menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimop in grove den

Ga naar meest recente reactie

Jules

Jules

Ik heb klimop in verschillende dennen vrij laten groeien. Nu is hij wel op een punt gekomen dat hij de bomen min of meer zou kunnen overwoekeren. Ik vind het mooi; maar vraag me stilaan toch af of het ook wel gezond is voor de bomen. Kan klimop geen schade toebrengen aan mijn dennen of aan bomen in het algemeen?
donderdag 10 juli 2008 - 21:39
WiPe

WiPe

Dat is een vrij complexe vraag.

Concreet kun je stellen dat klimop
- geen parasiet is
- niet met zijn wortels het sap uit de boom gaat zuigen

maar wel
- er voor zorgt dat een flink deel van de bladeren geen licht meer krijgt
- daardoor kan de boom aan minder fotosynthese doen waardoor de boom minder goed kan groeien
- de windbelasting op de takken doet toenemen
- dat zorgt er dan weer voor dat de boom gevoeliger wordt voor takbreuk en windworp

Daar staat dan weer tegenover
- dat de boom beschermt is tegen extreme weersomstandigheden
- dat de ecologische waarde van de boom sterk verhoogt.
vrijdag 11 juli 2008 - 09:50
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

sorry, per vergissing dubbel gepost.
vrijdag 11 juli 2008 - 09:50
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Ik heb eens ergens gehoort van iemand dat vroeg ofdat daardoor de bomen niet kunnen omwaaien door het groter bladoppervlak en daar zou geen gevaar voor zijn....

greetz Damy
vrijdag 11 juli 2008 - 12:00
Rita1960

Rita1960

En dat er meer vogels in gaan broeden. O.a. de winterkoning en houtduiven.

groetjes,

Rita
vrijdag 11 juli 2008 - 20:05
WiPe

WiPe

Ik heb eens ergens gehoort van iemand dat vroeg ofdat daardoor de bomen niet kunnen omwaaien door het groter bladoppervlak en daar zou geen gevaar voor zijn....

greetz Damy


Dat risico bestaat wel degelijk. De kans op takbreuk is meer eëel, maard e kans op windworp verhoogt ook.

Doordat klimop de takken bedekt staan op die takken minder bladeren. Die bladeren (bij naaldbomen worden daarmee de naalden bedoelt) heeft de boom nodig om aan fotosynthese te doen. Bij de fotosynthese worden de suikers gemaakt die als energiebron voor de boom dienen. (Bomen en met uitbreiding alle groene planten maken hun voedingsstoffen dus zelf aan. Voedingsstoffen worden niet zoals vaak verkeerd gezegd wordt uit de grond opgenomen.

Wanneer de boom minder blad maakt kunnen er dus minder suikers gemaakt worden, waardoor de boom minder diktegroei kan maken, terwijl de belasting door de aanwezigheid van de klimop verhoogt. Dat leidt in de eerste plaats tot een verhoogde kans op takbreuk.

Maar aangezien de wortels moeten groeien a rato van de suikers die ze vanuit de kroon ter beschikking krijgen, zorgt ene verminderde productie door een verminderde bladmassa voor een verminderde groei in de wortels. Als dat evenwicht sterk verstoord wordt, terwijl de mechanische belasting op de kroon vergroot doordat het volume aan klimop blijft toenemen, bestaat de kans dat de boom door die klimop zou kunnen omvallen.

Hou er wel rekening mee dat dat een langzaam proces is dat vaak tientallen jaren kan duren en dat klimop pas echt 'schadelijk' wordt wanneer de klimop de boom begint te overwoekeren.
vrijdag 11 juli 2008 - 20:43
Rita1960

Rita1960

Hallo Wipe,

Begrijp ik je goed dat klimop in een den/spar eerder schade aan kan richten dan in een loofboom?
Heb hier n.l. in "het bosje" achter het huis ( wel op flinke afstand) ook klimop in grote eikenbomen. Die zaten er een 28 jaar geleden ook al in. Ik heb nog niet de indruk dat deze eiken er onder lijden. Deze eiken zijn nu plm 15-20 meter hoog en er broeden veel vogels in.

groetjes,

Rita
vrijdag 11 juli 2008 - 20:56
WiPe

WiPe

Dat er veel vogels in broeden zou je kunnen zien als de ecologische waarde die sterk verhoogt.
In principe is er geen verschil tussen naald- en loofbomen opd at vlak. Wat wel verschil maakt zijn de houteigenschappen van een specifieke soort.
Soorten met bros hout zullen makkelijker gevoelig zijn voor takbreuk.
Maar zoals ik al eerder geschreven heb, kan dat proces vrij lang duren eer de boom er door in de problemen geraakt.
Bovendien vraagt het toch wel wat ervaring om effectief vast te stellen dat een boom er onder lijdt.
vrijdag 11 juli 2008 - 21:53
Rita1960

Rita1960

Thanx WiPe,

dan laat ik de klimop in de eiken hun gang gaan. De eiken die ernaast staan en waar geen klimop in zit groeien net zo hard als diegenen waar wel de klimop in zit.

grt'n,

Rita
vrijdag 11 juli 2008 - 22:08

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon