menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Acer palmatum

Ga naar meest recente reactie

Guitje

Guitje

Ik ben op zoek naar zaden van de acer palmatum, wie kan me helpen?
Bericht verwijderen
vrijdag 8 augustus 2008 - 18:36
printemps

Printemps

hallo

aan mijn boom hangen zaadjes (dissectum)
maar ....
volgens mij gaat dat niet om dat te zaaien
die bomen worden ge-ent op een onderstam

mvg
an
vrijdag 8 augustus 2008 - 18:39
WiPe

WiPe

De zaden van Acer palmatum 'Dissectum' zijn wel degelijk te zaaien.
Om nakomelingen te krijgen die identiek zijn aan d emoederplant is het noodzakelijk de boom te enten.

Als het geen probleem is dat de planten afwijken van de moederplant (wat bij selecties altijd kan), dan kun je ze gerust zaaien.
vrijdag 8 augustus 2008 - 20:00
Pieter

Pieter

Als het geen probleem is dat de planten afwijken van de moederplant (wat bij selecties altijd kan), dan kun je ze gerust zaaien.

Correctie: wat bij selecties bijna zeker zo is
Als je er erg veel zaait zal er misschien een tussenzitten met een mooie kleur en een parasolvorm. De meesten zullen nogal onaantrekkelijk zijn.
vrijdag 8 augustus 2008 - 21:36
printemps

Printemps

dus

het is niet echt aangewezen om te zaaien

mvg
an
zaterdag 9 augustus 2008 - 15:36
Guitje

Guitje

Bedoeling is de zaden van de 'wilde' acer palmatum te zaaien en de planten te gebruiken als entplant voor 'variteiten'. Zaden van 'variëteiten' blijken zelden te kiemen.
Dus: Ik ben op zoek naar de zaden van de 'wilde' japanse esdoorn.
zaterdag 9 augustus 2008 - 19:25
LOBU

LOBU

In een park of tuin, van een ouder, boomvormig exemplaar kan je meestal goed zaad oogsten. Het zaaien is niet zo moeilijk het enten daarentegen schijnt niet zo makkelijk te gaan (wisten ze bij kwekerij Esveld te vertellen, toch de referentie qua Acer palmatum). De geënte boompjes hebben de juiste entwas nodig en zijn ook vorstgevoelig de eerste jaren (of toch zeker het eerste jaar).
zaterdag 9 augustus 2008 - 22:53
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

zondag 10 augustus 2008 - 11:37
WiPe

WiPe

Nu ik er aan denk, in het arboretum van Groenendaal staate en grote groep Acer palmatum die jaarlijks massaal veel zaad geeft. Misschien kan je daar wel terecht. Het gaat daar effectief om de soort en geen cultivar. Bovendien staan er ieder jaar massaal veel zaailingen onder die bomen.
zondag 10 augustus 2008 - 11:38
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Sorry, dubbel gepost.
zondag 10 augustus 2008 - 11:38

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon