, en wat zijn de ervaringen daarmee?
Alvast bedankt voor eventuele reacties!

Groeten van Laura.

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 16 september 2008 - 20:10
annis

Annis

Laura ik heb van de Cobea stekken genomen en deze staan nu al een aantal weken ze staan niet op water maar in stekgrond.De stekken zijn ong. 10 cm. Het schijnt dat het gemakkelijk kan. Ik heb hem al in Februari gezaaid en heb al verschillende bloemen gehad maar op dit moment nog geen zaaddozen.
Maar ik probeer de oude planten ook te laten overwinteren eens kijken of dit gaat lukken.
woensdag 17 september 2008 - 08:30
LauraK

LauraK

Hallo Annis,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik heb helaas geen stekgrond voorhanden -en kan er voorlopig ook niet
op uit om het te halen- maar ik heb wél stekpoeder staan. Ik zal de stekken even opnieuw afknippen,
zodat ze een verse snijwond hebben, en ze dan in potgrond zetten, na ze in stekpoeder gedoopt te
hebben. Heb jij de stekken nu nog buiten staan, of staan ze al binnen? Ik hoop dat dit gaat lukken!

Groeten van Laura.
woensdag 17 september 2008 - 11:42
annis

Annis

Op dit moment staan de stekken nog buiten. Ik wil een dezer dagen eens kijken of de stekken zijn beworteld dan staan ze 3 weken. Stekgrond kun je ook zelf maken met zand en potgrond.
woensdag 17 september 2008 - 12:43
LauraK

LauraK

Bedankt voor de goede tip, Annis! Potgrond en zand heb ik wel staan, dus dat komt in orde.
Ik heb zes stekken, waarvan ik er drie met stekpoeder zal behandelen, en drie in stekgrond zal zetten.
Een experimentje, zeg maar! Ik heb er weinig aan te verliezen, en anders kan ik volgend jaar
altijd nog zaden kopen...

Groeten van Laura.
woensdag 17 september 2008 - 19:31
peppi

Peppi

Hallo Laura en Annis,

Hoe is het afgelopen met jullie experiment?

Er is vraag naar stekken hiervan. Ik had vorig jaar veel bloemen van de Cobea (groene) en de plant is overwinterd dus het wordt vast een bloemenpracht dit jaar. Ik heb 'm alleen wat gesnoeid.

Maar anderen willen graag stekjes en ik heb er nu op water staan vandaar de vraag :

Is jullie experiment gelukt?

Lentjegroetje

Peppi
vrijdag 28 maart 2014 - 14:33
braze

Braze


Hoi Peppi .

als alle stekken nog niet vergeven zijn inmiddeld wat zou ik jouw ervoor

terug kunnen geven planten /zaden / bollen zegt het maar .

en anders sluiten we wel achteraan aan voor de volgende ronde ook geen punt .


mvg

Braze .
vrijdag 28 maart 2014 - 21:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon