menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hamamelis is volledig kaal nu

Ga naar meest recente reactie

Lino

Lino

Het kan toch niet normaal zijn dat mijn toverhazelaar volledig kaal is. Hij heeft bescheiden gebloeid, kreeg blaadjes, maar die zijn nu allemaal al weer weg.
Hopeloos?

Lino
dinsdag 26 augustus 2008 - 16:30
ChristineV

ChristineV

Hoi Lino,
geen idee wat er scheelt met je toverhazelaar... Ik kan alleen maar zeggen dat die bij ons nog wel zijn bladeren heeft...
woensdag 27 augustus 2008 - 15:01
hamamelis

Hamamelis

Ik zit hier met precies hetzelfde fenomeen... vorig jaar had die toch nog blaadjes, nu niks
zaterdag 6 september 2008 - 11:41
WiPe

WiPe

Ik kan een heleboel redenen bedenken waarom de Hamamelis in je tuin zijn blad verliest. Maar jullie geven geen enkele informatie over de plant: niet hoe oud die is, niet wanneer die geplant is, niet in wat voor bodem hij groeit, niet of de planten ind e zon of de schaduw staan; alleen dat de planten hun blad verliezen en misschien dood gaan.

Net of je naar de dokter belt met de vraag: dokter ik voel mij niet goed, ga ik nu dood?
zaterdag 6 september 2008 - 12:17
Lino

Lino

Haha, je hebt wel gelijk. Hier wat meer info:
(wel moeilijk te omschrijven) In de zomer staat hij op de middag en namiddag in de zon. Voorjaar en najaar meer schaduw (op de rand van de schaduwlijn van onze dennebomen).
Hij is 3 jaar oud, staat in zandgrond waar potgrond is ondergemengd. Bodembedekker is stekelnootje (die doet het trouwens erg goed).
Ik denk eerder vochtige standplaats.
De kale takken breken niet als ik ze plooi, dus er zit nog leven in denk ik.
zondag 7 september 2008 - 15:34
WiPe

WiPe

Zandgrond is prima. Hamamelis geeft de voorkeur aan een vochtige zure zanderige bodem. 5let wel: vochtig is niet nat; Hamamelis houdt niet van natte voeten.)
Drie jaar oud: betekent dat dat je de plant drie jaar geleden hebt aangeplant? Heeft de plant de vorige jaren ook zo vroeg zijn blad laten vallen?
Als je lichtjes aan de takken krabt is de onderste laag vlak onder de schors bij levende planten groen. Wanneer die bruin ziet is dat deel afgestorven.
Op de middag en na de middag in de volle zon kan net iets te veel zijn, zeker wanener de bodem door de dennenbomen vrij droog is. Dat kan leiden tot afstoten van het blad.

Kun je ook eens beschrijven op welke manier het blad bruin geworden is. Eerst bruine randen? Of alles ineens verdrogen en slap hangen? Of is dat op een andere manier gegaan?
zondag 7 september 2008 - 20:40
Lino

Lino


Op de middag en na de middag in de volle zon kan net iets te veel zijn, zeker wanneer de bodem door de dennenbomen vrij droog is. Dat kan leiden tot afstoten van het blad.

nee, de dennebomen staan er zeker wel 5m vanaf met een strook gazon tussen het perk met de hamamelis en de dennen.
Zal eerder te nat zijn dan.
De vlinderstruiken zijn trouwens ook kapot gegaan.

Kun je ook eens beschrijven op welke manier het blad bruin geworden is. Eerst bruine randen? Of alles ineens verdrogen en slap hangen? Of is dat op een andere manier gegaan?

Geen idee eigenlijk

maandag 8 september 2008 - 08:29
WiPe

WiPe

Kun je eens voorzichtig graven naar de wortels van de planten en vertellen hoe diep de bovenste wortels onder de grond zitten?
maandag 8 september 2008 - 08:42
Lino

Tekst aangepast

Lino

zo ziet de situatie er uit:
[afbeelding verwijderd niet-https]
groen = gras
grijs = bodembedekker stekelnootje 'Acaena'

De toverhazelaar zopas gefotografeerd:
[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https] Als ik aan de tak krab is het groen.
------------------------------------------------------------------------------
Oei, graven naar de wortels, dat zal voor een andere keer zijn
maandag 8 september 2008 - 09:11

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon