menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Buxus verkleuring

Ga naar meest recente reactie

Eniavaswen

Eniavaswen

In het voorjaar heb ik een redelijk grote buxusstruik gekregen van een vriendin. Ik heb hem dus snel geplant en bemest met gewone vasteplantenmeststof. Verder gewoon water gegeven in droge periodes (dat was dus niet veel nodig ).
Helaas ziet hij er niet mooi groen uit, maar eerder geel-bruin en op sommige plekken helemaal verdroogd. Zou hij teveel of te weinig water en meststof hebben? Of zou er iets opzitten dat er niet hoort? Wie weet hiervoor een geschikte oplossing?

[afbeelding verwijderd niet-https]

Alvast bedankt
maandag 1 september 2008 - 09:43
ChristineV

ChristineV

Hallo,
zo'n verkleuring kan misschien wel aan de bemesting liggen: bij de opkweek van buxus is het belangrijk om kalk te gebruiken.
maandag 1 september 2008 - 12:54
monique251

Monique251

Hallo Karen,
Hoe groot was de wortelkluit? Soms staat de wortelkluit die uitgestoken is niet in verhouding met het bovengrondse deel van de plant. Als het niet mogelijk is om een grote wortelkluit mee te nemen is het altijd verstandig om het bovengrondse deel van de plant terug te snoeien om het in overeenstemming te brengen met het wortelstel. Risico bij te kleine wortelkluit t.o.v. bovengrondse delen: uitdroging!
Misschien verstandig om de buxus een stukje terug te snoeien.
Groet, Monique
maandag 1 september 2008 - 18:04
Eniavaswen

Eniavaswen

Bedankt voor de tips. Ik zal eens wat kalk strooien en de buxus nog een flink eind terugsnoeien. Het is idd goed mogelijk dat de wortelkluit te klein was, want de bol was groter dan de emmer waar hij instond. Het is dan ook niet zo een heel jonge plant.
maandag 1 september 2008 - 19:11
LOBU

Tekst aangepast

LOBU

Bij Buxus is een te kleine wortelkluit erg onwaarschijnlijk, wortelt namelijk zeer snel bij als hij op een geschikte plek staat.
Kalken doe je in december of januari. Een kalktekort manifesteert zich doordat eerst de bladpuntjes en later de volledige bladrandjes geel worden, lijkt me hier geen dramatisch geval (kleine gele puntjes onderaan de struik). Best bijkalken in de winter.

Er zitten verschillende ziekten op Buxus (vooral verschillende luizen en schimmels), maar om te kunnen determineren heb je meer dan een foto nodig. Een te natte standplaats zou ook kunnen.

Die boomschors is ook zo geen geweldig idee rond Buxus, te zuur, houdt te veel vocht vast en er kunnen zich makkelijker schimmels in ontwikkelen. Als je toch iets rond de plant wil strooien is grove dolomiet veel beter (kalkgesteente, best geen fijne dolomiet nemen omdat die een vaste koek gaat vormen)
dinsdag 2 september 2008 - 23:08
Eniavaswen

Eniavaswen

Hoe kan ik achterhalen of er een bepaalde ziekte op de plant zit? Luizen denk ik niet, want die zou ik toch moeten kunnen zien.

De schors hebben we gestrooid omdat de grond heel erg doorlatend is en hij direct uitdroogt, maar naar de toekomst toe waren we van plan om meer met compost te werken ipv boomschors. (Maar dat is ook zuur zeker) Of bodembedekkers?

Het zou zeker kunnen dat de grond te zuur is, want voor ze begonnen bouwen, stonden er hoge naaldbomen. Die zijn intussen wel al een paar jaar weg, maar buiten onkruid heeft er intussen niks anders gestaan. We zullen dus wel wat werk hebben om de grond neutraler te maken. Ik hoop dat dat lukt, want ik hou van mediterrane planten.
woensdag 3 september 2008 - 08:54
monique251

Monique251

Hallo Karen,
Om de zuurgraad van de grond te bepalen zijn er bij het tuincentrum handige setjes te koop (o.a. van Ecostyle). Met deze setjes kun je vrij eenvoudig de zuurgraad meten en meestal zit er bij de gebruiksaanwijzing ook een papiertje waarop staat hoeveel kalk je per m2 moet toevoegen om de zuurgraad te wijzigen. Met het setje kun je meerdere proeven doen zodat je kunt meten of je inspanningen succes hebben gehad.
Toch is gemakkelijker om te werken met de grond die je hebt, de zuurgraad aanpassen vraagt wel wat inspanning en je zult altijd moeten blijven controleren of de pH niet weer terugloopt,
Ook voor zure grond zijn er prachtige planten!
Groet, Monique
donderdag 4 september 2008 - 09:01

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon